בקצרה:
  • לאדה חושפת חשמלית חדשה בישורת אחרונה
  • מבוססת על דאצ'יה לוגאן הוותיק
  • שיווק צפוי להתחיל בשנה הבאה
משבר אנרגיה: לאדה הייתה עד פרוץ המלחמה באוקראינה בבעלות רנו, אלא שבעקבות הסנקציות על רוסיה עברה בהסכמת רנו לשליטת NAMI, המכון המרכזי למחקר פיתוח רכב ומנועים שנמצא בבעלות ממשלתית. וכעת היא חושפת מכונית חשמלית ראשונה, e-לארגוס, למעשה גרסה מוסבת לחשמל של מסחרית המשווקת זה מכבר ברוסיה.
על בסיס דאצ'יה: הלארגוס הוא למעשה אח תאום לדאצ'יה לוגאן MCV (ששווק בישראל תחת מותג רנו) הוותיק, שיצורו הופסק לפני כעשור. עם מנוע 1.6 ליטר בנזין בשתי רמות הספק (90 או 106 כ"ס) ותיבת חמישה הילוכים ידנית.
לאדה לא פרסמה פרטים אודות מערכת ההנעה אותה תשלב ברכב הוותיק, המבוסס על פלטפורמת BO העתיקה של רנו שהוצגה בתחילת שנות האלפיים/ יתכן ותהיה דומה לזו של קנגו ZE היוצא, עם מנוע חשמלי בהספק צנוע (מאוד) של 60 כ"ס.
נזכיר כי הקנגו ZE הקודם שווק בשתי גרסאות-מצבר. תחילה עם 22 קוט"ש ו-170 ק"מ מאוד צנועים בין טעינות, בהמשך בגרסת "טווח מוגדל" עם 33 קוט"ש ו-270 ק"מ, בשני המקרים על-פי תקן NEDC הישן כך שהטווח במציאות כנראה קטן משמעותית.
מה אנחנו חושבים: כמו שאר ענפי הכלכלה ברוסיה, גם שוק הרכב, שהיה אחד מהגדולים בעולם וסופר חשוב עבור חלק מהיצרניות, סובל קשות מאז תחילת המלחמה באוקראינה. החל במחסור חמור ברכב חדש ועד היעדר חלקי חילוף לתיקון רכב קיים. רוסיה, שהייתה תלויה במערב מבחינה זו, מנסה לחזור לעצמאות ולכן היא מציגה כעת רכב חשמלי מתבקש בהתחשב בכיוון של התעשייה.
אבל, יש כאן יותר סימני שאלה מסימני קריאה. שכן העובדה כי אין כל פרטים טכניים אודותיו, מעלה שאלה האם באמת מדובר ברכב שיכול לעלות על הכביש. ואם כן, הרשויות שם יצטרכו לדאוג להגדלה משמעותית של מספר עמדות הטעינה הציבוריות הצנוע במדינה בעלת השטח הגדול בעולם. כמה עמדות יש בה? פחות מ-100 כרגע.