ארבע שנים לאחר שנחשף לראשונה ויותר משלוש שנים וחצי לאחר שהושק, שירות התחבורה הציבורית באבל מבוטל. משרד התחבורה הודיע היום (ה') במפתיע כי יפסיק בסוף השנה את שירותי באבל בגוש דן שהופעל על ידי החברות דן ו-VIA ותיקתק בירושלים אותו החלה להפעיל אגד לפני למעלה משנתיים. במשרד התחבורה הבהירו כי שתי החברות ידעו כי פעילותן תופסק שכן נציגיהן השתתפו בדיונים שנערכו בנושא ועסקו בין היתר באכזבה מתוצאות הפעילות שהוגדרה - שנים לאחר שהוזנקה - עדיין כניסוי.
1 צפייה בגלריה
רועי רובינשטיין
רועי רובינשטיין
רועי רובינשטיין
״היו לנו מספר מדדים לניסוי" אמר היום גורם בכיר במשרד התחבורה. "הראשון הוא שירות הפרימיום, השני זה המעבר מרכב פרטי לתחבורה הציבורית והשלישי הוא בחינת השירות השיתופי. הצבנו לעצמנו מטרות ויעדים ובדקנו אותם... ולאחר שבדקנו את כל המידע שאספנו (במהלך השנים), לא מצאנו הצדקה להמשך כי לא ראינו פוטנציאל לשיפור״.
המיזמים שהחלו ב-2019 נועדו בהגדרתם להעביר נוסעים מרכב פרטי לציבורי בשירות "תחבורה חכמה". השירות שהופעל בגוש דן באמצעות כלי רכב חדשים מסוג מרצדס ספרינטר, פעל לא במסלולים קבועים אלא באזורים מוגדרים. הנוסעים הזמינו נסיעה באמצעות אפליקציה וזו קבעה לנהגים מסלול בהתאם לנקודות העלייה והירידה הצפויות בתחנות אוטובוס סמוכות. במשרד התחבורה הניחו כי נסיעה מהירה יותר מזו של רכב פרטי בזכות שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית, עם יתרון על פני אוטובוסים גדולים בזכות המתנה קצרה יותר, ישכנעו את הציבור לעבור לשירות. זה לא קרה.
על פי נתוני משרד התחבורה, בתקופה האחרונה השתמשו רק 4,300 נוסעים בממוצע בשירות באבל דן, עם שיא משתמשים יומי של 7,000 נוסעים במהלך כל שנות הפעילות. רחוק מאוד מהתחזיות המוקדמות. בירושלים המספרים היו קטנים אף יותר, עם ממוצע משתמשים של 800 נוסעים בלבד בשירות תיק תק המקומי. פרויקט דומה שהופעל בחיפה ימשיך לפעול לפי משרד התחבורה. ״אגד באו עם הצעה למודל הפעלה מעט שונה לחיפה ואנחנו בוחנים אותו. השינויים בחיפה יהיו שמיקוד הביקושים יהיה לאזורים מסוימים, במיוחד במקומות שבהם אין הרבה תחבורה ציבורית״.
במשרד התחבורה אומרים כי ״הכסף (שלא יושקע בפרויקטים שייסגרו) נשאר במשרד התחבורה וכי יש הרבה דברים שאפשר לעשות איתו. לא הכל חייב להצליח, לפעמים מציבים יעדים בשביל תחבורה ציבורית ולא מצליחים. הצבנו יעדים שבחנו אותם לאורך דרך, ולאכזבתי לא עמדנו בהם. אנחנו לא ששים לבטל שירותים".
בין השורות ניתן היה להבין כי לא רק יעילות השירות או הפופולריות שצבר עמדה על הפרק. "אני מזכיר שהחברות לא רצו להמשיך במודל הקיים, והגדלת הסובסידיה לא הייתה על הפרק״, אמר הבכיר במשרד התחבורה. כן אמר כי "ההשקעה (בפרויקט) לא הולכת לפח", אמירה תמוהה לאור התוצאות.
יש להזכיר כי למרות נתוני השימוש הנמוכים, משרד התחבורה אישר רק בחודש מרץ האחרון את הרחבת שירות באבל לימי שישי. מאחורי ההחלטה, שנכנסה לתוקף בתחילת אפריל, עמדו בין היתר גם עומסי התנועה המחמירים במרכז גוש דן.