בואו נדבר רגע על סמארטפונים קטנים. כאלה שאפשר להכניס לכיס ולשכוח מהם. זו קטגוריה שתמיד הייתה מעט נשכחת על ידי היצרניות הגדולות. סוני הייתה הראשונה להציע פורמט קטן עם האקספריה קומפקט לסוגיו, ואפשר לומר שגם דגם הבסיס של סדרת הגלקסי S של סמסונג הוא חלק מהמגמה. חוץ מאלה, אין כמעט יצרניות שמספקות מכשיר קומפקטי עם יכולות מתקדמות. סדרת הדגל של אסוס, זנפון, היא אחת מאלה. במקור, אגב, המותג של אסוס שימש למכשירים יותר גדולים. אבל לפני קצת יותר משנתיים היצרנית הטייוואנית שינתה כיוון והחליטה להפוך את ה- Asus Zenfone 10 למכשיר קומפקטי באופן בלעדי. הזנפון 10 הוא הדור השלישי שלה והפעם היא הלכה בגדול, הוא מצויד בכל טוב, מסך, מעבד, מצלמה, ויש לו גם תכונות שכבר נדיר למצוא אצל המתחרים.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
(צילום: אסוס)

עוד בנושא:

מבנה ועיצוב: גוץ קטן ומחוספס

העיצוב של הזנפון 10 מוצלח מאוד בזכות זה שהוא לא מתבלט יתר על המידה אבל עדיין מצליח לייצר נוכחות. ההשראה העיקרית לעיצובו מגיעה, איך לא, מהאייפון, אבל יש לו כמה יתרונות על פניו. הגב מחוספס בצורה מאוד נעימה ומתבסס על פוליקרבונט - סוג של פלסטיק - מה שמבטיח לו עמידות מסוימת למכות ובעיקר שלא יחליק לכם מהיד או ממשטח חלקלק. השלדה עשויה מתכת באיכות מצוינת ואיכות ההרכבה מעולה. המסך הקטן מוגן מאחורי זכוכית גורילה ויקטוס בעלת עמידות גבוהה. זה לא מכשיר מאוד דקיק (9.4 מ''מ), מן הסתם היו צריכים לדחוס כאן הרבה מאוד רכיבים למכשיר קטן, והוא גם לא קל במיוחד (172 גרם). מנגד הוא מרגיש איכותי ועמיד גם בזכות המשקל.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
נכנס לכיס הג'ינס בקלות
(צילום: אסוס)
אסוס הוסיפו עמידות מים ואבק בתקן IP68, מה שמבטיח שהוא ישרוד במים מתוקים בעומק 1.5 מטר לפחות לחצי שעה. המכשיר זמין במספר צבעים: לבן, שחור, ירקרק, אדום וכחול. שילוב הצבעים כנראה משרת מטרה מסוימת. היצרנית לא ממש אמרה את זה מפורשות, אבל בכל ההדגמות וחומרי השיווק מופיעות בעיקר דמויות נשיות, כך ששוק היעד כאן הוא כמובן נשים שרוצות מכשירים קטנים לעומת הגברים שרוצים (כמובן) מכשירים גדולים. שוין, כנראה שמחלקת השיווק של אסוס נתקעה איפשהו במילניום הקודם. אבל אל תתנו לזה למנוע מכם להתעניין במכשיר. הדבר היחיד שאני יכול לומר שקצת הפריע לי זה מערך הצילום שמורכב בצד השמאלי העליון של הגב עם שני בתי עדשה מוגזמים בעליל. הזכוכית שמגנה על העדשות יושבת ממש על סף טבעת המגן שמקיפה אותה כך שאם תטיחו את המכשיר על גבי משטח כלשהו שאינו חלק לגמרי, יש סיכוי גבוה שהוא יסדוק חלק ממנה או ישבור אותה לגמרי. לא ניסיתי את התסריט הזה באמת, אבל גם גורילה גלאס ויקטוס אינה חסינה לגמרי - מניסיון. לסיכום, אסוס הצליחו לייצר שפה עיצובית ייחודית, עד כמה שזה אפשרי בימינו ובקטגוריה. הזנפון אולי לא חתיך הדור, אבל הוא מגניב ושונה מספיק כדי לייחד אתכם מעדרי הסמסונג, האייפון או השיאומי.

חומרה: מסך מרהיב, זמן סוללה אסטרונומי

עם חומרה קשה להתבדל בקטגוריית הפרימיום (שאליה הזנפון 10 מכוון). אבל אסוס הצליחו לייצר כאן שילוב מרשים שמצליח לסגור את כל הפינות בלי שיש לנו מילה רעה לומר. המסך בן ה-5.9 אינץ' לא גדול, והרזולוציה לא מרשימה (FHD) אבל מדובר בפאנל סופר AMOLED מתוצרת סמסונג שלו תמיכה בקצב רענון של עד 144 הרץ. זו ירושה ממכשירי ה-ROG Phone המיועדים לגיימרים ששודכה למכשיר המיועד לקהל הרחב. זאת אומרת שהוא מעולה למשחקים - ובכל מקרה זה המצב היחיד שבו ניתן להשתמש בקצב הרענון הזה. ביומיום תסתפקו בקצבים יותר מוכרים של 60, 90 או 120 הרץ ואף פחות. התרשמתי מאוד גם מאיכות תצוגת הצבעים, כמו גם מהבהירות הגבוהה - 800 ניט במצב אוטומטי ועד 1,100 ניט במצב ידני. בקיצור, אם אתם אוהבים תצוגה משובחת ויודעים להעריך אותה, זו של הזנפון 10 מתחרה בקלות בכל אייפון או סמסונג.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
5 צבעים לבחירה
(צילום: אסוס)
שאר החומרה גם היא נמצאת בטופ. המעבד הוא הסנאפדרגון 8 דור 2, אחד מהמוצלחים של קוואלקום. הוא חסכוני, חזק מספיק כדי לא להסמיק ליד מעבדי האייפון ומצליח להישאר יחסית קריר אפילו בעומסי עבודה כבדים כמו צילומי וידאו עם מייצב התמונה (גימבל) פעיל או משחקי תלת-ממד. אין כאן חריץ הרחבה, אבל ניתן לקבל בארץ שתי תצורות: 8 גיגה-בייט זיכרון פעולה ו-256 גיגה-בייט מרחב אחסון, ו-16 גיגה-בייט זיכרון פעולה עם 512 גיגה-בייט מרחב אחסון. זכרון הפעולה בתקן LPDDR5X כלומר המהיר ביותר כיום והאחסון בתקן UFS 4.0 העדכני. בסך הכל מדובר בנתונים שלא יביישו את הזנפון מול כל מתחרה לא משנה מה שמו. כל הטוב הזה מתורגם למכשיר זריז, בעל יכולת להתמודד עם כל משימה שוטפת שתזרקו מולו.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
כל מה שצריך כולל מטען ומגן
(צילום: אסוס)
וזה לא רק במעבד או זיכרון. הסוללה כאן בת 4,300 מיליאמפר-שעה, אבל בזכות היעילות של המעבד היא מאפשרת להחזיק בקלות יומיים עבודה בלי בעיות. זה הגיע לשלב שלפעמים שכחתי שצריך לחבר את המכשיר למטען שלו. אגב הוא גם תומך בטעינה אלחוטית למי שזה רלוונטי עבורו. הדבר היחיד שקצת איכזב היא מהירות הטעינה שמוגבלת כאן ל-30 וואט בחיבור חוטי, 15 וואט באלחוטי ו-5 וואט בטעינה הפוכה (כלומר ניתן לטעון דרכו אוזניות או שעון חכם). גם מבחינת תקני תקשורת תקבלו כאן את הכי עדכניים שניתן למצוא: יש כאן WiFi 7, בלוטות' 5.3 ושלל תקני הזרמת אודיו באיכות גבוהה כגון aptX HD או aptX Adaptive. וכבונוס, אם אתם ממש חובבי מוזיקה תוכלו להתחבר עם אוזניות חוטיות לשקע אמיתי (כן, כן!).

תוכנה, ממשק ומולטימדיה: אנדרואיד זה הכי נקי אחי

בעולמות האנדרואיד ישנם שני מחנות. אלה שאוהבים את מערכת ההפעלה הכי קרובה שרק אפשר לזו של גוגל כפי שהיא מופיעה במכשירי הפיקסל; מול אלה שאוהבים את ממשקי ההפעלה הקנייניים של היצרניות השונות, כמו למשל סמסונג, שיאומי או Oppo. יש יתרונות לכאן ולכאן, אבל אסוס בחרו את הצד של גוגל כאן והתוצאה היא ממשק נקי לגמרי מתוספות לא נחוצות. זה לא לא שאין כאן שינויים לעומת גרסת הפיקסל - ניתן להשתמש בכפתור ההפעלה שבתוכו סורק טביעות האצבעות כסוג של כפתור שליטה וירטואלי; החלקה של האצבע למטה או למעלה מאפשרת לפתוח את וילון ההתראות למשל או לגלול באתרי אינטרנט. אפשר גם להגדיר שהקשה כפולה על גב הטלפון תפעיל צילום מסך. יש כאן כמה אפליקציות בודדות של אסוס כגון מנהל קבצים או מזג אוויר, אבל חוץ מזה הכל כאן של גוגל.
למרות גודלו המזערי, הזנפון מצויד בכל מה שצריך כדי לצרוך תוכן באיכות גבוהה. יש לו כאמור שקע אוזניות אמיתי, זוג רמקולי סטריאו - אחד לבס בתחתית המכשיר ואחד באפרכסת להדגשת הצלילים הגבוהים. הפספוס היחיד זה מיקום הרמקול התחתון - אם אתם נוהגים להניח אותו בעריסה, הצליל מן הסתם ייחסם. איכות הצליל שהזנפון מנפק מעולה, מהיותר טובות ששמעתי בסמארטפונים חדשים. כלומר הוא מאוד מומלץ לחובבי מוזיקה. מנגד, אם אתם חובבי נטפליקס או קולנוע המסך הקטן - למרות איכויותיו - פשוט לא מספיק גדול כדי לצפות בנוחות בתוכן כזה. סרטוני יוטיוב מוצגים ממש בקטן אם אתם מחזיקים אותו אנכית לדוגמה. בטיקטוק זה פחות נורא, אז נמליץ עליו לאלו מכם שאוהבים סרטונים בפורמט 9:16 ולא 16:9. אם יש לי ביקורת אחת על כל נושא התוכנה, זה על כך שאסוס מסתפקים בשנתיים של עדכוני תוכנה בלבד.

מצלמה: מפתיעה לטובה ועם טוויסט

אסוס מעולם לא נתפסה כמעצמת צילום בעולם הסמארטפונים. אף אחד מהמכשירים הקודמים שלה לא נודע באיכויותיו בתחום. ועדיין המצלמה של הזנפון 10 מצליחה להפתיע לטובה. נתחיל מהנתונים היבשים. החיישן הראשי בן 50 מגה-פיקסל מתוצרת סוני, אותו אחד שתמצאו בסמסונג גלקסי S22. כלומר מדובר בחיישן איכותי. הוא משודך למייצב תמונה מבוסס גימבל. למי שלא מכיר, במקום מייצב תמונה אופטי שמפחית רק את הרעידות, הגימבל מסוגל לשמור על כיוון הצילום גם אם הזזתם את הטלפון. זו טכנולוגיה בת 2,000 שנה, אבל היא עדיין שימושית לנו היום. התוצאה היא תמונות באיכות טובה מאוד באור יום עם צבעוניות טובה ועשירה. גם בלילה יהיה לכם קשה לפספס ותקבלו תמונות טובות מאוד. עם זאת, האלגוריתם של אסוס עדיין לא מתוחכם כמו אלו של המתחרות, להן ניסיון רב הרבה יותר, והוא עדיין מתקשה עם העיבוד של התמונות. בנוסף לא תמצאו כאן זום אלא רק הגדלה דיגיטלית של עד פי 2.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
הבליטה של המצלמה די גדולה ושימו לב לשקע אוזניות אמיתי!
(צילום: אסוס)
6 צפייה בגלריה
סמארטפון אסוס זנפון 10
סמארטפון אסוס זנפון 10
הרמקול בתחתית המכשיר
(צילום: אסוס)
החיישן השני שיש במצלמה מיועד לצילומים בזווית רחבה. הוא ברזולוציה של 13 מגה-פיקסל ומנפק תמונות סבירות. יש לו שתי בעיות, הראשונה היא שהגימבל לא עובד במצב הזה, והשנייה היא שמדובר במצלמה עם פוקוס קבוע. זה נחמד לצילום פנורמה של נוף אבל לא מעבר לכך. עוד נקודה מאכזבת אלו עיוותי התמונה בשוליים. אגב, גם מצלמת הסלפי בת ה-32 מגה-פיקסל מצוידת בפוקוס קבוע. אבל היא מספקת תמונות טובות מספיק לצילום סרטוני טיקטוק או תמונות דיוקן עם טשטוש הרקע. נקודת החוזק העיקרית של אסוס כאן היא צילומי הווידאו. הגימבל עובד היטב ומספק יציבות מרשימה לצילומי סרטונים אפילו אם אתם צריכים לרוץ מאחורי הכלב או הילדים. אפשר לצלם באיכות של עד 8K - אבל שימו לב לגודל הסרטונים. לקינוח יש כאן גם תמיכה באודיו מרחבי, כלומר אפשר להקליט סרטונים ובהם הצלילים ירגישו כאילו הם מגיעים ב-360 מעלות. בקיצור, זו מצלמה מצוינת למי שאוהב לצלם סרטונים או תמונות בחיישן הראשי. וכבונוס, האפליקציה מספקת מצבי כיוון מקצועיים כמו במצלמות של הביוקר.

סיכום ואלטרנטיבות: סמארטפון מדליק עם שתי בעיות קשות

הזנפון 10 של אסוס צפוי להגיע לחנויות בישראל בשבועות הקרובים. מחירו צפוי להתחיל מכ-3,600 שקלים לגרסת ה-8 גיגה-בייט זכרון פעולה ו-256 גיגה-בייט מרחב אחסון. הגרסה הבכירה, עם פי שניים זכרון פעולה ואחסון, תעלה כ-4,000 שקלים. זה הרבה מאוד כסף. אנחנו נכנסים לראש בראש מול אייפון 14 הבסיסי וסמסונג גלקסי S23. בשני המקרים מדובר במכשירים עם גודל מסך דומה, מצלמות מעולות (טובות מאלה של הזנפון), עמידות במים ואבק, בעלי מעבדים עדיפים ובעיקר זולים יותר בייבוא מקביל. מנגד, אסוס מסתפקת בשנתיים עדכוני תוכנה וארבע שנות עדכוני אבטחה, לעומת חמש שנים בסמסונג ושבע באייפון. זאת אומרת שאם קניתם את הזנפון, אחרי מקסימום ארבע שנים תצטרכו להחליף מכשיר.

אסוס זנפון 10
אסוס זנפון

עדכוני אבטחה חשובים מאוד לתקינות סמארטפון - זכרו שמדובר במכשיר שנמצאים עליו מספרי כרטיסי אשראי ושלל אפליקציות עם מידע רגיש ועדיף לא לשחק עם זה או שאתם עשויים לשלם על כך בחשבון הבנק. ובחזרה לזנפון 10, מדובר במכשיר שגדול מסך חלקיו. יש לו אומנם כמה פספוסים פה ושם כמו במצלמה, אבל בסך הכל זהו מכשיר שמאוד כיף להשתמש בו וקל לחיות איתו. אם אתם חובבי מכשירים קומפקטיים ומודעים לאורך החיים המוגבל שלו ולמחירו היחסית גבוה, אל תהססו לבדוק אותו לצד המתחרים, הוא עשוי לשבות את לבכם בזכות שובבות ומקוריות שהשניים האחרים כבר לא מספקים.