הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תתכנס ביום רביעי לדיון ראשון כדי להכריע אם להעלות ביום שני הקרוב את הריבית הבסיסית בישראל בעוד רבע אחוז לשיעור של 5%, זאת, כאשר ברקע צפויה כבר בקרוב הודעת נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, האם יבקש להמשיך לקדנציה נוספת כנגיד או יודיע כי הוא חוזר לאקדמיה. בבנק ישראל אמרו היום כי הנגיד יודיע על כוונותיו לגבי המשך או אי המשך כהונתו "סביב החגים".
ההערכות במשק ושל גורמים ממשלתיים הן שהנגיד יודיע כי אינו חפץ להמשיך לתקופה של עוד חמש שנים כנגיד בנק ישראל, ול-ynet נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר קיים התייעצויות בדבר מועמד לנגידות, אם יוחלט סופית שהפרופסור ירון לא ימשיך לקדנציה נוספת, לאחר חודש דצמבר, שבו יסתיימו חמש שנות כהונתו בקדנציה הנוכחית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל. "לא אהב את ההתייחסות לרפורמה"
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)
כפי שכבר פורסם, נתניהו מאוד לא אהב את התבטאויותיו של הנגיד ירון בחצי השנה האחרונה, לאחר שזה אמר פעמים אחדות כי השפעתה של הרפורמה המשפטית על המשק אינה טובה והזהיר מהמשך היחלשות השקל בגינה ואף ציין כי מצב כזה יחייב העלאות ריבית נוספות.

האם הריבית שוב תעלה?

לגבי הריבית, ההערכות של כמעט כל האנליסטים וכלכלני הבנקים ובתי ההשקעות הן שהריבית תועלה, בעיקר לאחר שהנגיד האמריקני, ג'רום פאוול, הבהיר בימים האחרונים כי הריבית בארה"ב תמשיך לעלות "עד שהאינפלציה הגבוהה מדי תוכרע".
החלטת הריבית תתקבל גם על סמך נתונים עיקריים במשק, שכוללים בעיקר מחד את היחלשות השקל מול הדולר ושאר המטבעות המובילים, מצב שמייקר את כל המוצרים וחומרי הגלם המיובאים, ומאידך את הסימנים המדאיגים להאטה מסוימת בפעילות הכלכלית במשק בעת האחרונה.
גורמים בכירים בבנקים חוששים, כפי שהבהירו לאחרונה, כי המשך העלאות הריבית יגרום לקשיים מרובים עוד יותר לנוטלי משכנתאות לעמוד כבר בעת הקרובה בהחזרים החודשיים.
ירון כבר פנה לאחרונה בפגישה מיוחדת שקיים עם ראשי ומנכ"לי הבנקים וביקש מהם להתחשב בנוטלי המשכנתאות ולנסות ללכת לקראתם בפריסת החובות ובוויתור על חלק מהריבית. ואכן הבנקים נענו באופן חלקי לפנייתו, זאת לאחר שדיווחו שוב על רווחי ענק ברבעון האחרון.
אם הריבית במשק תעלה, צפויה לעומת זאת בסמוך לשבוע הבא ירידה מסוימת בשערי הדולר והאירו שעלו לאחרונה לשערי שיא מזה כארבע שנים – סביב 3.80 שקל לדולר ו-4.10 שקל לאירו. גם שערי הפרנק השוויצרי והלירה שטרלינג רשמו שיאים מזה כארבע שנים.