גוברות ההערכות שנגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון שמסיים את כהונתו בנובמבר הקרוב לא ימונה בהמשך השנה לקדנציה נוספת. ל-ynet נודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא אהב את אזהרותיו של הנגיד בעניין התוצאות וההשפעות האפשריות הרעות של חקיקת הרפורמה המשפטית על הכלכלה הישראלית, וכבר החל בגישושים למציאת מועמד חדש במקומו של ירון.
נגיד בנק ישראל הבהיר בשבוע שעבר בכנס אלי הורוביץ, כי קיים פיחות עודף של 10% לפחות בשער השקל, שהיה אמור להיות כעת כ-3.30 שקל לדולר ולא קרוב ל-3.70 שקל, וכי השפעות שליליות רבות נוספות, שמשפיעות גם על ההתייקרויות במשק, מתרחשות תחת האווירה וברקע הכוונה לחקיקת הרפורמה המשפטית. הנגיד ציין, כי לכן עולה הריבית במשק והיא כנראה אף תמשך לעלות.
גורמים כלכליים ציינו היום, כי הנגיד לא חשש לומר את הדברים למרות שעל השולחן מצויה ההכרעה האם להציע לו להמשיך ולכהן כנגיד בנק ישראל. על פי הערכות, אם עד חודש אוגוסט או סמוך למועד זה, לא יציע ראש הממשלה ביוזמתו לנגיד ירון להמשיך לקדנציה נוספת, צפוי הנגיד להודיע כנראה עוד לפני חגי תשרי כי הוא לא יעמיד עצמו כמועמד לכהונה נוספת של חמש שנים בתפקיד הבכיר של נגיד הבנק המרכזי של מדינת ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל. "לא אהב את ההתייחסות לרפורמה"
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)
כהונתו של ירון החלה בעיכוב מכיוון שלא התקבלה החלטה במועד בעניין זהות הנגיד המועמד בקיץ 2018. לכן הסתיים תפקידה של הנגידה הקודמת, הפרופ' קרנית פלוג, בטרם נכנס מחליפה לכהונה.
במשך חודש כיהנה זמנית כממלאת מקום הנגידה בשעתו, מי שהייתה המשנה לנגידה, הפרופ' נדין בודו טרכטנברג (רעייתו של הפרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה בעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה), ובחודש היחיד שבו כיהנה בתפקיד, נובמבר 2018, אף העלתה את הריבית מ-0.1% ל-0.25%. הנגיד ירון הוריד את הריבית בחזרה לשיעור של 0.1% עם פרוץ מגפת הקורונה באביב 2020.
הפעם מבקש ראש הממשלה למנוע מצב כזה בו אפילו לתקופה קצרה לא יכהן ממלא מקום, ולכן הוא ידון בהמשך כהונת ירון או במציאת מחליף כבר בחודשיים הקרובים.
גורם בכיר שמקורב לנתניהו אמר כי "בלשון המעטה, ראש הממשלה לא אהב את התייחסותו השלילית החוזרת ונשנית של הנגיד ירון להשפעות הכוונה לחוקק רפורמה משפטית על הכלכלה הישראלית, וניתן להעריך שכהונת הפרופ' ירון לא תוארך".
ירון היה ראשון המתריעים בפני ראש הממשלה נתניהו, כבר בחודש ינואר השנה, כי חקיקת המהפכה משפטית תפגע במשק ובכלכלת ישראל, והוא אף ציטט בפגישה שהתקיימה מיד לאחר שובו מוועידת דבוס של קרן המטבע הבינלאומית, נגידים, שרי אוצר ובכירים בכלכלה מארצות שונות שפגש בשווייץ, שהזהירו מחקיקת הרפורמה שעלולה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית.
יצוין כי יש פרופסורים לכלכלה לא מעטים, בישראל ובארצות אחרות, שרואים עצמם כמועמדים אפשריים לכהן במשרה הנחשבת של נגיד בנק ישראל. אחד המועמדים שהוזכר לאחרונה הוא הפרופסור אבי שמחון, המכהן בשנית כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ומשמש גם כיועצו הכלכלי של ראש הממשלה.
הנגיד התבטא בעת ההודעה על החלטת הריבית האחרונה כי הוא יקבל את החלטתו בסוגיית המשך כהונתו בקרוב והיום (ג') נמסר מטעמו כי "הנגיד עומד מאחורי התבטאות זו".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "רה"מ לא דן בזה בכלל, ומעריך את עבודת הנגיד".