כמה עולה מסכה ברשתות השיווק ורשתות הפארם? המידע הזה אמור להיות חשוף באינטרנט לגבי כל סניף וסניף, אבל זה לא המצב בשטח. מבדיקת ynet עולה כי אם תיכנסו לאתרים ואפליקציות להשוואות מחירים, כמו פרייסז ומיי סופרמרקט, לא תמצאו את המחירים של המצרך הזה בכל הרשתות. למעשה רובן לא מפרסמות אותו. כך, צרכנים לא יכולים לדעת כמה הפריט המבוקש עולה בסניפים הסמוכים לביתם, לפני שהם יוצאים מהבית.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פנתה בעניין לרשימת הקמעונאים הגדולים לפי חוק קידום התחרות בענף המזון, אחרי הבדיקה שערכה. לפי הרשות, מוטלת על הרשתות חובה לפרסם את מחירי המסכות במאגר המחירים המקוון.
1 צפייה בגלריה
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
(צילום: AFP)
הרשתות הגדולות חייבות לשדר מדי יום ושעה את מחירי המסכות בכל הסניפים שלהן, למאגר המחירים המקוון, כך שאתרי ואפליקציות השוואות המחירים יוכלו לשאוב משם את המידע ולהציג אותו לצרכנים שמחפשים לדעת כמה עולות מסכות בסניפים הקרובים לביתם.
חלק מהרשתות מפרסמות את מחירי המסכות רק באתרי האינטרנט שלהן ולא את המחירים בסניפים, שלעיתים לא זהים למחירי האתר. בחלקן, אין מחירי מסכות לא באתרי המכר האינטרנטיים שלהם ולא בסניפים.
לפי החוק, "כל מי שעונה על הקריטריונים של קמעונאי גדול כאמור בחוק, חייב לפרסם לציבור, באינטרנט, את המחיר הכולל והעדכני של כל מוצר אותו הוא מוכר בכל אחת מחנויותיו", כך במכתב ששלח הממונה על הרשות, עו"ד מיכאל אטלן.
"מטרתו של החוק, לאפשר לצרכן לערוך השוואת מחירים של סל מוצרים בין הקמעונאים השונים ובין חנויות כל קמעונאי וזאת כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת באשר לרכישותיו. רבים מהקמעונאים הגדולים החלו בימים האחרונים למכור בחנויותיהם מסכות, גם בשל הוראת משרד הבריאות כי יש לעטות מסיכות ברשות הרבים. למותר לציין כי לאור משבר הקורונה והיות המוצר חיוני וחובה, קיימת חשיבות רבה כי הצרכן יוכל לבצע השוואת מחירים בין המסכות השונות הנמכרות אצל הקמעונאים הגדולים השונים עוד טרם היציאה מביתו.
"מבדיקה ראשונית שנעשתה ברשות קיימים פערים בדיווח אצל חלק מן הקמעונאים. ואיל וכך, אני מוצא לנכון לחדד את חובת הקמעונאי הגדול להעלות ללא דיחוי את מחירי המסכות העדכניים לאינטרנט וכפי שנמכרים בכל אחת מחנויות לרבות חנות מקוונת".