כאלף נחלות חקלאיות, מחציתן באיזור הגולן, ממתינות לחלוקה לדור חדש של חקלאים שמבקשים לעסוק במקצוע המאתגר. בשל שינויים בסמכויות הקצאת הקרקעות כחלק מההסכמים הקואליציוניים שדרשה מפלגת עוצמה יהודית נעצרה הקליטה והטיפול באדמות אלו. התוצאה: מאות משפחות שכבר ממתינות לקבל את הקרקעות ולהתחיל לעבד אותן ולבנות בהן את ביתן עלולות להתעכב עוד זמן רב. זאת בשל מאבקים בירוקרטיים בין משרדי החקלאות ופיתוח הנגב והגליל שמתקוטטים על השליטה בחלוקת הנחלות החקלאיות לאחר שתחום זה נלקח מאחריות משרד החקלאות והועבר לפיתוח הנגב והגליל.
"יש למהלך הזה השפעות שלהתאוששות מהן יכול לקחת שנים ארוכות", הסביר הדר מטוס, מרכז המשק במושב רמות, שמודאג מאוד מהשינויים החדשים שהכניסה הממשלה בהסדרת החקלאות החדשה. הוא מרכז כ-100 חקלאים שממתינים לקבל נחלות, שטחי קרקע לעבודת האדמה ברחבי הגולן וחלקת אדמה נוספת עליה יבנו את ביתם במושב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
הכשרות קרקע מעלה גמלא
הכשרות קרקע מעלה גמלא
הכשרות קרקע מעלה גמלא
(צילום: שחף רונן משרד החקלאות)
לדבריו, "אנחנו ועוד מושבים אחרים עומדים מול חוסר ודאות מתי נקבל את הקרקעות ועוד כמה נחכה עד שבמשרד נגב גליל 'ייכנסו' לאירוע ויבינו בו. יש לנו תוכניות מוכנות ל-50 נחלות להרחבת המושב רמות ואנחנו לא יודעים איפה הן עומדות כעת, ועשרות משפחות עומדות נבוכות ומבולבלות".
רענן אמויאל, מנהל אגף בכיר ברשות לתכנון ופיתוח חקלאי והתיישבותי במשרד החקלאות, שסמכויותיה הועברו כעת למשרד נגב גליל, היה אמון עד לאחרונה גם על ועדת הקרקעות האחראית על איתור אדמות חקלאיות וחלוקתן: "לפני כשבועיים הוחלט במועצת מקרקעי ישראל על העברת כל סמכויות ועדת הקרקעות למשרד הנגב והגליל, על פי ההסכמים הקואליציוניים, ונוצר ואקום בשטח שמביא לפגיעה מאוד קשה בציבור", הסביר ל"ממון" ול-ynet.
הוא סבור כי המהלך להוצאת הוועדה מסמכויות משרד החקלאות היא טעות גמורה. "בענייני חקלאות נדרש רצף טיפולי מבחינת תמיכות, עובדים זרים והיבטים נוספים שהמשרד אחראי להם בממשקי העבודה מול החקלאים, ובראשם הקצאת הקרקע החקלאית. אני מבין שזו החלטת המדינה ועלינו ליישם אותה, אבל ההחלטה הזאת הביאה לגדיעת השירות לאזרחים. אנשים העתיקו את ילדיהם ומרכז חייהם ולא יכולים להתקדם ולקבל את הקרקע שהם ממתינים לה".

2 צפייה בגלריה
אבי דיכטר אולפן ynet
אבי דיכטר אולפן ynet
שר החקלאות אבי דיכטר
(צילום: יריב כץ )
בוועדת הקצאת הקרקעות לחקלאים שפעלה במשרד החקלאות היו חברים נציגי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), רשות הטבע והגנים, קק"ל, החטיבה להתיישבות, התנועה הקיבוצית ועוד. כעת הם לא חברים בה ויקבלו את האפשרות להגיב להחלטות הוועדה, לאחר שאלו יועברו לאישור רמ"י וללא תיאום מראש. בשבוע השני של חודש יולי אמורה הייתה להתכנס הוועדה ולשחרר מאות קרקעות לזוגות ומשפחות שממתינות שנים לקבלתן וצלחו את כל המסלול הבירוקרטי, וכינוס הועדה צפוי להידחות כעת.
"אנחנו מחזיקים הלוואות שלקחנו על חכירת האדמות ותקועים בגלל בירוקרטיה בין משרדים. זה תהליך שאמור לעבור חלק ועכשיו לך תדע מתי נקבל", אמר ידידיה באבד, דור שני לחקלאי ההדסים במושב נוב. "אני כבר יודע איפה המגרש שלנו יהיה ואיפה הנחלה החקלאית, אבל אלו תלויים באלו ובלי שיוך הנחלה בוועדת הקרקעות לא נוכל להשלים סוף סוף את התהליך".
בוועדה החדשה שמקימים במשרד הנגב והגליל מתחייבים כי הנהלים החדשים יהיו תואמים "כמעט אחד לאחד" למה שהיה. "משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי פעל בהתאם לסיכום וביקש ממשרד החקלאות לקיים חפיפה טובה ומקצועית בנושא, אך לצערנו משרד החקלאות לא נאות לקיים חפיפה ולהעביר חומרים בכל הנושאים של ועדת פרוגרמות וועדת קרקעות", מסרו גורמים בלשכת שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף.
במשרד הנגב והגליל מאשימים את משרד החקלאות שפעל להכשיל את המהלך עליו החליטה הממשלה ורק כעת הושלם, ואומרים כי ייעשו מאמצים גדולים כדי למנוע את הפגיעה בחקלאים. "על אף הפערים בהעברת המידע ממשרד החקלאות, משרד נגב גליל עוסק בימים אלו בכינוס ועדת קרקעות וגיבוש נהלי העבודה שלה, ובמקביל, המשרד פועל בפנייה לחקלאים על מנת שאלו יעבירו את החומרים שהוגשו למשרד החקלאות".
בלשכתו של וסרלהוף מבטיחים כי "המשרד רואה חשיבות רבה בתחום האחריות שהועבר אליו ויטפל בו במקצועיות רבה מתוך ראיה רחבה לשמירה על החקלאות והמרחב האזורי. צר לנו כי משרד החקלאות לא שיתף פעולה עם המשרד וגרם למציאות בה חלילה חקלאים יפגעו, ואף יותר מכך, העביר מידע כוזב ושקרי לתקשורת על התנהלות משרד הנגב והגליל".
בדיון שהתקיים הבוקר (רביעי) בנושא בוועדת הכלכלה היו"ר ביטן ביקש את התייחסות השר לעיכובים ויועץ המנכ"ל אופיר כהני, השיב: "לצערנו התהליך להעברת האחריות עדיין לא הסתיים. האחריות עברה לפני שבועיים למשרד ואנחנו בתהליך למידה, עדיין לא הושלמה העברה מלאה של התקנים וכל מה שצריך להעביר, וזו אחת הסיבות המרכזיות לעיכוב. אנחנו לומדים להפעיל את זה כמה שיותר מהר". בתגובה לכך סיכם היו"ר ביטן ואמר כי יקיים דיון מיוחד בוועדה בנושא הזה.
פורסם לראשונה: 06:48, 28.06.23