דריכות בשווקים הבוקר (א') לקראת הכרזת ריבית נוספת של בנק ישראל שצפויה להתפרסם מחר בשעה 16:00. מרבית האנליסטים מעריכים כעת כי הבנק המרכזי לא צפוי לשנות את הריבית מחר, אלא להותירה על שיעור גבוה של 4.75%, אם כי נכון לעכשיו כן ההערכה היא שכן צפויה העלאה נוספת, ככל הנראה באוקטובר, בשיעור של 0.25%. בכך, עד סוף השנה הנוכחית הריבית בישראל ככל הנראה תעלה לשיעור של 5%, וריבית הפריים תעמוד בשל כך על שיעור של 6.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ברקע, האינפלציה בישראל עודנה מעט מעל היעד (1%-3%) ועומדת נכון לחודש יולי האחרון על שיעור שנתי של 3.3%. יחד עם זאת, האינפלציה ככל הנראה תזנק שוב עם פרסום מדד המחירים לחודש אוגוסט, שכן באוגוסט אשתקד נרשמה ירידה של 0.3%, ולכן החישוב השנתי כעת צפוי לעלות.
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
שיעור האינפלציה הנמוך יחסית בשלושת החודשים האחרונים (0.2% במאי, 0% ביוני ו-0.3% ביולי), לעומת שיעורים גבוהים בחודשים המקבילים בשנה שעברה (0.6%, 0.4% ו-1.1%, בהתאמה), לצד סימני האטה מסוימים בפעילות המשק, צפויים לאפשר כעת לבנק ישראל לקחת "הפסקה" נוספת מהעלאות הריבית.
יחד עם זאת, היחלשות השקל הדרמטית בחודשים האחרונים, המשך חוסר הוודאות בשוק הישראלי סביב המהפכה המשפטית והעלאת הריבית עליה הכריז הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד") בסוף יולי האחרון, צפויים לתמוך דווקא בהעלאת ריבית נוספת גם בישראל - אם לא עכשיו, אז כאמור ככל הנראה בהחלטה הבאה באוקטובר.
ברקע, לפני כשבוע וחצי נכח נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בכנס הנגידים השנתי שהתקיים בג'קסון הול שבארה"ב ושמע את נאומו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בו טען כי "אנו מוכנים להמשיך להעלות ריבית עד שהאינפלציה תרד ל-2%. חודשיים של נתונים טובים הם רק ההתחלה במה שאנו צריכים כדי לבנות ביטחון בכך שהאינפלציה יורדת לכיוון הרמה הרצויה". דברים אלו, כאמור, צפויים גם הם להשפיע על החלטות הריבית הקרובות בישראל, אשר לעיתים קרובות "מחקה" את החלטות הריבית בארה"ב.
בהחלטתה הקודמת בחודש יולי האחרון, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות פרופ' ירון החליטה להותיר את הריבית על שיעור של 4.75% - לאחר עשר העלאות ריבית רצופות. כמה שבועות לפני כן, הכריז הפד כי גם הוא יותיר את הריבית ללא שינוי בארה"ב - לראשונה מאז מרץ 2022. יחד עם זאת, מאז הפד שוב העלה את הריבית בסוף חודש יולי בשיעור נוסף של 0.25%, והיא כעת עומדת על 5.5% - השיעור הגבוה ביותר בארה"ב זה 22 שנה.
בבנק ישראל ציינו כי ההחלטה לעצור את העלאות הריבית התקבלה על אף שהאינפלציה עודנה גבוהה, אך בין היתר גם לאור כך שבחודשים האחרונים מסתמנת האטה. לכן, ציינו כי הוועדה החליטה אומנם להותיר את הריבית על כנה, אך היא רואה "היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה".
לצד זאת, פרופ' פרופ' ירון הבהיר גם כי "ככל שהיחלשות השקל תימשך הדבר עלול להעיב על החזרת האינפלציה ליעדה ולכן ייתכן ותידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר".

ההערכות בשוק: הריבית לא תעלה כרגע, אך בהמשך - כן

בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, טען ביום רביעי האחרון סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, יניב פגוט, כי "אני חושב שזו החלטה יחסית קלה. כל זמן שלא רואים פה איזשהו פיחות חד, דרמטי ומהיר, אז למעשה שני המדדים הנמוכים שהיו פה בחודשים האחרונים נותנים לנגיד את מרווח הנשימה על מנת להותיר את הריבית על כנה. בהחלט יכול להיות שלקראת סוף השנה נראה עוד העלאות ריבית, אך בנקודת הזמן הנוכחית נראה שהתהליך הזה לקראת מיצוי".
2 צפייה בגלריה
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
"החלטה יחסית קלה" הפעם? נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: שלו שלום)
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, העריכו הבוקר כי "בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית השבוע ללא שינוי ברמה של 4.75%. זאת, על רקע הירידה לאחרונה בסביבת האינפלציה וסימני האטה קלים בצמיחת המשק. סביבת האינפלציה בעולם ממשיכה להיות גבוהה יחסית ובשילוב נתוני מאקרו שעדיין חזקים יחסית בארה"ב, נראה כי הורדות ריבית לא צפויות בחודשים הקרובים. סביבת האינפלציה בישראל לא צפויה לרדת מתחת לגבול העליון של יעד יציבות המחירים".
מודי שפריר, אטסטרטגי ראשי של שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, טען גם הוא כי "חרף התמתנות האינפלציה (ורצף ההפתעות כלפי מטה) בשלושת החודשים האחרונים, השוק מתמחר הסתברות של כ-20% לכך שבנק ישראל יעלה את הריבית בפגישתו הקרובה. אנו מעריכים סיכוי נמוך יותר ומעריכים כי בנק ישראל יותיר את הריבית ביום שני הקרוב ללא שינוי.
"יחד עם זאת, אנו מסכימים עם הערכות השוק (נכון ליום שישי) לסבירות של כ-30% להעלאת ריבית באוקטובר, היות והחלטת הריבית ב-23 באוקטובר תתקבל לאחר פרסום מדדי אוגוסט וספטמבר, אשר צפויים לעלות לשיעור שנתי של כ-4%, וכן לאור הסיכון הקיים להמשך היחלשות השקל (לאחר דיון בג"צ על עילת הסבירות, וחזרת הכנסת מפגרה)", הוסיפו בבנק הפועלים.
גם יונתן כץ מלידר שוקי הון טען כי "צפויה יציבות בריבית מחר עקב התמתנות בסביבת האינפלציה, אך תיתכן העלאת ריבית ב-23.10.2023".