ניתן היה לחשוב שהסנקציות שהפעילו מדינות העולם המערבי, וביניהן אימפריות כמו ארצות הברית, בריטניה וגרמניה, על אוליגרכים שמקורבים לשלטון של ולדימיר פוטין, בעקבות הפלישה לאוקראינה, ישפיעו עליהם, אבל זה לא ממש המקרה אצל ולדימיר פוטנין, האיש העשיר ברוסיה.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג, פוטנין משתלט על הבנק הדיגיטלי לעסקים Tochka וירכוש 90% מהמניות שלו תמורת 456 מיליון דולר. זו למעשה עסקה שלישית בתחום הבנקאות שפוטנין מבצע מאז שהחלה המלחמה מול אוקראינה לפני כמעט שנה וחצי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
רוסיה איש עסקים ולדימיר פוטנין סהקציות מ ארה"ב
רוסיה איש עסקים ולדימיר פוטנין סהקציות מ ארה"ב
ולדימיר פוטנין
העסקה הראשונה בוצעה ממש עם הפלישה לאוקראינה, כשהחברה הצרפתית Societe Generale ביקשה למכור את חלקה ב-Tochka (10%) כדי לצאת מהמדינה כחלק מהמחאה של המערב. כעת משלים האיש העשיר במדינה הענקית, יחד עם קבוצת משקיעים, את ההשתלטות הסופית על הבנק. ל-Tochka יש כ-600 אלף לקוחות, לפי אתר האינטרנט שלה, והיא מתמחה בהלוואות לעסקים קטנים ובינוניים.
במקביל, פוטנין רכש את 35% של אולג טינקוב, טייקון מקומי, שמתנגד לשלטונו של פוטין ואף הצהיר על כך, בחברת אחזקות שהיא הבעלים של Tinkoff, אחד הבנקים הגדולים ברוסיה.
פוטנין בן ה-62 נולד למשפחה מיוחסת במשטר הקומוניסטי של ברית המועצות. הוא למד כלכלה עולמית באחת האוניברסיטאות הנחשבות בעיר הבירה הרוסית, ולאחר מכן הלך בקבות אביו ועבד בארגונים ממשלתיים שעסקו בעיקר בסחר חוץ. עם קריסת ברית המועצות, פוטנין ניצל את הקשרים והידע שצבר קודם לכן והקים בנק שהתמחה בהלוואות. בהמשך השתלט על חברות, שהיו ממשלתיות בעברן, תמורת תשלום זעום - וכך התעשר עוד יותר.
כיום הוא גם הנשיא של חברת Norilsk Nickel, ענקית כריית המתכות. לפי הפרסומים הוא מחזיק בשלוש יאכטות ענקיות, שנבנו עבורו בין השנים 2008 ל-2016. הונו מוערך ב-28.7 מיליארד דולר, לפי פורבס.