יוניפר, חברת האנרגיה הגרמנית וספקית גז בינלאומי המפעילה מתקנים ברחבי אירופה וברוסיה, זינקה ב-41% במסחר בשבוע שעבר. יחד עם זאת, מניית החברה, אשר נפגעה בצורה קשה מאוד מהשלכות מלחמת רוסיה-אוקראינה, עדיין נמוכה בכ-85% בהשוואה לשוויה בראשית שנת 2022, טרם פרוץ המלחמה. יתרה מכך, יוניפר נדרשה בשנה שעברה לסיוע כלכלי נרחב מממשלת גרמניה בעקבות הקפאת פעילות הפקת הגז ברוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מה הוביל לזינוק בשווי המניה ואילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר? לקראת פתיחת שבוע מסחר נוסף מחר (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מהמניות שבלטו במיוחד בשבוע שעבר - לטובה ולרעה.
2 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 2 ב גרמניה
צינור גז נורד סטרים 2 ב גרמניה
צינור הגז נורד סטרים 2. יוניפר הייתה אחת מהחברות שמימנו את הפרויקט, עד שנעצר בצל הפלישה הרוסית
(צילום: AFP)
כאמור, יוניפר הייתה אחד מכמה חברות אנרגיה גדולות שנפגעו בצורה כמעט אנושה מהשלכות המלחמה והיעדר השוק הרוסי. למעשה, לאחר שבספטמבר אשתקד מפעלים בגרמניה עצרו את הייצור בשל הזינוק החד במחירי הגז, יוניפר הודיעה כי תסגור מחצית מבניין המטה שלה ותוריד את הטמפרטורות באזורים מסויימים לרמה הנמוכה ביותר שאפשרית מבלי לגרום נזקים לבניין, על מנת לחסוך בגז.
יוניפר, אשר נסחרת בבורסת פרנקפורט, הוקמה בפיצול מחברת אנרגיה אחרת (E.ON) בשנת 2016 והיא מעסיקה כיום למעלה מ-10,000 ביותר מ-40 מדינות ברחבי העולם, אם כי רבים מהעובדים מועסקים בגרמניה. בנוסף, היא מחזיקה בחברת בת שנמצאת ברוסיה ושמה יוניפרו.
בדצמבר 2022 הולאמה החברה על ידי ממשלת גרמניה, לאחר שנקלעה למשבר נזילות בעקבות הפסקת זרימת הגז הרוסי לגרמניה, מה שהוביל לזינוק במחירים ולרכישה נרחבת של אספקה חלופית. לאחר שהסיוע שהעבירה ממשלת גרמניה לחברה ביולי לא הספיק, היא הזרימה שמונה מיליארד אירו נוספים לחברה, בין היתר באמצעות רכישה של 56% ממניותיה, שהיו קודם לכן בבעלות פורטום הפינית. כיום מחזיקה ממשלת גרמניה ב-99% מיוניפר.
הזינוק האחרון במניית החברה מיוחס לירידה של חששות המשקיעים מחדלות פירעון, לאחר שהחברה הכריזה כי לא תזדקק להזרמת כספים נוספים מצד הממשל ולאחר שההכנסות מגידור חוזים בשוק הגז צפויים להוביל לצמיחה משמעותית בהכנסות (בהמשך להכנסות של שני מיליארד דולר בשנה האחרונה).

לא רק חברות השבבים מרוויחות ממהפכת ה-AI

בצל הזינוק במניות של ענקיות השבבים עקב העלייה החדה בשוק הבינה המלאכותית (AI) בחודשים האחרונים, חברת פיור סטורג', הפועלת בתחום פתרונות אחסון מידע לארגונים גדולים, לרבות עבודה בנפחים גבוהים, אינטגרציה של שרתים, מחשוב ענן ועוד, רשמה גם היא זינוק חד במיוחד של 25% בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
חוות שרתים
חוות שרתים
חוות שרתים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נראה כי משקיעי החברה התעודדו מהתוצאות הטובות שרשמה פיור סטורג' ברבעון החולף, ובעיקר מהתחזיות המרשימות לשנה הקרובה, כאשר ניכר כי הדרישה הגוברת לאחסון ולנפח עבודה בעידן הבינה המלאכותית מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לצפי החיובי של החברה.
כמו כן, ניכר כי החברה ממוצבת היטב כדי ליהנות מהמגמה החיובית בשוק, הגוברת על הירידה בהוצאות ה-IT של חלק מהלקוחות הקטנים והבינוניים. בכך, השלימה מניית החברה זינוק של 54% החודש ושבה לרמות השיא שנרשמו במרץ.

אילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר?

דולר ג'נרל, המפעילה כ-19 חנויות הלבשה, מוצרים לבית ופריטים עונתיים ב-45 מדינות בארה"ב, צנחה ב-21% בשבוע שעבר. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דולר טרי, רשת דיסקאונט מובילה נוספת, רשמה גם היא ירידה חדה של 11% בשווי המניה. הירידות האחרונות הובילו את דולר ג'נרל להשלים ירידה של 36% מהשיא שרשמה בנובמבר אשתקד, כאשר הדוחות שפרסמה היוו להערכת האנליסטים עדות לחולשה בביקושים בקרב בעלי הכנסה הנמוכה בארה"ב, כתוצאה מירידה בהחזרי המס ומהתחזקות האינפלציה.

אלו, לצד בסיס השוואה גבוה והשלכות המיתון שמביא להפחתת הצריכה, הובילו את הנהלת החברה להפחית את תחזיותיה לשנה כולה מצמיחה של 6% ליציבות ואף לירידה של כ-8% ברווח למניה. מדובר בהפתעה למשקיעים, שנהגו לראות ברשתות הדיסקאונט כחסינות למשברים ברקע להטייה של הצרכן למחירים נמוכים בעיתות של האטה כלכלית, ובעדות להשפעה של המשבר על המעמדות החלשים במיוחד (לעומת רשתות יוקרה כדוגמת לואי ויטון שדווקא עלו בתקופה האחרונה).
אוקטה, המספקת תוכנות מבוססות ענן למגוון רחב של פעילויות בארגונים (הטמעה, אוטומציה, זיהוי, דיווח נוכחות ועוד) התרסקה ב-16% בשבוע שעבר. הירידות האחרונות משויכות לירידה בקצב הצמיחה של החברה, לצד נפילה בהוצאות על IT של ארגונים (בדומה למקרה של פיור סטורג') ועל אף שיפור בשולי הרווח וביעילות, לצד נתונים חיוביים מהצפי ככלל.
יחד עם זאת, הנתונים כן שיקפו האטה מתמשכת בקצב הצמיחה והאנליסטים הדגישו כגורם מרכזי לירידות את הנתח הגבוה יחסית של לקוחות קטנים ובינוניים, הרגישים יותר להאטות מאקרו-כלכליות, לצד הנטייה של חברות לאחד את פתרונות התוכנה תחת ספק גדול אחד (גורם שתמך למשל בהכנסות של פאלו אלטו נטוורקס בשנה האחרונה).
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.