האם זה הצעד שבאמת יכול לעצור עליות מחירים?

על רקע ההודעה המפתיעה יחסית של הרשות להגנת הצרכן, שבישרה כי בכוונתה להוציא צו מינהלי לחברות המשקאות הקלים הגדולות בדרישה לעצור את העלאות המחירים שעליהן הן הודיעו, ניסינו להבין מה המשמעות של הצעד הזה בשיחה עם עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet. האם הצעד הזה באמת עשוי למנוע את העלאות המחירים של המשקאות הקלים ואילו כלים יש בכלל בידי הרשות להגנת הצרכן כדי להילחם בהעלאות מחירים?
4 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
(צילום: shutterstock)
"אנחנו בעצם באים ואומרים - אנחנו מזהים פה השפעה בלתי הוגנת, בכך שנפגע באופן מהותי חופש הבחירה של הצרכן, ולכן אנחנו מוציאים את ההודעה הזו, והיא מדברת בעצם על העלאת מחירים שהיא משולבת, מקבילה, ובכך בעצם נפגעה בצורה משמעותית יכולת הבחירה של הצרכן", הסביר דיאמנט, בעקבות ההודעה על העלאות המחירים של החברה המרכזית למשקאות, טמפו ויפאורה-תבורי. "עכשיו כשהצרכן מגיע לסופר הוא יכול לבחור בין שלוש חברות שמציעות מוצרים, ששלושתן העלו מחירים. שלוש החברות ששולטות בשוק בעצם עשו יד אחת, ואמרו לצרכן - קח את זה או שאל תיקח".
עוד הוסיף דיאמנט כי "במבחן התוצאה העלאת המחירים של החברות הייתה מקבילה או משולבת. אנחנו לא אומרים שזה תיאום מחירים, אבל כשיש לשלוש חברות שליטה של מעל 90% בשוק ושלושתן מעלות מחירים במרץ-אפריל - מבחינה תוצאתית זו העלאה אחידה. יש פה ניצול של כוח השוק הזה של שלוש החברות האלה".
עוד הסביר דיאמנט כי "הכוונה שלנו כרגע היא להוציא צו, ויש לחברות זכות מלאה לטעון כנגד הוצאת הצו. בהנחה שהצו הזה ייצא בסופו של דבר, הוא כולל סנקציות. אם חברה מפרה את הצו הזה היא צפויה לעיצור כספי משמעותי, פי שלושה ממה שקבוע בחוק, או אפילו להליך פלילי. זה בערך 150 אלף שקל, אבל זה לא קנס עיצום כספי של פעם אחת וזהו, זה עיצום שהוא נמשך. למעשה כל יום שהחברה ממשיכה להפר את הצו היא צפויה לעוד עיצומים כספיים". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.

מאחורי "הנזיפה הקלה" של הנגיד בראשי הבנקים

השבוע ב"כסף חדש" שוחחנו עם כתבנו גד ליאור על "שיחת הנזיפה הקלה" של נגיד בנק ישראל עם מנכ"לי הבנקים, שהתקיימה השבוע ונועדה כדי לדון בסוגיית הפער בין הריביות הנמוכות על פיקדונות לריביות הגבוהות על הלוואות. ליאור סיפר מה הוביל את הנגיד לכנס את השיחה הזאת עם מנכ"לי הבנקים, עד כמה הוא יכול בכלל לדחוק בהם לתת ריבית גבוהה יותר על הפיקדונות ואפילו על העובר ושב ולמה כדאי גם למנכ"לי הבנקים וגם לנגיד עצמו לעשות צעדים בעצמם כדי לטפל בבעיה לפני שהכנסת תעשה זאת בחקיקה. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה שבנגן >>
בנוסף, דיברנו על נושא מרגיז אחר - הקרב על דמי ההבראה שמתנהל בין נציגי ארגוני העובדים והמעסיקים ומשרד העבודה, ובינתיים עובדי המגזר הפרטי לא יקבלו גם השנה את ההעלאה של דמי ההבראה שסוכם עליה כבר בשנה שעברה.
4 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המדינה לקבלנים: נזקי פרוטקשן? האחריות עליכם

בצל המשך תופעת הפרוטקשן והפרסום ב-ynet לפיו המדינה הטילה על הקבלנים אחריות אישית על כל פגיעה שתיגרם על ידי גורמי פשיעה במכרז להקמת תשתיות ביישוב טורעאן, שוחחנו ב"כסף חדש" עם שירי בכר מסאמי, סמנכ"לית ומנהלת אגף תשתיות ובנייה חוזית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ועם שירה תם, מנהלת חטיבת השמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
4 צפייה בגלריה
רשות מקרקעי ישראל רמ"י
רשות מקרקעי ישראל רמ"י
רשות מקרקעי ישראל
(צילום: אוהד צויגנברג)
בכר מסאמי מהתאחדות הקבלנים אמרה כי "המדינה החליטה שהיא לא מסוגלת להתמודד והיא הפריטה למעשה את ההתמודדות עם הפשיעה לקבלן. עכשיו הקבלן צריך להתמודד עם הפשיעה לבד". עוד אמרה כי "זה לא רגיל ובוודאי שלא במרכז, המציאות עולה על כל דמיון. זה לא סתם שהמדינה מגלגלת את האחריות, היא עוד כותבת שחור על גבי לבן שסירוב של הקבלן לפעול, זאת אומרת להעסיק על חשבונו את שירותי האבטחה הכי יעילים או לקחת לפי הצורך אבטחה או ליווי משטרתי - זו הפרה יסודית מצד הקבלן".
לדבריה, "זו פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בזה, שקבלן מביא לתשומת ליבנו שפורסם מכרז שהמדינה מעבירה בו בעצם לקבלן את האחריות להתמודד מול ארגונים פליליים, וכשקיבלנו את המכתב הזה פנינו באופן מיידי לרגולטור, אנחנו מחכים עדיין לתגובתו ואנחנו שוקלים איך נמשיך לפעול בנושא".
מנגד, תם מרשות מקרקעי ישראל אמרה ב"כסף חדש" כי "לא מדובר באיזשהו נוסח סטנדרטי עכשיו של כל מכרזי רמ"י, זה פורסם בגלל הרקע של האירוע הספציפי שבאתר הזה כבר היה קבלן שהפסיק את העבודות באמצע".
לטענתה, "אנחנו לא רוצים שיקרה לנו אותו אירוע של קבלן שיעזוב באמצע ובסוף מי שיישא בנזק זה הציבור, כי בסוף חלק מהמגרשים כבר שווקו ואנחנו רוצים שיעשו את עבודות הפיתוח שם ושאנשים יוכלו להתחיל לבנות, וכשקבלן נכנס לאירוע כזה צריך לקחת בחשבון את כל השיקולים, וזה אחד השיקולים שצריך לקחת בחשבון.
"זה לא אומר שאנחנו לא נסייע ואם חלילה יקרה מקרה כזה אנחנו נהיה בתמונה. ככל שהקבלן יגיש תלונה אנחנו נלווה אותו באופן אישי ונגרום לתלונה הזאת לעבור לידיים הנכונות במשטרה, להיחקר וגם לקבל את הטיפול הראוי. המשמעות היא לא שנעזוב את האירוע אלא שלאור האירוע הספציפי שקרה כבר במכרז הזה בטורעאן אנחנו צריכים קבלן שיודע למה הוא נכנס, וכן מצופה ממנו דברים שאולי הם קצת אחרים מבמקום אחר".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיונות המלאים באמצעות הסימנייה שבנגן >>

האם האמירה נגד הנגיד פוגעת בממשלה?

בתחילת השבוע שר המורשת עמיחי אליהו ממפלגת עוצמה יהודית תקף בצורה חסרת תקדים את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שספג אמירות חסרות אחריות מצד חברי הקואליציה גם בעבר, ואמר כי "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם". בהמשך אליהו התנצל על סגנון הדברים, אך לא על המהות, ואמר ברשת ב' כי "זה היה לפני הקפה של הבוקר".
4 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
תקף את הנגיד, התנצל חלקית וטען: "זה היה לפני הקפה של הבוקר". השר עמיחי אליהו
(צילום: שלו שלום)
פרופ' צביקה אקשטיין, משנה לנגיד בנק ישראל לשעבר שכיום מכהן כדיקן ביה"ס טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרן באוניברסיטת רייכמן, התייחס לדברים ב"כסף חדש" וטען כי מדובר באמירות שפוגעות בממשלה יותר ממה שהן פוגעות בבנק ישראל: "זו עוד אמירה שמראה על חוסר הבנה כולל בקרב שרים רבים על תפקידו של בנק ישראל ועל מעמדו בעולם. התבטאויות מהסוג הזה על ידי שר פוגעות במעמד של ממשלת ישראל, ופוגעות בסה"כ בראייה של העולם על הממשלה. כיוון שכאשר שר מתבטא בצורה כזו אז זה מרבית הציבור מבין שמי שמתנהל פה בצורה לא אחראית לאומית זה השר עצמו".
אקשטיין טען כי ישנו מעט חשש כי אמירות אלה ישפיעו על סוכניות הדירוג שבוחנות את ישראל "מאחר ואלה התבטאויות של שרים חסרי אחריות שלא חשובים במיוחד". הוא התייחס לגינויים המידיים של ראש הממשלה ושר האוצר לדברים והוסיף: "בסוכנויות הדירוג נותנים לזה משקל מסוים ברגע שזה גם מתבטא באופן אקטיבי כמדיניות של הממשלה שנתמכת על ידי רה"מ ושר האוצר. עד עתה לשמחתי הרבה המדיניות של הממשלה שמרה על כך שבנק ישראל הוא גוף עצמאי. זה מעלה סימני שאלה לגבי העתיד אבל בסה"כ בהינתן מדיניות עקבית של שמירה על עצמאות בנק ישראל עד היום אני חושב שהפגיעה היא מינימליסטית".
הוא התייחס גם להשפעה השלילית המידית שהייתה בתחילת השבוע לאמירת נתניהו בנוגע לקידום המהפכה המשפטית על הבורסה: "אם רה"מ יקיים את החלק המרכזי של ההפיכה המשטרית שישנה ויקטין בצורה דרמטית את מעמדו של ביהמ"ש העליון כגוף עצמאי שמהווה נקודת איזון כנגד הרשות המבצעת בכל תחומי חיינו במיוחד בתחומים הכלכליים והקניין, לא רק שהבורסות יצבעו באדום גם הפנים של המשקיעים בעולם בישראל יצבעו אדום וכלכלת ישראל תסבול בצורה דרמטית מירידה בהשקעות בהייטק וגם מכך שהשקעות ביתר המשק תרדנה, ולהערכתי הרבה הישגים שרה"מ הזה יכול לקחת חלק בהם ב-20 שנים האחרונות ירדו לטמיון בתקופה קצרה".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימנייה שבנגן >>