מדינת ניו יורק תובעת את בעל השליטה באל על, איש העסקים הישראלי-אמריקני קני רוזנברג, ואת סגן יו"ר הדירקטוריון, דרל הגלר, על ניצול כספי רווחה בסך 83 מיליון דולרים שקיבלה רשת בתי האבות שבבעלותם, Centers Health Care.
רוזנברג והגלר מואשמים שלקחו לכיסם ולכיס מקרוביהם כספי ציבור על מנת להתעשר ולקנות נכסים - בהם חברת אל-על - בזמן שדיירי בתי האבות שלהם, רובם חיים על קצבת סעד שהועברה למוסדות, סובלים מהזנחה פושעת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
נפתלי רוזנברג
נפתלי רוזנברג
קני רוזנברג
(צילום: Centers Health Care)
כתב התביעה בן 316 העמודים מפרט כיצד מחסור בכוח אדם בבתי האבות תרם להזנחת הדיירים, כולל כאלו שסבלו מתת תזונה או הושארו לשבת שעות בשתן ובצואה של עצמם. בתביעה נטען כי דיירים לא קיבלו ארוחות, בגדיהם נגנבו ולחצני מצוקה לא נענו. קשיש אחד, שסבל מפצעי לחץ קשים, לקה באלח דם, אושפז ונפטר. קשישה אחרת הורחקה משקית הקולוסטומיה שלה. אחרים סבלו מהתייבשות. בזמן מגפת הקורונה התפשט הנגיף בבתי האבות ולמעלה מ-400 דיירים מתו.
"התושבים נותרו לבד ובעצמם, לרוב ללא סיוע וללא פיקוח, מה שהוביל לנפילות מסוכנות ולשבירת עצמות", אמרה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטיטה ג'יימס. "הדיירים חיו במצוקה, מוקפים מגשי מזון מוזנחים, שרצים וריח של פסולת אנושית.
"בתי אבות נועדו להיות מרחבים בטוחים בהם החברים הפגיעים ביותר בקהילה שלנו מקבלים את הטיפול והכבוד המגיע להם. במקום זאת, הבעלים של Centers Health Care השתמשו לכאורה בארבעת בתי האבות שלהם ובתושבי ניו יורק הפגיעים שחיו שם כדי לחלץ מיליוני דולרים לשימושם האישי, מה שהוביל לתושבים קשישים ולבעלי מוגבלויות שסובלים מכאב מתמשך, הזנחה, השפלה, ואפילו מוות. במקום לכבד את חובתם החוקית לתושבים לספק את איכות החיים הגבוהה ביותר, הנהגת המרכז ושותפיהם ניצלו כל הזדמנות לקבל רווח אישי על פני טיפול בתושבים", אמרה ג'יימס.
לפי כתב התביעה, בשנת 2020 העביר הגלר 103 מיליון דולר לרוזנברג מחשבון בנק שהחזיק את הכסף שהושג במרמה, זאת כדי לממן את רכישת אל על: "ההלוואה הזו, בסך 103 מיליון דולר, הגיעה, לפחות בחלקה, מהרווחים שהושגו במרמה מבתי אבות במימון Medicaid (ביטוח הבריאות הממשלתי בארצות הברית, שניתן לאזרחים עם הכנסה נמוכה או מוגבלויות - ד.א.). ההשקעה של רוזנברג באל-על, שאפשרה לו בסופו של דבר להפוך לבעל השליטה בחברת התעופה, התאפשרה בזכות דפוס ההונאה והאי-חוקיות ארוכת השנים שלו ושל הגלר".
התביעה דורשת כעת מהחברה להחזיר את הכסף ולאסור קבלת דיירים חדשים עד לתוספת כוח אדם בבתי האבות.
מי שעקב בשנים האחרונות אחרי רוזנברג לא הופתע מכתב האישום, שמגיע אחרי שורה של פרסומים בתקשורת האמריקנית על טיב עסקיו, שציירו תמונה של מי שלוקח בתי אבות ללא כוונת רווח והופך אותם למכונות למטרות רווח, מפטר עובדים כדי לצמצם עלויות, ומשנה את היחס של עובדים לדיירים ומוריד את איכות הטיפול בחולים. ההאשמות האלה היו ידועות עוד לפני רכישת אל על, ועו"ד שייצג את החברה, דורי קלגסברג, דרש לקבל הבהרות בנוגע להסדר של 1.65 מיליון דולרים ששילמה Centers Health Care לממשל האמריקני ולמדינת ניו יורק ב-2018, בגין שיטות חיוב הונאה.
חברת Centers Health Care מכחישה את הטענות ודובר מטעמה מסר כי היא "מתגאה במחויבותה לטיפול בחולים. אנחנו מכחישים בתוקף את ההאשמות של התובעת הכללית של ניו יורק וניסינו לפתור את העניין הזה מחוץ לבית המשפט. נילחם בטענות המזויפות האלה כשהעובדות בצד שלנו".