בצל העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל בעוד 0.25%, שהביאה את שיעור הריבית ל-4.75% ואת ריבית הפריים ל-6.25%, רבים מנוטלי המשכנתאות מתחילים לחשוש באופן ממשי מהתשלומים שממשיכים לעלות. "בחודשים האחרונים החזרה המשכנתא שלי עלה בסדר גודל של 750 שקל בחודש, וזה עוד לפני העלייה האחרונה, שאותה אראה רק בחודש הבא", מספר היום (ד') באולפן ynet אוהד אלמליח, בן 40 נשוי + 3, שמתגורר בקיבוץ אילון בצפון.
"בחודשים הראשונים לא הבנו לאן כל הדבר הזה הולך, אז לא התעסקנו בזה יותר מדי. היום אנחנו כבר מתחילים לחשוב מה הלאה, כי זה כבר מצטבר לסכומים גבוהים", מספר אלמליח. "התכנון הכלכלי שהיה לנו לפני הוא כבר לא אותו תכנון כלכלי, ההכנסות שלנו לא השתנו בזמן שהתשלומים עלו, אז צריך לחשוב מה עושים". עוד הוסיף אלמליח כי "אחרי שוד התקציב הגדול שעבר אתמול בלילה, צריך בכלל להבין לאן הולך כל מעמד הביניים העובד במדינה הזאת, ומה העתיד שלנו במדינה הזאת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משכנתאות, אילוסטרציה
משכנתאות, אילוסטרציה
משכנתאות, אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
מבחינת ההתנהלות המשפחתית, כבר התחלתם לוותר על דברים כדי להתמודד עם התשלומים שגדלו? "אנחנו בהתארגנות, בחשיבה כללית של איפה אפשר לחסוך. לא עולים לי דברים ספציפיים שוויתרנו על זה, אבל כן מדברים על זה בבית, בהחלט, גם עם הילדים וגם אשתי ואני. צריך להתארגן למצב החדש".
אבל אתם לא שוקלים למכור את הדירה? "לא לא, אנחנו לא שם".

רועי ניסני, מנהל קבוצת מאבק הדיור, טען באולפן ynet כי "יש פופוליזם זול כרגע מצד הפוליטיקאים, כי הכי קל לתקוף את נגיד בנק ישראל כשהוא מעלה את הריבית, כאילו הוא האשם. אז לא,מדובר פה בנגזרת של הרבה מאוד משתנים, שבכלל לא תלויים במדינת ישראל, זו מלחמה באינפלציה העולמית, ונגיד בנק ישראל חייב להעלות את הריבית. הסיפור הגדול זה לא זה. הסיפור שאנחנו כבר שנים אומרים שמחירי הדיור התנתקו מערכם הריאלי, ומי שפושע זה הבנקים, זה הקבלנים והפוליטיקאים שמגבים אותם, שבעצם ניפחו את בועת הנדל"ן הזאת. וזו בועה".
ניסני הוסיף כי "מה שאנחנו אומרים זה שדרך מדיניות נכונה יש פתרונות להוריד את מחירי הדיור, וזה תלוי בממשלת ישראל. השוק פה הוא אולי תחרותי, אבל הוא לא שוק חופשי. יש שם הרבה כשלי שוק. ממשלת ישראל היא בעלת הקרקעות, אל תשכח את זה. היא מחליטה איך לשווק אותן. יש פתרונות שבהם ניתן להוריד את מחירי הדיור, והפוליטיקאים משני הצדדים הפוליטיים לא מעוניינים בזה. עכשיו הגיע הזמן שאזרחי ישראל יפנימו את זה, ואולי באמת הגיע הזמן להקים כוח פוליטי אמיתי שיילחם על מחירי הדיור, ועל יוקר המחייה, ולהוציא את הפוליטיקאים האלה משם".
למה אנשים לא יוצאים לרחובות על יוקר הדיור, כמו שהיה במחאה ב-2011? "אני אגיד לך למה זה לא קורה. כי במחאות כמו אלה על הרפורמה יש בעד ויש נגד, ואז כל אחד מהצדדים הפוליטיים דוחף את הנושא. בנושא יוקר המחייה והדיור אין אף צד פוליטי כרגע, אף מפלגה פוליטית שנלחמת על הציבור הזה. זאת הסיבה, וגם הציבור צריך להפנים את זה. אז אני אומר לציבור, הגיע הזמן להתעורר, לרבים מאיתנו יש משכנתאות ורבים מאיתנו שוכרי דירות. תתעוררו, אולי הגיע הזמן להקים פה כוח פוליטי אמיתי מהעם".