נמשכת מגמת ההתחדשות העירונית בירושלים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה השבוע החליטה לקדם תוכניות פינוי בינוי בבירה, הכוללות יחד 2,530 יחידות דיור בשכונות רמות, ארמון הנציב ופסגת זאב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בשכונת פסגת זאב אושרה סופית תוכנית להקמת מתחם שישלב מגורים, שטחי תעסוקה ומסחר ומבני ציבור, על שטח כולל של כ-130 דונם שכיום ריק מבינוי, בסמוך לרחוב סיירת דוכיפת. התוכנית, שביוזמת משרד הבינוי והשיכון, כוללת 730 יחידות דיור שייבנו ב-8 מבני מגורים בני כ-11 קומות וב-2 מבני מגורים של כ-22 קומות, אשר ישלבו 5 קומות לתעסוקה ומסחר. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-365 יוקצו להשכרה לטווח ארוך של 20 שנים לפחות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית שכונת פסגת זאב
תוכנית שכונת פסגת זאב
תוכנית שכונת פסגת זאב
(הדמיה: אופק אדריכלים)

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית, שנערכה על ידי משרד אופק אדריכלים, כוללת כ-9,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-12 אלף מ"ר עבור תעסוקה וכ-4,000 מ"ר עבור מבני ציבור בהם גנים, מעונות, מבני דת, בריאות וקהילה, כ-12 דונם עבור מבני ציבור, וכ-24 דונם של שטחים פתוחים.
מהוועדה נמסר כי "התוכנית כוללת שימור מסדרון אקולוגי למעבר בטוח של בעלי חיים, בהם הצבי הארץ ישראלי המצוי בסכנת הכחדה עולמית. זאת, באמצעות גשר שייבנה מעל רחוב סיירת דוכיפת, ויבטיח את רציפות השטחים הפתוחים ונגישותם לאתרי הטבע נחל זימרי ויער ענתא הנמצאים מדרום לתוכנית".
בשכונת רמות אושרו להפקדה להתנגדויות הציבור שתי תוכניות צמודות להרחבת השכונה בשם "רמת אלון צפון". התוכניות חלות על שטח כולל של כ-95 דונם שכיום ריק מבינוי, והן ממוקמות בדופן הצפון-מזרחית של השכונה. הן כוללות יחד 1,700 יחידות דיור שייבנו בכ-20 מבני מגורים בני 12 קומות מעל למפלס הרחוב ו-12 קומות מתחתיו כלפי הנוף הפתוח, וישלבו חזית מסחרית פעילה כלפי רחוב רמות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית שכונת רמות
תוכנית שכונת רמות
תוכנית שכונת רמות
(הדמיה: אלי רכס אדריכלים)

בנוסף ליחידות הדיור, התוכניות כוללות כ-18 דונם עבור מוסדות ציבור וכ-11 דונם עבור שטח ציבורי פתוח. מעבר לכך, כ-10,000 מ"ר מוסדות ציבור ייבנו כחלק מבנייני המגורים ביניהם גני ילדים, מעונות, בתי כנסת, מוסדות רווחה, מנהל קהילתי ומועדון נוער.
על פי הוועדה, "התוכניות יהיו מוטות הולכי רגל ואופניים, שכן הן כוללות תכנון שבילי אופניים ו-3 מעברים ציבוריים בעלי מעלית, לנגישות מרבית של הולכי הרגל לרחוב רמות העליון. לצד הפיתוח העירוני, הוועדה קבעה כי יש לשמור על המערכות הטבעיות המתקיימות בתחומי התוכניות ובסביבתן. בהתאם לכך, קבעה מסדרון אקולוגי ברוחב כ-80 מטר, למעבר בטוח של צבאים וחיות בר אחרות".
תוכנית המתחם הראשון הוגשה על ידי חברת קרדן נדל"ן יזום ופיתוח ונערכה על ידי משרד אלי רכס אדריכלים. תוכנית המתחם השני הוגשה על ידי נועם השבת ונערכה על ידי משרד קרלוס פרוס אדריכלים.
בשכונת ארמון הנציב אושרה להפקדה תוכנית שתשלב מגורים ומלונאות. התוכנית, שהוגשה על ידי חברת קילאס השקעות, חלה על שטח כולל של כ-20 דונם וממוקמת בשכונת ארמון הנציב, בקצה טיילת גולדמן. היא כוללת כ-100 יחידות דיור שייבנו ב-4 מבני מגורים בני 9 קומות, והקמת שני בתי מלון בני 8 קומות ו-550 חדרים. בנוסף, התוכנית, שנערכה על ידי משרד פייגין אדריכלים, כוללת המשך לטיילת גולדמן בממשק עם הטיילת הקיימת, שיאפשר מבט פתוח אל הנוף.
על פי הוועדה, "התוכנית עתידה לעודד את פיתוח התיירות בעיר ולשפר את איכות המרחב הציבורי בשכונה". בשטח קיימת תוכנית מאושרת לבית מלון וכעת הוועדה עדכנה אותה, הגדילה משמעותית את שטחי המלון וכן שילבה בה מגורים.
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, מסר: "הוועדה המחוזית קיימה יום דיונים משמעותי בתוכניות המציעות תכנון איכותי ומעורב שימושים, ייעול מערכת התחבורה הציבורית וניצול מיטבי של משאב הקרקע העירוני. כל אלו הם צו השעה במדינה ובמחוז ירושלים בפרט, ואני מברך על התוספת המשמעותית של יחידות דיור, לרבות דיור להשכרה, כמו גם על שימושי המסחר, התעסוקה, המלונאות והמרחב הציבורי אשר משמרים את ירושלים כעיר מגוונת ובעלת חיות".