לאחר "שיחת הנזיפה" של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, עם ראשי הבנקים בישראל, עוד ועוד בנקים ממשיכים להציג בשבועות האחרונים תוכניות לריבית על העו"ש והטבות נוספות על המינוס ועל המשכנתא. אולם, מעבר לכך שמדובר בהטבות בסכומים לא משמעותיים לרוב, חלק מהבנקים גם מגבילים אותן למספר מצומצם יחסית של זכאים ולפעמים פשוט בלתי אפשרי להבין למי ההצעה רלוונטית וכמה בדיוק יקבלו הלקוחות.
ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, דיברנו היום (א') עם דן רבן, כתב שוק ההון והבנקים של ynet, בכדי לנסות להבין מה קרה בשנה האחרונה מאז פרסמנו לראשונה את מה שכונה "עושק הפיקדונות", במסגרתו הבנקים העלו את הריבית על הלוואות אך לא על הפיקדונות, מה מציעים הבנקים השונים כעת ואילו בנקים עדיין עושים ללקוחות חיים קשים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
"הריבית במשק היום עומדת על 4.75% והריבית בבנקים משתנה בין פיקדון לפיקדון, אבל בוא נגיד שהיא לפחות אחוז וחצי-שניים פחות מהריבית במשק", הסביר רבן. "מה שקרה בשנה האחרונה שאחרי הלחץ הציבורי והמעקב אצלנו ובכלי תקשורת אחרים, זה הגיע לוועדת הכספים של הכנסת, והגיע לנגיד, שבהתחלה אמר שהוא לא הולך להתערב כי זה שוק חופשי, ואז סוג של שינה את דעתו ולמרות שהוא לא הכריח את הבנקים להעלות את הריבית על הפיקדונות, כמו שחלק אולי ציפו, הוא התחיל לפרסם השוואה חודשית בין הבנקים וניסה בעצם להגביר את התחרות.
"בתקופה האחרונה פורסמו גם הרווחים של הבנקים שזינקו בתקופה הזאת בצורה יוצאת דופן בעקבות הריבית. זה העלה שוב את השיח הציבורי והביא את נגיד בנק ישראל לשבת עם ראשי הבנקים, ואמר להם שהוא מצפה מהם לשנות כיוון, לגלגל יותר מהריבית לפיקדונות, לתת ריבית על העו"ש ובכלל הטבות - לגלגל את הרווח העצום שלהם לצרכנים. הוא לא הכריח אותם, אבל הבנקים התחילו להבין את הרמז, ובימים האחרונים התחילו אחד אחרי השני לפרסם כל מיני הטבות".
מה כל בנק מציע ללקוחותיו נכון להיום, איך תוכלו לדעת מה מגיע לכם והאם אנחנו בתור לקוחות הבנקים אמורים להיות מרוצים מההטבות החדשות? כל הפרטים בריאיון המלא בנגן שבפתח הכתבה, באפליקציות הפודקאסטים, וכן בווידאו מהאולפן>

סאגת החלב נמשכת

בעקבות המחסור בקרטוני 1 ליטר חלב מפוקח שהולך ומתקבע, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס לייבוא חלב ניגר שעומד על 40%. אבל חלק מהיבואנים מיהרו להגיב ולהגיד שזה לא ריאלי ושייקח להם זמן להתארגן. נווית זומר, כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות", הסבירה ב"כסף חדש" על המהלך ומה הסיכוי שלו להצליח: "זאת פעם ראשונה בתולדות ישראל שהורידו מכס על חלב ואם זה יסתדר, יפתחו בעצם את החלב ליבוא", הסבירה זומר.
"בישראל יש משק חלב מתוכנן, שזה אומר שאף אחד לא מייצר כמה שהוא רוצה, אלא במכסות. אתה בתור יזם לא יכול לפתוח רפת סתם כי בא לך, אלא אם קיבלת אישור של מועצת החלב. הכל מתוכנן לפי הצריכה השנתית של מדינת ישראל".
וזה מה שהביא אותנו למחסור הנוכחי בעצם? "זהו שלא. אתה יודע מה הדבר המפתיע? שבזמן שיש מחסור בקרטוני חלב על המדפים או לכאורה מחסור בחלב, מועצת החלב מייבשת חלב. בשלושת החודשים האחרונים ייבשו 34 מיליון ליטר חלב, עודפי חלב שלא נמצא להם ביקוש. זאת אומרת, המחסור לא נוצר כי הרפתות הישראליות לא מסוגלות לספק את הביקוש.
"מה שקרה זה למעשה מטעמים של כדאיות כלכלית. המחלבות טוענות שבאי-עדכון המחיר של החלב המפוקח, פשוט לא כדאי להן לייצר. אז ראינו שטרה שקיות בכלל הפסיקה לייצר וגם קרטונים. אם תשימו לב תראו שיש על המדפים רק קרטונים שני ליטר של טרה, שלא במפתיע - כי הם לא בפיקוח.
"שטראוס בכלל לא מתעסקת בחלב מפוקח, יש לה את יטבתה שעושה חלב מועשר כזה או אחר, העיקר שהוא לא מפוקח. שטראוס מעולם לא נכנסה בכלל תחום הזה, כנראה בחוכמתו של המייסד מיכאל שטראוס, והלכה ישר על מעדנים ועל קצפת. היה לנו את מחלבות הגולן, שייצרו למותג הפרטי של שופרסל. הן עשו הימור שהסתבר כלא כדאי, הלכו על חלב מפוקח, וזה כנראה היה חלק גדול מההתמוטטות שלהם".
פתיחת המשק ליבוא חלב תוריד מחירים? "יש חשש אחד גדול שאני עדיין לא יודעת מה יהיה הפתרון שלו. אם מסתכלים על מקרה החמאה - היה חוסר בחמאה והתירו לייבא חמאה בלי מכס. אבל אם אתה מייבא בלי מכס ומצד שני יש יצרן שצריך לייצר תחת מחיר מפוקח, שלא תמיד כדאי - שני הדברים האלה לא עובדים ביחד.
"בצו שסמוטריץ' הוציא אתמול אין מגבלה על המחיר. כלומר, היבואנים יוכלו למכור את החלב בכל מחיר שירצו. בגדול, לא יכול להיות שיביאו חלב בלי מכס מאירופה, ובאותו הזמן היצרנים פה ימשיכו להיות תחת פיקוח. אז בחמאה, בא המפקח על המחירים והוציא את החמאה מפיקוח. ואז מה קרה לנו? מחמאה שעלתה 7-8 שקלים בפיקוח הגענו למחירים של 10-14 שקלים, כי היבואנים ניצלו את זה והקפיצו את המחיר".
במשרד האוצר טענו אחרי פרסום הכתבה כי יגבילו גם את החלב המיובא במחיר המפוקח, אולם כאמור, בצו אין התייחסות לכך.
מה בדיוק גרם למחסור, כמה הוא באמת חמור, מה הצעדים שמנסה לעשות כעת סמוטריץ' ומדוע לא בטוח שהם יביאו לתוצאה הרצויה? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.

ההשלכות הכלכליות של המהומות בפריז

המהומות בצרפת נמשכות כבר שישה ימים, ואף שדווח על רגיעה מסוימת הלילה השפעות האירועים כבר באות לידי ביטוי בפגיעה בתיירות במדינה. באתר פרנס 24 דיווחו על גל של ביטולי הזמנות למלונות ומסעדות. שוחחנו ב"כסף חדש" עם תמר שבק, כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות" בפריז, כדי לשמוע מה התחיל את הסיפור, כיצד הוא משפיע בין היתר על הכלכלה של המדינה והאם יש צפי לסיום הסכסוך בין המוחים לממשלה. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
אם פספסתם: אתמול שוחחנו עם לרה פארן, מנכ"לית ארגון 15 דקות (ארגון צרכני תחבורה ציבורית), על הפתיחה המיוחלת של "הקו האדום" של הרכבת הקלה בעוד כחודש (לאחר עוד ועוד דחיות ועיכובים), ולמה הוא עדיין לא צפוי לפתור את בעיית הפקקים בגוש דן. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>