אחרי חודשים של הכנות, חדשות, הימורים ושיחות סלון - הערב (שבת) ייערך סוף סוף גמר האירוויזיון. רגע לפני שאתם מתכוננים נפשית לקראת המשדר בן ארבע השעות ומארגנים את הבית לערב צפייה מלא בנשנושים ודגלים - זה כל מה שצפוי לקרות בו וכל הדברים ששווה לשים אליהם לב:
9 צפייה בגלריה
נועה קירל בחזרות על במת אירוויזיון 2023
נועה קירל בחזרות על במת אירוויזיון 2023
נועה קירל בחזרות על במת אירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)

איפה צופים ומתי?

גמר האירוויזיון צפוי להתחיל בשעה 22:00 שעון ישראל (20:00 בשעון ליברפול), כשהמנצחת הגדולה תוכרז כארבע שעות לאחר מכן. לגמר הגדול מגיעות המתחרות אחרי שתי חזרות גנרליות שזהות כמעט לחלוטין בתוכנן - הראשונה, חזרת השופטים שהתקיימה אתמול, והשנייה בעוד מספר שעות.
אירוויזיון 2023 - סיקור נרחב:
ישנן שתי דרכים פשוטות לצפות במשדר. בישראל האירוויזיון משודר בערוץ כאן 11, אולם מטעם תאגיד השידור הציבורי נמסר כי במקרה שיתקיימו אירועים חדשותיים - האירוויזיון יעבור לשידור בחינוכית (אפיק 80). את המשדר ילוו כפרשנים אסף ליברמן ועקיבא נוביק, כשנוביק יצטרף באיחור לאחר צאת השבת. עד שיגיע, יפרשן את הערב דורון מדלי - מיוצרי "יוניקורן" - שרק לאחר מכן יצטרף למשלחת הישראלית (לה הוא משמש כמנהל אמנותי) בגרין-רום.
אם אתם מעוניינים לצפות באירוויזיון ללא פרשנות ברקע - אפשרות נוספת היא לצפות בשידור לייב בערוץ היוטיוב הרשמי של התחרות.

מי מתחרות בגמר?

אחת הסיבות העיקריות לאורכו של הערב קשור בכמות המדינות המשתתפות בו - 26 במספר: עשר המדינות העולות מחצאי הגמר, הזוכה משנה שעברה (אוקראינה) ואלו שמכונות "חמש הגדולות" - גרמניה, ספרד, איטליה, צרפת ובריטניה, שעולות אוטומטית לגמר. הסיבה לכך היא שהן המממנות הגדולות ביותר של התחרות, ולפני שתזדעקו נגד זה - שווה לדעת שלמדינות הללו אחוזי זכייה נמוכים יחסית, ויש כאלו המייחסים זאת לעובדה שבשונה משאר המדינות הם שרים רק פעם אחת ולכן החשיפה של הקהל לנאמברים שלהן קטנה יותר.
9 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
הנציגה הצרפתית באירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)

מהי חשיבות סדר ההופעה בגמר?

את סדר המופעים קובעים המפיקים, כשההיגיון הוא לנסות לייצר את המופע הטלוויזיוני הטוב ביותר. עם זאת, המתמודדים מגרילים באיזה חלק של הגמר הם יופיעו - הראשון או השני. קירל הגרילה את החצי השני שנחשב בעיניי רבים להגרלה הטובה יותר, שכן בערב כזה ארוך התפיסה היא שאלה שמופיעים מאוחר יותר - הם אלה שזוכרים אותם יותר. לכן, כששבדיה ופינלנד נושפות בעורפנו, אפשר להתנחם בכך שהמתמודדים שלהן הגרילו את החצי הראשון.
בסדר ההופעות בגמר שהתפרסם הלילה יש כמה נקודות ששווה לשים אליהן לב. זה אומנם לא מדע מדויק, אך ניסיון העבר מלמד אותנו כמה דברים. ראשית, מרבית המופעים הבולטים - אלו שמדורגים בהימורים כחמשת המובילים ואפילו עשרת המובילים - נמצאים בחלקו הראשון של הערב.
סדר ההופעות בגמר אירוויזיון 2023
העובדה שקירל היא בין היחידות מהן שמופיעה בחצי השני תסייע לה לבלוט. כך גם הסידור שלפיו אין אחריה שיר הנחשב כבעל סיכויי זכייה גבוהים - מה שהופך אותה לשיר החשוב האחרון של הערב. דבר נוסף שיכול להחמיא לנציגה הישראלית היא ההחלטה להציב את ליטא לפניה - בלדה חמודה אך לא בולטת במיוחד, שתדגיש את הפער בין השתיים. בכל זאת דבר אחד שצריך לחשוש ממנו הוא זה שקרואטיה תעלה לבמה אחרי ישראל - נציגה שמעוררת בשבוע האחרון תשומת לב רבה.
בנוסף לכך, מעניינת ההחלטה של מפיקי המופע להצמיד את שבדיה, המועמדת לניצחון, עם ספרד - שגם לה צופים מיקום בחמש הראשונות. ספרד תעלה שמינית ושבדיה מיד אחריה, וכשיש אחרייך שיר כל כך בולט שרבים מצפים לו - נוצר חשש גדול ששבדיה תאפיל על ספרד ותגרום לה להישכח יחסית.
9 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
תישכח מאחור? הנציגה הספרדית באירוויזיון 2023
(צילום: CHLOE-HASHEMI\EBU)
לעומת זאת, פינלנד הטוענת לכתר שובצה כמופע ה-13, אחרונה בחלקו הראשון של הערב - מה שמצביע על רצון טוב של המפיקים לסייע לשיר. עם זאת, לא בטוח שזה מאוד משנה כשמדובר בשיר כל כך שונה בנוף שמתבלט בכל מקרה.

מה הסיכוי ל"דוז פואה" ומאילו מדינות כדאי להיזהר?

מאז הביצוע בחצי הגמר, נועה קירל הישראלית צוברת תאוצה. מעבר לכך שהיא מתנדנדת בין המקום החמישי לשישי בהימורים (נכון לכתיבת שורות אלה), היא גם מוכיחה את עצמה ללא הרף ברשתות. הביצוע של "יוניקורן" הפך לנאמבר הכי נצפה, או השני הכי נצפה, בפלטפורמות כמו יוטיוב וטיקטוק.
עם זאת, לצד ההתחזקות של קירל אנחנו עדים גם להתחזקות של לורין השבדית בהימורים. מאז שהופיעה בחצי הראשון עם שירה Tattoo, היא רק התחזקה באתרי ההימורים והמהמרים מנבאים לה 53 אחוז סיכויי זכייה.
9 צפייה בגלריה
לורין, נציגת שבדיה, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
לורין, נציגת שבדיה, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
לורין, נציגת שבדיה, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
מדינה בולטת נוספת כאמור היא פינלנד, שאתרי ההימורים מנבאים לה את המקום השני. הראפר קארייה, עם שירו "צ'ה צ'ה צ'ה", עורר גם הוא תשומת לב רבה כששילב בין שיר מטאל, הומור והמון אנרגיות טובות. כמו לורין וקירל, הוא פותח את הביצוע בתוך קופסה, מה שגורם למעריצים רבים לכנות בבדיחה את אירוויזיון 2023 "אירוויזיון הקופסאות".
9 צפייה בגלריה
קארייה, נציג פינלד, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
קארייה, נציג פינלד, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
קארייה, נציג פינלנד, בחזרות על במת אירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
לפני ישראל בהימורים נמצאות כרגע גם אוקראינה וצרפת - עם שירים מאוד מגוונים ומוצלחים בפני עצמם. מה שמעניין הוא שאת שתיהן טרם ראינו על הבמה, שכן שתי המדינות הללו עלו אוטומטית לגמר. מלבדן, מאז ההופעה של קרואטיה בחצי הגמר הראשון, גם הלהקה המוזרה Let 3 מעוררת כאמור עניין רב עם השיר Mama ŠČ!. הסיכויים שלהם לנצח לא גבוהים, אבל הם בכל זאת צפויים לגרור המון תשומת לב - והם בהחלט מהווים תחרות לקירל על כמות הצפיות ברשתות החברתיות.
9 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
מתחרים על מקום ראשון בוויראליות. קרואטיה באירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)

מה צפוי בקטעי המעבר?

אם חצאי הגמר התהדרו בהופעות כמו ריטה אורה, רבקה פרגוסון ומריה ירמצ'וק (נציגת אוקראינה באירוויזיון 2014) - גם בגמר צפויות לא מעט הופעות ששווה לחכות להן. בדומה לחצאי הגמר, את הערב ינחו השחקנית האנה וודינגהאם ("טד לאסו"), הזמרות אלישה דיקסון ויוליה סנינה ומגיש תוכניות האירוח גרהם נורטון שיצטרף אליהן במשדר הגמר.
9 צפייה בגלריה
מנחות חצי גמר האירוויזיון 2023
מנחות חצי גמר האירוויזיון 2023
האנה וודינגהאם במחווה ל"יוניקורן". המנחות בחצי גמר אירוויזיון 2023
(צילום מסך, EBU)
מופע הפתיחה של הגמר יכלול את קאלוש אורקסטרה, נציגי אוקראינה הזוכים של שנה שעברה, שיעלו לבמה עם שירם "סטפניה". מלבדם יתרחש מצעד הדגלים המסורתי בהשראת הסלוגן של התחרות - United By Music ("מאוחדים באמצעות המוזיקה"). בזמן שכל המשלחות של השנה יעלו לבמה, יופיעו נציגי העבר של אוקראינה - הזוכה ג'מאלה (2016), ורקה סרדוצ'קה (2007) וטינה קרול (2006) - שיבצעו את שיריהם.
במופע האמצע, שמכונה האינטרוול, יופיע סם ריידר שייצג את בריטניה בשנה שעברה והתברג למקום השני עם שירו Space Man. בחלק זה יופיעו גם נציגי עבר נוספים, בהם נטע ברזילי שלנו, דאנקן לורנס הזוכה ההולנדי (2019), סוניה הבריטית (1993), מחמוד האיטלקי (2019 ו-2022) ונוספים.
9 צפייה בגלריה
נטע ברזילי, ורקה סרדוצ'קה וסם ריידר, מופעי הגמר של אירוויזיון 2023
נטע ברזילי, ורקה סרדוצ'קה וסם ריידר, מופעי הגמר של אירוויזיון 2023
נטע ברזילי, ורקה סרדוצ'קה וסם ריידר, מופעי הגמר של אירוויזיון 2023
(צילום: AP/AFP)

איך מצביעים ומהי שיטת הניקוד?

השנה הוחלט לשנות את שיטת ההצבעה, ולמרות שבדרך כלל הקולות התחלקו חצי-חצי בין השופטים לקהל, בחצאי הגמר שהתרחשו בשלישי ובחמישי לשופטים לא הייתה כל השפעה. עם זאת, בגמר תחזור השיטה הקודמת המוכרת מהשנים האחרונות.
צוות שופטים מכל מדינה ינקד את המתמודדים כבר בחזרה שתיערך הערב - מה שהופך את האירוע הזה, שהוא כביכול חזרה, לחשוב באותה מידה כמו הגמר שמשודר בטלוויזיה. החזרה המצולמת הזאת נועדה גם לשמש גיבוי לשבת, במידת הצורך. חשוב לזכור שהצופים יוכלו להצביע רק במהלך המשדר בשבת, לאחר שיופיעו כל המדינות המתמודדות.
בסוף הערב יעלה נציג מכל אחת מ-37 המדינות שהתחרו השנה, ויגיש את הנקודות שנתנו חבר השופטים. זה יעשה בשיטה המוכרת והאיקונית שבמהלכה מחולקות נקודות מאחת עד שמונה לשמונה מדינות, לאחר מכן מדינה אחת מקבלת עשר נקודות, ונוספת מקבלת את ה"דוז פואה" הנחשק. את הנקודות של חבר השופטים הישראלי תציג הזמרת אילנית, שתסגור מעגל של 50 שנות ישראל באירוויזיון כנציגתנו הראשונה.
9 צפייה בגלריה
אילנית
אילנית
תסגור מעגל. אילנית
(צילום: מוטי קמחי)
הניקוד של הקהל יינתן בתום חלוקת הצבעות השופטים בחישוב כולל. תחילה תקבל נקודות המדינה שזכתה למספר ההצבעות המועט ביותר, ובסוף זו שקיבלה הכי הרבה. כל הצופים, בין אם ממדינות משתתפות ובין אם לא, יכולים להצביע באפליקציה הרשמית של האירוויזיון או באתר www.esc.vote. זכרו שאתם לא יכולים להצביע למדינה שלכם, אך נאחל ליוניקורן הישראלית לזכות בכמה שיותר דוז פואה. בהצלחה!
פורסם לראשונה: 11:56, 12.05.23