כשהאלי ביילי לוהקה לתפקיד חלומותיה והשתחלה לסנפיריה של אריאל בת הים הקטנה ברימייק החדש של דיסני, זה היה רגע מכריע בהתפתחות של תאגיד המדיה הענק, שממשיך לקחת צעדים נוספים לעבר מנטליות אינקלוסיבית למדי. עם פרסום הטיזר-טריילר לסרט הלייב-אקשן החדש, הרשת הוצפה בסרטונים של ילדות שהצליחו בקושי להסתיר את ההתלהבות וההתרגשות בגילוי שדמותה של בת הים האהובה בעלת צבע עור דומה לשלהן. "היא נראית כמוני!", אמרה מישהי מהן באחד מסרטוני התגובה שהועלו לרשת. "אני חושבת שאריאל החומה חמודה!", אמרה ילדה נרגשת אחרת בסרטון שצבר מאז מיליוני צפיות בטיקטוק.
8 צפייה בגלריה
מתוך הטריילר ל"בת הים הקטנה"
מתוך הטריילר ל"בת הים הקטנה"
חלק מעולמכם. האלי ביילי. מתוך הטריילר ל"בת הים הקטנה"
(צילום מסך)
"זה היה כל כך משמעותי עבורי, כשצפיתי בכל אותן ילדות צעירות ויפות מגיבות לטריילר", אמרה ביילי בת ה-23 בריאיון בלעדי ל-ynet שפורסם השבוע לרגל יציאת הסרט לאקרנים. "זה מאוד מחזק את הילדה הקטנה שנמצאת בתוכי. אני חושבת שזה היה משנה את חיי לצפות בבת ים שחורה, ומשנה את הדימוי שלי כלפי עצמי ואת ההערכה העצמית שלי. אני חושבת שאנשים נרגשים לקראת הגרסה החדשה בזכות ההרגשה הזו, ובזכות תחושת השייכות והרצון להרגיש חשובים. זה היה לי ממש חשוב".
לכתבות נוספות בנושא:
אבל הבשורה הפרוגרסיבית מפי דיסני לא ירדה לכולם חלק בגרון. ברחבי הרשת עלו גם תגובות רבות שסברו שאת דמותה של בת הים - דמות בדיונית לכל הדעות - צריכה לגלם שחקנית בהירת עור. הרחיק לכת הפרשן הפוליטי השמרני האמריקאי מאט וולש, שהטיל ספק בפיזיולוגיה של בנות הים. "מנקודת מבט מדעית, זה לא הגיוני שיש ישות בעלת צבע עור כהה במעמקי הים", אמר בתוכנית The Daily Wire. "אם כבר, בת הים הקטנה צריכה להיות חיוורת, אם לא כמעט שקופה. כמו היצורים שחיים בעומקים האלה". אולי לא במקרה דמותה של אריאל שואלת בסרט, "איך עולם שיוצר דברים נפלאים כאלה יכול להיות כה רע?".
8 צפייה בגלריה
האלי ביילי
האלי ביילי
"זה היה כל כך משמעותי עבורי כשצפיתי בכל אותן ילדות צעירות ויפות מגיבות לטריילר". האלי ביילי
(צילום: Alberto Pezzali/Invision/AP)
"אני יודעת שיש אנשים שיגידו שהנושא הזה 'לא קשור לגזע'. אבל הם לא מבינים שעבור אנשים שחורים מדובר בייצוג של קהילה שלמה, שממש חשוב לנו לראות על המסך", אמרה ביילי בריאיון למגזין The Face שפורסם מוקדם יותר השנה. אבל למזלה של השחקנית, עוד בטרם נודע דבר הליהוק היא קיבלה עצה שימושית שוודאי עזרה לה להתמודד עם המגיבים האכזריים - לא לקרוא טוקבקים. מי שעמדה מאחורי הטיפ היא אחת שמבינה דבר או שניים בנושא: ביונסה. "היא אמרה לי ולאחותי: 'אני אף פעם לא קוראת תגובות. אל תקראו תגובות'", סיפרה ביילי באותו הריאיון, "ובאמת כשהטיזר יצא הייתי ב-D23 (אירוע מעריצים של דיסני, ע"ט) והייתי כל כך מאושרת. לא ראיתי את השליליות".
8 צפייה בגלריה
ביונסה בגראמי
ביונסה בגראמי
"אני לא קוראת תגובות, אל תקראו תגובות". ביונסה
(צילום: רויטרס)

האחיות הצעירות סוחפות את יוטיוב - ואת אמריקה כולה

ביונסה כמובן לא סתם מחלקת עצות לכל דורש, וכדי להבין את הקשר המיוחד שנרקם בין השחקנית הצעירה ואחותה לבין הכוכבת הענקית צריך לחזור מעט אחורה בציר הזמן. בעוד יש כאלה שמאמינים שהתפקיד הראשי והיוקרתי ב"בת הים הקטנה" נחת על ביילי בהפתעה מוחלטת, זהו הישג שהגיע בעקבות 12 שנים של עבודה קשה בשלל מחוזות - ברשת, בטלוויזיה ובמוזיקה.
אי אז בשנת 2011, צמד אחיות צעירות ממייבלטון, ג'ורג'יה, ניסו את מזלן והעלו לרשת צילומים של הופעות חיות שלהן מתוך שלל הזדמנויות ואירועים. כיאה לתקופה, הרחק מעידן הטיקטוק - יוטיוב היה המקום לגלות כוכבים. האלי ואחותה הגדולה קלואי העלו לרשת את הקאבר הביתי שלהן לשיר של ביונסה, Best Thing I Never Had. "בהתחלה היו 100 צפיות", אמרה האלי בריאיון ל-abc, "שבוע אחר כך היו עשרת אלפים. חשבנו לעצמנו, 'מה לעזאזל קורה פה?!'". הסרטון צבר צפיות בקצב והשתיים רכבו על התנופה והמשיכו להקליט גרסאות כיסוי למיטב להיטי התקופה, בסרטונים שצברו עשרות מיליוני צפיות ו-600 אלף מנויים.
(קלואי והאלי מבצעות את Best This I Never Had - כאן הכול התחיל)
מצד ימין - האלי הצעירה והעדינה בעלת קול הפעמונים וצבע הקול הרך, משמאל - קלואי המחוספסת והחזקה, בעלת הקול העבה והמבט שטורף את המצלמה. ניכר שההשראות המוזיקליות שלהן הן הדיוות הגדולות של האר אנ' בי, ואפילו את הגינונים והמחוות הבימתיות הן אימצו כהלכה. מה מתוק יותר משתי אחיות צעירות שחולקות כישרון מוזיקלי יוצא דופן ושרות יחד מכל הלב? לא פלא שרבים טעו וחשבו שהן תאומות, וקטלגו את התחביב המשפחתי המוצלח כגימיק ממחוזות האחיות אולסן. אבל בשלל הזדמנויות הן הבהירו: "אנחנו לא תאומות, למרות שזה מרגיש ככה" - קלואי היא הבוגרת ונולדה ביולי 1998, בעוד האלי נולדה במרץ 2000, וכמעט שנתיים מפרידות ביניהן.
לפי ההתלהבות המוגזמת שמאפיינת את אותם הסרטונים, נדמה שהאלי וקלואי - אז רק בנות 11 ו-13 בהתאמה - רצו בכל מאודן להתפרסם. אבל ספק אם השתיים היו יכולות לדמיין שעשור מאוחר יותר, ההצלחה תיקח אותן הכי רחוק שאפשר. באותה העת סנסציות היוטיוב הוזמנו לתוכנית של אחת מהכוכבות האהובות באמריקה דאז, אלן דג'נרס, ובעקבות האירוח הטלוויזיוני נפתחו בפניהן שלל הזדמנויות. הן התארחו בכמה תוכניות טלוויזיה לנוער, ואף זכו בתוכנית כישרונות צעירים של רדיו דיסני ששודרה בערוץ.
8 צפייה בגלריה
קלואי והאלי ביילי
קלואי והאלי ביילי
"אנחנו צריכות לצבוט את עצמו כל יום". קלואי והאלי ביילי
(צילום: AP / Jordan Strauss)
נדמה שהשתיים היו בדרכן להפוך לפנים החדשות של ערוץ דיסני, אבל הכול השתנה כשביונסה בכבודה ובעצמה נכנסה לתמונה, כשנתיים מאוחר יותר. קווין בי התרשמה עמוקות מהביצוע של האחיות ביילי הצעירות לשירה Pretty Hurts, ובלי היסוס החתימה אותן בלייבל שלה Parkwood Entertainment. מכאן הדרך של השתיים לקדמת הבמה הייתה קצרה ביותר.
באופן משעשע למדי, זו לא הייתה הפעם הראשונה שדרכיהן של האחיות הצטלבו עם ביונסה, אבל זו בהחלט הייתה המשמעותית ביותר. כשקלואי הייתה רק בת שלוש היא זכתה לגלם את גרסתה הצעירה של לילי - הדמות שביונסה גילמה בסרט The Fighting Temptations - בסצנת הפתיחה שארכה רק דקות בודדות, אבל בהחלט גרמה לאחות הבכורה לסמן לעצמה מטרה, כמו מי בדיוק הייתה רוצה להיות.
@fallontonight @chloebaileywashere shares a throwback photo of her and @beyonce on the set of The Fighting Temptations in 2003. #FallonTonight #ChloeBailey #Beyonce ♬ original sound - FallonTonight
"אנחנו צריכות לצבוט את עצמנו כל יום", אמרה קלואי בריאיון ל-abc עת ההחתמה בחברת ההקלטות. "זה מטורף שזכינו לעשות את זה בגיל כל כך צעיר", הוסיפה האלי. אחרי שהקליטו את האי. פי הראשון שלהן, Sugar Symphony ב-2016, הן הופיעו באירועים של מישל אובמה, בטקסי פרסים, בפסטיבלי מוזיקה ואף חיממו את הטור של ביונסה באותו הקיץ. בהמשך הצטרפו גם לטור המשותף שלה ושל ג'יי זי.

"היו אומרים לנו שהמוזיקה שלנו מורכבת מדי עבור האוזן הממוצעת"

אלבום הבכורה של הצמד שיצא ב-2018 - The Kids Are Alright, היה ליריית פתיחה מרשימה למדי ואפילו זיכה אותן בשתי מועמדויות לגראמי. מצד אחד לא היה ניתן להתעלם מהחותמת המוזיקלית שהותירה אחריה המנטורית, זו שמהווה עבורן השראה מאז צעדיהן הראשונים, ומצד שני, עירוב צבעי הקול של השתיים - קלואי הבועטת לצד עדינותה המלאכית של האלי בשילוב ההרמוניות המעניינות שלהן יחד, העניקו לצמד סאונד חדשני ומרענן שמשך תשומת לב והערכה רבה. הישג נוסף שרשמו באותה השנה היה הופעה בפסטיבל קואצ'לה באינדיו, קליפורניה - מהאירועים השנתיים הבולטים ביותר בתעשיית הפופ, שאוסף לבמותיו השונות את השמות החמים ביותר שלה.
8 צפייה בגלריה
קלואי והאלי ביילי
קלואי והאלי ביילי
צברו קילומטראז' על הבמות הגדולות. האלי וקלואי ביילי
(צילום: AP / Chris Pizzello)
לאט לאט הן צברו קילומטראז' על הבמות הגדולות, ובמקביל לקריירה המוזיקלית הנוסקת שלהן הן גם שיחקו בסיטקום Grown-ish ("בוגרת-כזה") מבית רשת abc במשך מספר שנים, ולא נתנו לתחילתה של מגפת הקורונה להוריד להן את הרגל מהגז. אלבומן השני והמצוין, Ungodly Hour, יצא ביוני 2020 וכלל שלל אורחים מעולמות ההיפ-הופ - מייק וויל מייד איט וסוואה לי, כמו גם רמיקס לשיר Do It שאיגד לצידן כוכבות כמו דוג'ה קאט, סיטי גירלס ולאטו.
כשפסטיבלים והופעות לא התקיימו בזמן קורונה, הן סיפקו הופעה משודרת ובלתי נשכחת בטייני דסק - רצועת הופעות אינטימיות במשרדי NPR שהוסבה למהדורה ביתית בתקופת המגפה, והופעה נוספת בטקס "נשים במוזיקה" של מגזין "בילבורד" - שצולם מראש בעקבות המצב, ושבו הן הפגינו גם יכולות נגינה והפקה על הבמה. אך אותו הביצוע זכה ללעג ברשתות. "אנשים היו אומרים לנו שהמוזיקה שלנו מורכבת מדי עבור האוזן הממוצעת", אמרה קלואי בריאיון ל"גרדיאן". "הרגשתי שזה דבר כל כך לא מגניב לומר לשתי יוצרות צעירות שפורצות גבולות, במיוחד כשאנחנו נמצאים בעולם שבו הכול נשמע פשוט אותו הדבר". אבל הטוקבקיסטים שאהבו לשנוא את המופע הייחודי של האחיות גם אכלו בסופו את הכובע, כי מאותו האירוע השתיים חזרו הביתה עם פרס - "הכוכבות העולות" - שהוגש להן על ידי לא אחרת מביונסה.

"לא ידענו מי אנחנו כאינדיבידואליות"

פרסים והצלחות בצד, עם כניסתן לשנות ה-20 לחייהן נדמה שהצמד התקדם לעבר תהליך בלתי נמנע של התבגרות והיפרדות לקריירות שונות. נדמה שנקודת מפנה בולטת ביחסים שלהן התרחשה ב-2019, עם ההודעה על ליהוקה של האלי לתפקיד האיקוני של בת הים הקטנה. ככל שהקורונה השפיעה על ריחוק חברתי - גם בין האחיות ביילי נוצר ריחוק פיזי שהוביל ליצירה במחוזות שונים, וב-2021 הן כבר פתחו חשבונות נפרדים ברשתות החברתיות כדי שכל אחת תוכל להתמקד בעשייה האינדיבידואלית שלה.
"אחותי נסעה ללונדון לצלם את הסרט שלה (גרסת הלייב-אקשן של "בת הים הקטנה", ע"ט) במשך שבעה או שמונה חודשים, וזה היה כל כך קשה בלעדיה", אמרה קלואי בריאיון ל"בילבורד". "אז התחלתי לעבוד על הפרויקט שלי. אבל תמיד תהיה לי התמיכה של אחותי, לא משנה מה נעשה - ביחד או בנפרד".
8 צפייה בגלריה
קלואי והאלי ביילי
קלואי והאלי ביילי
"זה היה כל כך קשה בלעדיה". קלואי והאלי ביילי
(צילום: AP / Chris Pizzello)
במהלך אותה התקופה קלואי - כיום כמעט בת 25 - שכללה את כישורי ההפקה המוזיקליים שלה, ועבדה על קריירת סולו ששיקפה את שאיפותיה האסתטיות ואת תפיסתה כאמנית אר אנ' בי בדומה לזמרות אחרות שפועלות בסצנה - קארדי בי, מייגן דה סטליון וגם ביונסה. כשהיא שחררה את השיר הראשון שלה ב-2021, היה ברור שהילדה מיוטיוב התבגרה - והעיסוק במיניות בקליפ ובשיר יצרה רעש רב. בניגוד לשמו, Have Mercy היה סינגל בכורה בועט חסר רחמים ולא מתנצל, כשלכל אורכו קלואי חוגגת את הנשיות והמיניות שלה, ומרחיבה את הגבולות היצירתיים שלה. ובהתאם למקומות שמהם היא צמחה, לא כל המאזינים קיבלו את ההתפתחות התדמיתית שלה בצורה מוצלחת.
"הגעתי למסקנה שהם פשוט לא רגילים לראות אותי באור הזה", אמרה בריאיון ל"777", הפודקאסט של הראפרית לאטו שמשודר באפל. "הם גדלו איתי ועם אחותי מאז שהיו לנו צמות של ילדות קטנות ביוטיוב, אבל זו מי שאני. כשאני מופיעה אני מרגישה בטוחה בעצמי וסקסית. אין שום דבר מאולץ בזה - רק תשוקה שפורצת החוצה".
אלבום הבכורה שלה In Pieces, שיצא לפני כמה חודשים, המשיך את אותו הקו הבוגר, הסקסי וחסר המעצורים שקלואי בחרה לצעוד בו, אולם הוא לא זכה להערכה וקיבל ביקורות מעורבות ממגזיני המוזיקה הנחשבים מעבר לים.
8 צפייה בגלריה
קלואי והאלי ביילי
קלואי והאלי ביילי
הגיע הזמן שהצופים והמאזינים יתרגלו. קלואי והאלי ביילי
(צילום: AP / Evan Agostini)
נדמה שגם שיתוף הפעולה המוזיקלי האחרון שלה עם הראפר כריס בראון הוסיף עוד כמה קיסמים למדורה שהוצתה נגדה. ביקורות רבות הופנו כלפי קלואי על כך שבחרה לעבוד עם המוזיקאי, שלו היסטוריה ארוכה של אלימות והסתבכויות משפטיות, בהן מעורבות בתאונת פגע וברח, האשמות על תקיפות ואיומים ואף אישום באונס. "אחותי, לא! תתרחקי ממנו!", נכתב בתגובות לפוסט שבישר על השיר המשותף ששיתפה הזמרת. מעריצה נוספת כתבה: "אני כל כך מאוכזבת". אבל לכל אלה קלואי הגיבה בתגובה קצרה ומאופקת - "תנו למוזיקה לדבר בעד עצמה".
זו כמובן לא הייתה הפעם האחרונה שהיא מצאה את עצמה על המוקד מול חיצי הטוקבקיסטים. כשהזמרת קיבלה הזדמנות לבצע תפקיד ב-Swarm, הדרמה החדשה והמדוברת של דונלד גלובר ("אטלנטה"), היא הפכה למושא ללעג ברחבי הרשת - כשבמרכז הרעש נמצאת סצנת הסקס שצילמה עבור הסדרה, שהפכה למוקד צחוק ובריונות. בדומה להתמודדות של אחותה עם השיח הגזעני, הודתה קלואי בשיחה עם המהדורה הקנדית של Enterteinment Weekly שהיא מחקה את אפליקציית טוויטר ממכשיר הטלפון שלה, ודואגת לא לקרוא את התגובות השליליות בעצמה. "זה מצחיק אותי", אמרה. "אני ממש גאה בתפקיד שלי ושמחה שזכיתי להיות על הסט עם שחקנים כל כך מדהימים ושדונלד גלובר ביים אותי". בניגוד אליה, אגב, השחקן שמשתתף עם קלואי באותה סצנת הסקס - דמסון אידריס - לא קיבל את הביקורת הנוקבת שלה זכתה.
8 צפייה בגלריה
מתוך Swarm
מתוך Swarm
"ממש גאה בתפקיד שלי". קלואי ביילי (למעלה) ודומיניק פישבק מתוך Swarm
(צילום: באדיבות Amazon prime)
קלואי והאלי נכנסו לתעשייה כילדות, אבל למרות שעבר מעל לעשור - יש בקהל כאלה שלא מוכנים לקבל את ההתבגרות שלהן ואת העובדה שהן אלה ששולטות בנרטיב שלהן - ביחד ולחוד. בעבר קלואי דיברה על המצוקות הנפשיות שהתעוררו אצלה בעקבות ההשוואות הבלתי פוסקות בינה ובין אחותה. "בכנות, זה ממש מעצבן אותי. אני חושבת שכשאנשים משווים בינינו זה הדבר שהכי נכנס לי מתחת לעור כי אנחנו החברות הכי טובות, אנחנו אחיות", אמרה בפודקאסט של לאטו. גם האלי סיפרה בריאיון הטרי ל-ynet כי לצד כל תגובות ההייטרים ל"בת הים הקטנה" היא "פשוט מנסה להתרכז באהבה ובדברים החיוביים שאני מקבלת מהתפקיד הזה".
עכשיו שתיהן עם הפנים קדימה - מכוונות כמה שיותר גבוה. אחרי קידום הסרט סיפרה האלי כי היא מתכננת לחזור לאולפן ולהתמקד בהקלטת מוזיקה חדשה, לצד העבודה על עיבוד קולנועי מחודש נוסף שבו היא לוקחת חלק - "הצבע ארגמן" המצופה, שצפוי לעלות לאקרנים בדצמבר בשנה הבאה. קלואי, מאידך, התברגה גם היא בהפקות קולנוע נוספות לצד ראסל קרואו, וודי הארלסון ואוליביה קולמן, וחוגגת את סיומו של סיבוב ההופעות הסולו הראשון שלה. תאהבו או תשנאו אותן - האחיות ביילי מוכיחות שנוסחה שמבוססת על כישרון, מוטיבציה, אמונה עצמית ועבודה קשה עדיין משתלמים - בין אם את רוצה להפוך לנסיכת דיסני או לנסיכת הקלאב.