העולם היה עם נועה קירל, הכוכבת הישראלית איחדה גם בין אויבות - אבל אירוויזיון 2023 היה שייך לסקנדינביות: כבכל שנה, גם הפעם בגמר התחרות האירופית שנערך אמש (שבת) אי אפשר היה לפספס את הפוליטיקה שמאחורי חלק מההצבעות, אבל נראה שהשנה לפחות ההיבט הזה היה מעט פחות בולט, אולי בגלל ששלוש מתוך חמש הראשונות הן כולן מדינות נורדיות.
לורין השבדית זכתה באירוויזיון 2023 עם שירה Tattoo, ובכך הפכה לנציגה השנייה אי פעם לזכות פעמיים בתחרות, למרות שהקהל בבית העניק ל-Cha Cha Cha של פינלנד לא פחות מ-376 נקודות, 136 יותר משבדיה, שלא קיבלה אף לא דוז פואה אחד מהקהל. אבל היתרון שהשיגה לורין אצל חבר השופטים הספיק לה גם כדי לנצח, וגם כדי ששוב יעלו ברשת טענות על כוח רב מדי שניתן לשופטים.
אירוויזיון 2023 - סיקור נרחב:
אלסנדרה, נציגת נורבגיה שהגיעה למקום החמישי עם שירה Queen of Kings, סגרה הופעה צפון-אירופית כמעט מושלמת. מדי שנה אפשר לזהות את "הדיל הסקנדינבי" - כשהמדינות השכנות מעניקות זו לזו לא מעט נקודות - אף הפעם שלושתן זכו לתמיכה גדולה גם משאר מדינות אירופה, כך ש"ההצבעות הידידותיות" לא השפיעו יותר מדי.
5 צפייה בגלריה
לורין, נציגת שבדיה, עם גביע הזכייה באירוויזיון 2023
לורין, נציגת שבדיה, עם גביע הזכייה באירוויזיון 2023
הנציגה השנייה אי פעם לזכות פעמיים באירוויזיון. לורין, נציגת שבדיה, עם גביע הזכייה באירוויזיון 2023
(צילום: Corinne Cumming/EBU)
קירל מצידה, נתנה הופעה פנומנלית וקיבלה יותר דוז פואה מהשופטים, מאשר אלה העניקו לנטע ברזילי, שהמשיכה לזכייה האחרונה של ישראל ב-2018. 12 נקודות ליוניקורן מהקהל בבית הגיעו מארמניה, אזרבייג'ן, קפריסין - וגם משאר העולם - לראשונה אזרחי מדינות שאינן משתתפות באירוויזיון היו יכולים להצביע, והם נתנו דוז פואה לישראל.
5 צפייה בגלריה
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בגמר האירוויזיון. מקום ראשון אצל "שאר העולם"
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
לפני הגמר הגדול, היה חשש שמבצע "מגן וחץ" יפגע בדירוג של קירל - אך זה לא קרה, בהנחה שכמעט כל המצביעים לא שמעו כי הפסקת אש נכנסה לתוקף בדיוק בשעת הפתיחה של הגמר.
את המקסימום האפשרי, 24 נקודות מחבר השיפוט ומהקהל - קיבלה קירל משתי מדינות שכנות שרק בשנה שעברה נלחמו שוב זו בזו, שנתיים אחרי מלחמת נגורנו קרבאך השנייה. אזרבייג'ן המוסלמית מקבלת סיוע צבאי רב מישראל, ורק לאחרונה היא חנכה שגרירות בתל אביב, כשמנגד מנהיגי ארמניה הנוצרית דווקא זועמים לא פעם על התמיכה הישראלית באזרים. שתיהן התאחדו לערב אחד בתמיכה בחדת הקרן.
ניקוד השופטים לישראל
22 נקודות קיבלה ישראל מצרפת, המדינה שהעניקה הכי הרבה נקודות לישראל בתולדות האירוויזיון. כנראה גם הפעם הקהילה היהודית הגדולה בצרפת תרמה לכך, אבל את 12 הנקודות קיבלה קירל דווקא משופטי צרפת. קפריסין העניקה 19 נקודות לנועה, ואילו מפולין ואיטליה (ששופטיהן נתנו דוז פואה) וסרביה הגיעו 17.
ומי לא רצה לראות את קירל רוקדת? פינלנד, סלובניה, גרמניה, דנמרק, איסלנד והולנד לא נתנו אפילו נקודה אחת לנציגת ישראל. אגב, כמו בגמר גם בחצי הגמר קירל דורגה שלישית. שם ניצח הראפר הפיני קארייה, בעיקר בגלל שההצבעה הייתה רק של הקהל.
5 צפייה בגלריה
קארייה, נציג פינלנד בגמר אירוויזיון 2023
קארייה, נציג פינלנד בגמר אירוויזיון 2023
קארייה, נציג פינלנד. סחף את הקהל, הפסיד בגלל השופטים
(צילום: AP)
מדינות שבעבר הגיעו לצמרת הגבוהה בזכות ההצבעה הפוליטית נותרו הפעם מאחור - אבל את התמיכה שלהן זו בזו קשה היה להחמיץ. סרביה, שסיימה במקום ה-24 מתוך 26 בגמר (רק בריטניה וגרמניה שעלו אוטומטית לגמר דורגו אחריה), קיבלה 23 נקודות מתוך ה-30 שלה משתי מדינות אחרות שהרכיבו את יוגוסלביה בעבר – קרואטיה וסלובניה.
37 מ-78 הנקודות של סלובניה הגיעו מסרביה וקרואטיה ו"הדיל הבלקני" הושלם כשהדוז פואה היחיד לקרואטיה והשיר הגיע מהקהל הסלובני. להקת הפאנק הקרואטית המטורללת לט 3 דורגה במקום ה-13 (123 נקודות) עם השיר האנטי-פוטיני שלה Mama ŠČ!, והיא סבלה גם מההיעדרות של חלק ממדינות האזור - בוסניה, מקדוניה ומונטנגרו לא השתתפו הפעם.
ניקוד הקהל לישראל, אירוויזיון 2023
ארמניה קיבלה נקודה אחת פחות מקרואטיה, 122 – ואפס מהן הגיעו מהשכנה השנואה אזרבייג'ן. לעומת זאת, שכנות אחרות שנמצאות ביחסי ידידות סייעו זו לזו להתקדם בדירוג. 20 מ-59 הנקודות של פורטוגל הגיעו מהשכנה ספרד ומשכנתה צרפת, ואילו שופטי פורטוגל היו היחידים שהעניקו 10 נקודות לשותפה לחצי האי האיברי, ספרד.
5 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
נציגת ארמניה. אפס נקודות מאזרבייג'ן
(צילום: Corinne Cumming\EBU)
הדוז פואה היחיד לפולין הגיעה משכנתה אוקראינה, שבה היא תומכת - כולל בציוד צבאי - במלחמה מול רוסיה. בשנה שעברה האוקראינים זכו באירוויזיון, שנערך זמן קצר אחרי הפלישה הרוסית, אבל הפעם – אולי בגלל השיר, אולי בגלל שהאירופים כבר לא מרגישים צורך לתת חיבוק עז כמו לפני שנה – התמיכה בנציגי מדינתו של וולודימיר זלנסקי כבר הייתה קטנה בהרבה. עם זאת, בהצבעת הקהל הם עדיין הגיעו למקום השלישי – אחרי פינלנד ושבדיה, ועם ארבע נקודות יותר מקירל.
היחידים שהעניקו 12 נקודות לאלבניה היו המצביעים בשווייץ - שם יש קהילת מהגרים אלבנית גדולה. בקפריסין דוברים יוונית, ואין זה פלא שהדוז פואה היחיד שהמדינה קיבלה הגיע מיוון. סן מרינו הקטנטנה, ששוכנת בתוך איטליה, נתנה כרגיל את מירב הנקודות שלה לאחות הגדולה מאיטליה.
5 צפייה בגלריה
אלבינה ומשפחת קלמנדי, נציגי אלבניה בגמר אירוויזיון 2023
אלבינה ומשפחת קלמנדי, נציגי אלבניה בגמר אירוויזיון 2023
אלבינה ומשפחת קלמנדי, נציגי אלבניה באירוויזיון. דוז פואה משווייץ
(צילום: AP)
ויש גם דפוסי הצבעה פוליטיים קבועים שנמנעו, בעקבות הדחת חלק מהמדינות לפני הגמר. רומניה העניקה 19 נקודות למולדובה, אבל לא קיבלה בחזרה עקב אי-העפלתה. ליטא קיבלה 17 נקודות מלטביה, אסטוניה זכתה ל-18 ממנה - אבל גם הלטבים לא עברו את חצי הגמר, ו"המשולש הבלטי" היה חסר.