האם כלי הרכב החשמליים פולטים קרינה אלקטרומגנטית בכמות שעלולה לסכן את בריאותם של הנוסעים? השאלה הזו נעשתה השבוע רלוונטית יותר בעקבות הודעתו של משרד האוצר כי המדינה לא תרכוש יותר כלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל בלבד, ותעביר עד 2025 את כל צי הרכב הממשלתי, המונה כ-15 אלף כלי רכב, להנעה חשמלית בלבד.
קראו עוד:
כלי הרכב החשמליים ישמשו שרי ממשלה, מנכ"לים של משרדי ממשלה ובכירים נוספים וכן יועמדו לרשות שירות בתי הסוהר ורשויות כיבוי האש. כעת עולה חשש כי האנשים שאמורים לנסוע בהם צריכים להתחיל לדאוג, שכן לפי המוסד לבטיחות ולגיהות, רמות החשיפה בכלי רכב חשמליים עשויות להגיע לעשרות מיליגאוס, בעוד ההמלצות הן להגביל את החשיפה ל-4 מיליגאוס ביממה לכל היותר. המוסד הוסיף שהיצרנים של כלי הרכב אינם מפרסמים נתונים של מדידות קרינה בהם, והצרכן אינו יודע מהן רמות החשיפה שקיימות בכל אחד מהדגמים.
ד"ר אמנון דבדבניד"ר אמנון דבדבני
ד"ר אמנון דבדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת במוסד לבטיחות ולגיהות, הסביר: "השדות המגנטיים שאליהם נחשפים נוסעים בכלי רכב חשמליים והיברידיים, גדולים יותר מאשר בכלי רכב המונעים באמצעות דלק. במחקרים שונים נמצא גידול של פי שניים לערך בתחלואה של סרטן דם מסוג לוקמיית נעורים (ALL) בעקבות חשיפות ממושכות העולות על 4-3 מיליגאוס. על יסוד קביעה זו פורסמה בישראל המלצה להפחית את החשיפות מרשת החשמל לפחות מ-4 מיליגאוס בממוצע ביממה.
"קשה מאוד להעריך מראש את רמת החשיפה בכל אחד מכלי הרכב החשמליים. בנסיבות אלו, אנחנו מציעים למקומות העבודה ולנהגים המקצועיים לבחון את החשיפות".
1 צפייה בגלריה
יש סיבה לדאגה? מכוניות חשמליות
יש סיבה לדאגה? מכוניות חשמליות
יש סיבה לדאגה? מכוניות חשמליות
(צילום: רפי דלויה)

"אפשר לצמצם את הקרינה"

האם אכן יש סיבה לדאגה? "לא בהכרח", אומר ד"ר דניאל מדר, חוקר ויועץ בתחום מדעי הסביבה. ד"ר מדר מסכים עם הנתונים האלה, אבל לדעתו, הם לא צריכים למנוע מהציבור לנסוע בכלי רכב חשמליים. "אני יודע שנעשו בעבר מדידות של קרינה בכלי רכב חשמליים והיברידיים, ובחלקם מצאו כמות גדולה יותר מהמומלצת, אבל רק באזורים מסוימים של הרכב. זה גם לא נמצא ברוב כלי הרכב.
ד"ר דניאל מדר: יש לנו חשמל בכל מקום, בבית ובכיס כל הזמן. אנחנו גם משתמשים בדלקים מסוכנים ורעילים ברכבים הרגילים שלנו, ואף אחד לא מודאג מזה. אבל כשיש דברים חדשים, אנשים מחפשים ומוצאים סיבות להתנגד. זה לא מתוך רוע, אלא מתוך פחד משינויים ורצון להישאר עם המוכר והבטוח"
"אנחנו חיים בעולם מחושמל, יש לנו חשמל בכל מקום, אבל אנשים נוטים להילחץ מזה כשיש מוצרים חדשים כמו מכוניות חשמליות. אנשים מתעלמים מהעובדה שיש לנו חשמל בבית ובכיס כל הזמן. אנחנו גם משתמשים בדלקים מסוכנים ורעילים ברכבים הרגילים שלנו, ואף אחד לא מודאג מזה. אבל כשיש דברים חדשים, אנשים מחפשים ומוצאים סיבות להתנגד. זה לא מתוך רוע, אלא מתוך פחד משינויים ורצון להישאר עם המוכר והבטוח".
ד"ר דניאל מדרד"ר דניאל מדרצילום: האגודה לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
איך היית מציע להתנהל עם כלי רכב חשמליים? "אני לא אומר שצריך להתעלם מהנתונים, אבל גם לא צריך להיכנס להיסטריה ולחרדה. צריך לבדוק כל דגם חדש ולראות את היקף הקרינה בו. הקרינה הזאת היא לא משהו הכרחי. אפשר לטפל בה. היצרנית יכולה לתכנן את הרכב כך שתהיה בו פחות קרינה, בעיקר באזורי הישיבה של הנהג והנוסעים. אם יש קרינה בחלק הקדמי או האחורי של המכונית, רחוק מהנוסעים, זה לא משפיע עליהם בכלל. אפשר גם לשים מיגון לקרינה הזאת ולצמצם אותה בצורה משמעותית. חשוב שתהיה מודעות לדברים האלה, וטוב שיבדקו אותם".