למעבר המהיר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית יש אינספור יתרונות, מעבר לתרומה המתבקשת לאיכות הסביבה. הן זולות מאוד לאחזקה, שקטות ונעימות, ובדרך כלל הן גם מאוד מאוד מאובזרות. מה שהם לא, זה מרגשות. חסרונם של צלילי המנוע ובעיקר המפלט, היעדר תיבת ההילוכים וקו העיצוב הדומה בדרך כלל, מקהים את הרגשות ומנטרלים את היכולת להתלהב. חוויית הנהיגה מפנה מקום לטובת דיון תכליתי על צריכת חשמל, טווחי נסיעה ויכולת טעינה מהירה. לא בדיוק החומר ממנו עשויים חלומות מוטוריים.
וזה ממש לא משנה שגם מבחינה דינמית, למעבר להנעה חשמלית יש יתרונות. ראשית, הביצועים - בעיקר הזינוק מהמקום ותאוצות הביניים - שודרגו משמעותית. שנית, מרכז כובד נמוך, חלוקת משקל מאוזנת ואפשרות לניהול כוח ממוחשב ומדויק לכל גלגל בנפרד, מעניקים לחשמליות יתרון מובנה על פני מקבילותיהן שותות הבנזין, למרות שהן כבדות משמעותית מהן. אבל העולם החשמלי התפתח במהירות שיא שמפתיעה אפילו את האופטימים שבאנליסטים. הצורך בתוספת דגמים המכוונים למה שמוגדר כלחם וכחמאה של הענף, הרחיב, מרחיב וירחיב את האפשרויות האלו, ובאופן טבעי, יגדיל את הפוטנציאל לעניין מוטורי.
והעניין הזה יגדל בקרוב גם אצלנו. קבלו את רשימת החשמליות הכי מסקרנות שיגיעו אלינו בעתיד הקרוב. חלקן כבר הוצגו ויגיעו ארצה בקרוב, אחרות צפויות להיחשף רק במהלך השנה הקרובה.

עקיצה חשמלית - אבארט 500e

כמעט עשור וחצי לאחר שחטיבת הביצועים של פיאט הציגה גרסה חמה ל-500, גם היא תעבור לחשמל ותהיה אחת מהקומפקטית החמות הראשונה לעשות זאת. כבסיס תשמש פלטפורמת פיאט 500e, אבל המנוע החשמלי חזק יותר עם 155 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-7 שניות, 0.8 שניות פחות מהאבארט 500 בנזין היוצאת.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב
הפלטפורמה המודרנית מאפשרת בסיס גלגלים ארוך יותר ומפסקי סרנים מורחבים מגרסת הבנזין המוחלפת וגם צמיגים דביקים יותר. למרות תוספת משקל של כ-300 ק"ג שיביאו עימם הסוללות (42 קוט"ש) לדברי אבארט היא תהיה מהירה מגרסת הבנזין בשנייה להקפה סביב מסלול הניסויים באלוקו. את פצפוצי פריקת מגדש הטורבו אמורה לדמות מערכת השמע.

ילדי דור החשמל - פולקסווגן ID Buzz

הID Buzz יהיה דגם חשמלי ראשון שיורש אייקון מוטורי - את הטרנספורטר המיתולוגי. דגם שהוא הרבה יותר מסתם רכב מסחרי, עם היסטוריה צבעונית כאחד מהסמלים של "דור הפרחים" בארה"ב, ועם תפקיד חשוב בשיקום כלכלת אירופה בכלל וגרמניה בפרט, לאחר מלחמת העולם השנייה.
העיצוב החיצוני המוצלח שומר על המראה המזוהה ומוסיף טוויסט עכשווי שעושה ים חשק. תחתיו שוכנת הפלטפורמה המוכרת של פולקסווגן המשמשת מגוון דגמים של הקונצרן. הוא אמנם חוזר להנעה אחורית, אך הנהיגה בו די דומה לכל אחד מהדגמים החשמליים האחרים של היצרנית הגרמנית. תצורת המושבים תוגבל כרגע לחמישה. גרסת קליפורניה המסקרנת תוצג בעתיד, ותהיה גם גרסה בעלת הנעה כפולה שתקרוץ לשטח.

המשפחתית הטובה בעולם - יונדאי איוניק 6

האיוניק 6 תהיה דגם שני של יונדאי על בסיס פלטפורמת E-GMP המשובחת שמעניקה בסיס לאיוניק 5, קיה EV6 וג'נסיס GV60 (רשימה זמנית ולא שלמה), עם אותה מערכת מצברים מתקדמת המאפשרת טעינה אולטרה מהירה, מערכת טעינה רגנרטיבית מצוינת ואיכויות נסיעה גבוהות במיוחד, בין היתר בזכות מרכז כובד נמוך יותר. העיצוב נגזר מתוצאות הניסויים במנהרת רוח, אמנם שנוי במחלוקת אבל הוא מסייע למקדם גרר היסטרי (0.21) שיאפשר לה טווח נסיעה של 610 ק"מ, קצת יותר מזה של טסלה מודל 3 LR.
בעתיד צפויה גם גרסת N ספורטיבית שעשויה להיות סוג של פורשה טייקן לעניים, עם יכולות במסלול המרוצים בהתאם לגישה של חטיבת הביצועים של יונדאי עם דגמי הבנזין. עם כ-600 כ"ס משני מנועים חשמליים, הנעה כפולה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור ושדרוג כולל למערכות מתלים, בלמים והיגוי.

המהירה ביותר - טסלה מודל S פלייד

טסלה נהנתה מממד נחשקות יוצא דופן בגלל שידעה לנצל את החשמל לביצועים נדירים, ומספר הסרטונים ברשת שמציגים איך היא משפילה בעלי פרארי, פורשה, למבורגיני ומקלארן, הוא רב. ה-S פלייד לוקחת את הביצועים לשלב הבא. היא תהיה החזקה והמהירה ביותר פה כשהיא תגיע בתחילת השנה, וכנראה גם המהירה בעולם.
עם 1,020 כ"ס משלושה מנועים חשמליים היא מזנקת ל-100 קמ"ש ב-2.1 שניות - 0.4 שניות פחות מהמכונית המהירה ביותר של פרארי, ה-SF90. גם המהירות המרבית יוצאת דופן לחשמלית - 322 קמ"ש. את הביצועים הללו תקבלו במכונית עם ארבע דלתות ותא נוסעים מרווח, וכל זה תמורת 825 אלף שקל.

חשמל עם רוח בשיער - מזראטי גראן קבריון פולגורה

ארבע שנים לאחר הפסקת הייצור, מזראטי תחזיר את הגראן קבריו בשנה הבאה. לצד מנוע בנזין תהיה גם גרסה חשמלתי בשם "פולגורה" (Folgore, "מכת ברק" באיטלקית), מה שיהפוך אותה לאחת מהמכוניות הבודדות המשלבת גג נפתח עם הנעה חרישית ונקייה מזיהום.
היא גם תהיה חזקה משמעותית מגרסאות הבנזין עם 1,200 כ"ס משלושה מנועים - שניים יחוברו לכל גלגל מאחור ואחד לסרן הקדמי. התצורה הזאת תאפשר גם הנעה כפולה עם הכוונת מומנט מאחור. הביצועים צפויים להיות דומים לאלו של הגראן טוריזמו קופה שכבר הוצגה, והם יוצאי דופן עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-2.7 שניות בלבד, ל-200 קמ"ש ב-8.8 שניות, בדרך למהירות מרבית יוצאת דופן לרכב חשמלי של 320 קמ"ש. יש גם מערכת שמע עם 19 רמקולים שתשמיע צלילי V8, למי שמתגעגע.

שטח, חשמל ומיינסטרים - ג'יפ אוונג'ר

החשמלי הראשון של ג'יפ יהיה רכב פנאי פופולרי על בסיס פיז'ו e2008. זאת בהתאם להבטחה שעד 2030 כל הדגמים שתשווק החברה באירופה יהיו בעלי הנעה חשמלית מלאה, וכ-50% מההיצע בצפון אמריקה.
האוונג'ר מתבסס על פלטפורמת CMP של הצלע הצרפתית בקונצרן סטלנטיס, בשלב הראשון עם הנעה קדמית בלבד (156 כ"ס), אך בעתיד ג'יפ מבטיחה גם הנעה כפולה ויכולת שטח מסוימת. מלבד העיצוב המזוהה עם יצרנית רכבי השטח הראשונה בעולם, היא גם מתגאה במרווח הגחון (20 ס"מ) ובזוויות הגישה-נטישה (32-20 מעלות בהתאמה) הטובים ביותר בקטגוריה. שווה רק להזכיר לג'יפ כי חברי הסגמנט כלל לא מנסים להפגין יכולת מחוץ לאספלט, ובעולם החשמלי מקדם הגרר הוא נתון חשוב הרבה יותר.

מסתובב במקום - מרצדס EQG

ה-EQG יהיה גרסה נקייה מזיהום לאייקון השטח - G קלאס. הוא יצויד בארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל מה שאמור לאפשר הורדת כוח מדויקת על פי רמת האחיזה של כל גלגל וגם יכולת סיבוב במקום, כמו בכלים זחליים על ידי הנעה לפנים לגלגלים הימניים ולאחור בשמאליים. לכל מנוע יש תמסורת עם שני יחסי העברה - מהיר ואיטי האמור לדמות הילוך כוח.
העיצוב החיצוני ישמר וגם שלדת הסולם שתהווה בסיס, עם מתלה קדמי דומה (עצמות עצה כפולות) אבל שונה מאחור (דה-דיון במקום סרן חי). גם זוויות גישה-נטישה יהיו דומות (30-31), אבל מרווח הגחון עשוי דווקא להיות נדיב יותר מאשר ב-G הרגיל (24.1 ס"מ) הודות למערכת ההנעה ללא תיבת הילוכים ותיבת העברה. המצברים יוצבו בין קורות השלדה, עם מארז הגנה ייחודי כנגד פגיעות גחון ואטימות משופרת שתאפשר לו צליחת מעברי מים עמוקים.

בחזרה למקורות - MG רודסטר

MG זכתה לעיקר תהילתה בזכות מכוניות ספורטיביות עם גג נפתח אי שם באמצע המאה הקודמת. המותג שעבר לבעלות SAIC הסינית התמקד בדגמי ליבה חשמליים וכבר יותר מעשור וחצי שאין לו כל דגם נטול גג.
כבסיס למכונית שצפויה להיות מוצגת באפריל 2023 ישמש הקונספט סייברסטאר שהוצג לפני כשנה וחצי. עם פלטפורמה ייעודית ותצורת הנעה שצפויה לכלול שני מנועים מאחור ואחד לפנים שידאגו גם להנעה כפולה עם הכוונת מומנט מאחור. בזמן הצגת הקונספט MG הבטיחה זינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות וטווח נסיעה יוצא דופן של כ-800 ק"מ.

טסלה מודל 3 על הכוונת - BYD סיל

הסיל היא המכונית הבאה שתנחית כאן BYD שעשויה להיות תשובה מוחצת לטסלה מודל 3. היא תהיה גדולה במעט מהאמריקאית ולכן היא אמורה להיות גם שימושית יותר, וגם אווירודנמית יותר (0.22 לעומת 0.23) וצפויה להציע איכויות נסיעה גבוהות הודות להתבססות על פלטפורמה ייעודית עם מצברים במבנה CTB) Cell-To-Body) שמציב את התאים בחלל ייעודי במרכב.
לדברי היצרנית הדבר מאפשר ניצול חלל יעיל ב-66% והגדלת הקשיחות המבנית של המרכב ב-50%. המערכת תציע אפשרות לטעינה אולטרה מהירה שתאפשר הוספת 300 ק"מ ברבע שעה. טווח הנסיעה המרבי דומה לזה של המתחרה הישירה (בין 450 ל-550 ק"מ). מבחינת ביצועים בקו ישר היא תישאר מאחור עם 3.8 שניות ל-100 קמ"ש, כחצי שנייה יותר.

ה-M האחרת - ב.מ.וו iM4

חטיבת הביצועים של ב.מ.וו הציגה לתעשיית הרכב כמה מהדגמים היותר נחשקים ביובל השנים האחרונות, וכעת היא מתפנה למעבר לחשמל, באופן חלקי עם ה-XM ובאופן מלא עם קונספט ייחודי על בסיס פלטפורמת ה-i4. מערכת ההנעה כוללת ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, סידור המאפשר הנעה כפולה עם העברת כוח מדויקת במטרה לייצר אחיזה אופטימלית בכל מצב ותחת כל עומס. מערכת ההנעה מאפשרת סיבוב במקום, בדומה למוכר בכלי עבודה זחליים, רק עם הרבה מאוד תימרות עשן.
מלבד מערכת ההנעה המתקדמת, ב.מ.וו צפויה ליישם את הניסיון של בכיול ובפיתוח מערכות מכניות, עם חלקי מרכב כמו בתי גלגלים מורחבים, חיזוקי שלדה מלפנים וכנראה גם מתלים, בלמים והגה שיגיעו מה-M4, מה שמבטיח יכולות דינמיות גבוהות.

עבודה בחשמל: פורד F150 לייטנינג

פורד F150, הטנדר הנמכר ביותר בעולם ואחד הדגמים הנמכרים ביותר בשוק הרכב בארה"ב, הוא גם הראשון מסוגו עם הנעה חשמלית. חוואי טקסס אולי יתקשו להיפרד מתדלוק בנזין, אך מי שיתחבר לשקע עשוי לקבל הרבה יותר.
למשל 580 כ"ס מצמד מנועים חשמליים אשר יאפשרו זינוק ל-100 קמ"ש בכ-4.5 שניות, בדומה לפורשה 911 קררה T. הוא גם יכול לגרור עד 4.5 טונות, לשאת 900 ק"ג בארגז ויש לו אפילו תא מטען נוסף מלפנים בנפח שתמצאו במשפחתית קומפקטית (400 ליטר). יש לו גם אפשרות לאספקת חשמל (9.6 KW) המאפשר באמצעות שקעים ייעודיים הפעלת מכשירים חיצוניים לאתר בנייה למשל. יכולת השטח תהיה נחותה משל טנדר הבנזין בגלל מתלה אחורי נפרד לעומת סרן חי, ומהלך מתלה צנוע משמעותית וגם זוויות מרכב נחותות.
פורסם לראשונה: 15:16, 29.12.22