הסטנדאפיסט גיא הוכמן שלקה בסרטן האשכים ועבר ניתוח כריתה השתחרר היום (ה') מבית החולים בילינסון, לא לפני שקרא לגברים להיות מודעים ולבצע בדיקה עצמית. "משתחרר מבית חולים. נותר לחכות לתוצאות בדיקות שיגידו לי לאן המסע ההזוי הזה לוקח אותי. ועכשיו לטובת אלפי גברים ששלחו לי הודעות עם ביצים רועדות, אני אומר: יופי, שימשיכו לרעוד, אני עכשיו עם אחת וזה רק רטט", כתב בפוסט שפרסם.
"בהמשך אגולל את כל הסיפור של תהליך הגילוי, אבל בינתיים אגיד שסרטן אשכים הוא מניאק כזה שנטפל לצעירים. וכן, זה סרטן. וכן, זה באשכים. וכן, צריך לדבר על זה. זה לא מביך וזה לא טאבו, זו מחלה. וכזאת שצריך לגלות כמה שיותר מוקדם.
2 צפייה בגלריה
גיא הוכמן משתחרר הביתה
גיא הוכמן משתחרר הביתה
הולך הביתה אחרי הניתוח. "אל תתביישו למשש"
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
"אז תקשיבו שובבים, גם ככה אתם ממששים את האיזור לא מעט, עכשיו פשוט תתמקדו באשכים. וחשוב להבהיר, גם אם מרגישים או חושבים שמרגישים גוש או שינוי בצורה ובגודל, זה לא אומר שזה סרטן! מדובר בסוג נדיר יחסית. אבל אולי שווה לבדוק את זה. אחים יקרים, אל תתביישו למשש, גילוי מוקדם מציל חיים. ואין מה לבכות על אשך שהלך. אמשיך לעדכן".
הוכמן חשף את סיפורו דקות לפני שנכנס לניתוח לכריתת האשך הנגוע בסרטן. "אני יוצא למלחמה על החיים", כתב, "צרות באות בצרורות. ועוד איזה. אני אתחיל מהסוף. גילו לי סרטן. באשכים. כי אם כבר סרטן, אז שיהיה מצחיק. זה שוק, זה הופך ברגע את החיים, אבל אני חזק ויש לי אישה הריונית אהבת חיי שפשוט מצילה אותי, אמא שצריכה אותי, ילד שהוא הכול ובמה שאחזור אליה בקרוב עם חומרים מטורפים.
"אני נכנס עכשיו לניתוח בהרדמה מלאה בו יכרתו לי את האיבר הכי רגיש לגבר. במיוחד לכזה עם ביצים של בת יענה. וכמו שאני נוסע לצלם קומדיה במקומות מסוכנים בעולם, אני נכנס עכשיו ליעד המסוכן שנקרא סרטן בתקווה להביא משם הומור, תקווה, אמונה והכי חשוב - ניצחון. זו המציאות, זה המצב, לפחות זה לא האף. תאחלו לי בהצלחה, אני יוצא למלחמה של החיים, מבטיח לעדכן".
הוכמן בן ה-34, הוא סטנדאפיסט ואושיית רשת, נשוי לאביה, אב לילד. הוא למד תואר ראשון בתקשורת במכללה למינהל. שיחק בסרטים וסדרות בתפקידי אורח, הגיש פינות בטלוויזיה, ומופיע על במות כקומיקאי. בשנים האחרונות פעיל מאוד ברשתות החברתיות ומעלה סרטונים שרבים מהם הופכים לוויראליים. בחודשים האחרונים ניהל מאבק מתוקשר בסכנת הקורקינטים לאחר שאמו נדרסה, נפגעה באורח קשה ועברה כמה ניתוחים.
כך תבדקו את עצמכם פרופ' ג'ק בניאל, מנהל המערך האורלוגי בבית החולים בילינסון, מסביר כי בדיקה עצמית של האשך צריכה להתבצע מגיל 15 עד גיל 40, במקלחת, אחת לכמה חודשים, וככל שהגילוי יהיה מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה יתקרבו למלאים.
מהו סרטן האשכים? מדובר במחלה בה קיים גידול ברקמת האשך, האיבר האחראי על ייצור הזרעונים ומצוי מחוץ לגוף, כדי להעניק תנאי טמפרטורה נאותים לזרעונים שזקוקים לחום נמוך מעט מחום הגוף. המחלה שכיחה אצל בני 15 עד 40, ומתגלה לרוב לאחר מישוש מקרי של גוש נוקשה לרוב באשך אחד, שאינו כואב.
מהי שכיחות המחלה? המחלה מתגלה אצל 1 ל-30 אלף גברים בגילאי 15 עד 40, כלומר בין 120 ל-150 מקרים בשנה בישראל.
מה סיכויי הריפוי? כ-30 עד 40 אחוזים מהגברים יגיעו לאבחון כשהגידול ממוקם רק באשך, ואז המחלה ניתנת לריפוי כמעט במאת האחוזים. כאשר הגידול בבטן בבלוטות הלימפה ליד הכליות, רוב החולים יטופלו בכימותרפיה לאחר כריתת האשך, ואז ירופאו כ-95 עד 98% מהחולים. כשהמחלה מתפשטת מעל לסרעפת לריאות או בית החזה, שיעור ההחלמה מגיע לכ-90% מהמקרים.
איך מתבצע האבחון? לאחר החשד בבדיקה גופנית, נשלח החולה לבדיקת אולטרסאונד של האשכים, ובדיקות דם לסמני סרטן האשכים – אלפא פטו פרוטאין, בטא HCG (אותה בדיקה להיריון, כשהסמן משתחרר גם במקרי סרטן האשכים), ורמת LDH. במקרה של תשובות חיוביות, או ספק, החולה מופנה גם לבדיקת CT בטן אגן וחזה כדי לנסות ולאתר גרורות באיזור הכליות או בריאות.
האם נדרשת ביופסיה? ביופסיה, נטילת דגימה מהאשך, אסורה במקרי סרטן האשכים, משום שדקירה של המקום עלולה לפזר את תאי הסרטן. במקרה שאובחן גוש באשך עם תשובה חיובית של הסמנים בבדיקות דם, מתבצעת כריתת האשך באותו צד.
מה לגבי פוריות? לדברי פרופ' בניאל, חולה שיש לו אשך אחד נחשב בריא פורה לגמרי ומתפקד כמו גבר בריא. ליתר זהירות, מאחר שלעתים ישנה בעיה רפואית באשך הנותר, החולה מופנה תמיד לתרומת זרע עצמית כך שתשמש כמקדם בטיחות למקרה שהאשך הנותר אינו בריא.
האם חולה עם סרטן אשכים שלא אובחן מסכן את בת הזוג או את העובר העתידי? לא.
איך מתבצע הטיפול? כאמור, האשך הנגוע ייכרת. במקרים של גרורות, יועבר החולה למחלקה האונקולוגית לטיפול כימותרפי. בהמשך יישלח החולה במשך השנתיים שלאחר המחלה אחת לחודשיים לבדיקות CT ובדיקות דם לרמות סמנים. אם חלפו שנתיים והבדיקות תקינות, החולה נחשב שהבריא.
מה לגבי תותב במקום האשך שנכרת? פרופ' בניאל מסביר: "לכל חולה מציעים תותב שממולא בתמיסה פיזיולוגית בהתאם לגודל של האשך הנותר, כדי שחיצונית הכל יראה כשורה. החתך שמבצעים הוא במפשעה ומתכסה בשיער כך שאסתטית אין בעיה. גברים מבוגרים יותר או נשואים, פחות נוטים לבקש תותב".