"אני יוצא למלחמה של החיים". כתב היום (ב') הקומיקאי גיא הוכמן שחשף שהוא מתמודד עם סרטן האשכים, כמה רגעים לפני שנכנס לניתוח בבית החולים בילינסון בפתח תקווה לכריתת האשך. פרופ' ג'ק בניאל, מנהל המערך האורולוגי בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, ממליץ לכל הגברים בני 15 עד 40 לבצע בדיקה עצמית של האשך, רצוי במקום חמים כמו בחדר האמבטיה כשהאשך רפוי. בהמשך הכתבה, הנחיות מפורטות לבדיקה העצמית. יש להדגיש כי בכל מקרה של חשש, יש לפנות לרופאי המשפחה או לאורולוג.
4 צפייה בגלריה
גיא הוכמן סרטן אשכים
גיא הוכמן סרטן אשכים
גיא הוכמן לפני הניתוח. "יכרתו לי את האיבר הכי רגיש לגבר"
(צילום: מתוך הפייסבוק)
הוכמן בן ה-34, שמטפל בחודשים האחרונים באמו שנדרסה בידי נהג קורקינט ונפצעה קשה, כתב טרם כניסתו לחדר הניתוח: "צרות באות בצרורות. ועוד איזה. אני אתחיל מהסוף. גילו לי סרטן. באשכים. כי אם כבר סרטן, אז שיהיה מצחיק. זה שוק, זה הופך ברגע את החיים, אבל אני חזק ויש לי אישה הריונית אהבת חיי שפשוט מצילה אותי, אמא שצריכה אותי, ילד שהוא הכל ובמה שאחזור אליה בקרוב עם חומרים מטורפים.
קראו עוד:
"אני נכנס עכשיו לניתוח בהרדמה מלאה בו יכרתו לי את האיבר הכי רגיש לגבר. במיוחד לכזה עם ביצים של בת יענה. וכמו שאני נוסע לצלם קומדיה במקומות מסוכנים בעולם, אני נכנס עכשיו ליעד המסוכן שנקרא סרטן בתקווה להביא משם הומור, תקווה, אמונה והכי חשוב - ניצחון. זו המציאות, זה המצב, לפחות זה לא האף. תאחלו לי בהצלחה, אני יוצא למלחמה של החיים, מבטיח לעדכן".
פרופ' ג'ק בניאל, מהו סרטן האשכים? מדובר במחלה שבה קיים גידול ברקמת האשך - האיבר האחראי לייצור הזרעונים. הוא מצוי מחוץ לגוף כדי להעניק תנאי טמפרטורה נאותים לזרעונים, שזקוקים לחום נמוך מעט מזה של הגוף. המחלה שכיחה אצל בני 15 עד 40, ומתגלה לרוב לאחר מישוש מקרי של גוש נוקשה באשך, שאינו כואב.
מהי שכיחות המחלה? המחלה מתגלה אצל אחד ל-30 אלף גברים בני 15 עד 40. בישראל יש בין 120 ל-150 מקרים בשנה.
האם ניתן לבצע בדיקה עצמית לאיתור מוקדם של סרטן האשכים? כן. אנחנו ממליצים לכל הגברים בני 15 עד 40 לבצע בדיקה עצמית של האשך. יש לבצע אותה באזור חמים, כמו חדר האמבטיה, כשהאשך רפוי. אם יש חשד לגוש, צריך לפנות לרופא המשפחה או לאורולוג כדי לבצע בדיקה נוספת, ובמקרה הצורך, לקבל הפניה לאולטרסאונד ולבדיקות דם.
4 צפייה בגלריה
אינפו אשכים 2
אינפו אשכים 2
איור: shutterstock
מהם סיכויי הריפוי? כ-40-30% מהגברים מגיעים לאבחון כשהגידול ממוקם רק באשך, ואז המחלה ניתנת לריפוי כמעט אצל כולם. כשהגידול מגיע לבטן, לבלוטות הלימפה שליד הכליות, רוב החולים יטופלו בכימותרפיה לאחר כריתת האשך, ואז ירופאו כ-98-95% מהחולים. כשהמחלה מתפשטת מעל לסרעפת, לריאות או לבית החזה, שיעור ההחלמה מגיע לכ-90%.
איך מתבצע האבחון? לאחר בדיקה גופנית נשלח החולה לבדיקת אולטרסאונד של האשכים, ולבדיקות דם לסמני סרטן האשכים: אלפא פטו-פרוטאין, בטא HCG (אותה בדיקה להיריון, כשהסמן משתחרר גם במקרי סרטן האשכים) ורמת LDH. אם התשובות חיוביות, או שיש ספק, החולה מופנה גם לבדיקת CT בטן, אגן וחזה כדי לנסות לאתר גרורות באזור הכליות או בריאות.
פרופ' ג'ק בניאל: "אנחנו ממליצים לכל הגברים בני 15 עד 40 לבצע בדיקה עצמית של האשך. יש לבצע אותה באזור חמים, כמו חדר האמבטיה, כשהאשך רפוי. אם יש חשד לגוש, צריך לפנות לרופא המשפחה או לאורולוג"
האם נדרשת ביופסיה? נטילת דגימה מהאשך אסורה במקרה של סרטן האשכים, משום שדקירה של המקום עלולה לפזר את תאי הסרטן. במקרה שאובחן גוש באשך, ויש תשובה חיובית של הסמנים, מתבצעת כריתה של האשך הנגוע.
4 צפייה בגלריה
אינפו סרטן האשכים
אינפו סרטן האשכים
איור: shutterstock
האם זה משפיע על הפוריות? גם אדם שיש לו אשך אחד בלבד, הוא פורה לגמרי ומתפקד כמו גבר בריא. מאחר שלעיתים יש בעיה רפואית באשך הנותר, החולה מופנה תמיד לתרומת זרע עצמית כמקדם בטיחות למקרה שהאשך הנותר אינו בריא.
פרופ' ג'ק בניאלפרופ' ג'ק בניאלצילום: Ziv.r
האם חולה סרטן האשכים שלא אובחן מסכן את בת הזוג או את העובר העתידי? לא.
איך מתבצע הטיפול? אם מתברר שיש גרורות אחרי כריתתו של האשך הנגוע, יועבר החולה למחלקה האונקולוגית לטיפול כימותרפי. בהמשך הוא יישלח אחת לחודשיים לבדיקות CT ולבדיקות דם לרמות סמנים. אם חלפו שנתיים והבדיקות תקינות, החולה נחשב לבריא.
האם אפשר להרכיב תותב במקום האשך שנכרת? לכל חולה מציעים תותב שממולא בתמיסת סליין בהתאם לגודלו של האשך הנותר. זאת, כדי שחיצונית הכול ייראה כשורה. החתך שמבצעים הוא במפשעה, והוא מתכסה בשיער, כך שמבחינה אסתטית אין בעיה. גברים מבוגרים יותר או נשואים פחות נוטים לבקש תותב.

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך מחר, 1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.