בטהרן נערך הבוקר (ב') טקס קבורתו של מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הבכיר שחוסל ליד הבירה האיראנית בפעולה המיוחסת לישראל. כצפוי, גם הבוקר נשמעו משם איומים מצד בכירי משטר האייתוללות. "הדם של השהיד פחריזאדה ייזכר לנצח", אמר שר ההגנה אמיר חתאמי, לאחר שנישק את ארונו של מדען הגרעין. "האויב עשה טעות בחיסול הזה", הוסיף, "חיסול המדען לא יעצור את התקדמות תוכנית הגרעין של איראן, אלא רק יאיץ אותה".
5 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויית פחריזאדה, הבוקר בטהרן. איומי נקמה והאשמות נגד ישראל
(צילום: רויטרס)

תהלוכת הלוויה החלה במטה משרד ההגנה והשתתפו בה בכירים נוספים, בהם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי ומפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, מי שהחליף את קאסם סולימאני שחוסל על-ידי ארה"ב בתחילת השנה. גם ראש סוכנות הגרעין האיראנית עלי אכבר סלאחי היה שם. הבכירים שמרו על מרחק אחד מהשני ועטו מסכות, בשל מגפת הקורונה. כמו במקרה של סולימאני, טקסי הלוויה של פחריזאדה החלו כבר אתמול, וגופתו הועברה בין כמה מקדשים שיעיים.
בדבריו הבוקר הדגיש שר ההגנה חתאמי כי החיסול רק יאחד את האיראנים ויהפוך אותם ל"החלטיים" יותר. "כדי להמשיך את דרכך, נתקדם במהירות ובעוצמה רבות יותר", אמר. חתאמי תקף גם מדינות שטרם גינו את החיסול, ואמר שהדבר יפגע בהן בהמשך. דבריו מגיעים שעות ספורות לאחר שאיחוד האמירויות, שמשתייכת לציר האנטי-איראני במזרח התיכון בהובלתן של ישראל וסעודיה, גינתה אמש את חיסול פחריזאדה.
5 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
הלוויה ב טהרן איראן של מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חיסול
תהלוכה על שטיח אדום. ההלוויה בטהרן
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב איראן  טהרן
הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב איראן  טהרן
הקבר הפתוח בטהרן. הגופה הועברה בין כמה מקדשים שיעיים
5 צפייה בגלריה
איראן מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חוסל חולקים לו כבוד ב טהרן ב 28 נובמבר
איראן מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חוסל חולקים לו כבוד ב טהרן ב 28 נובמבר
בכירי המשטר ובני המשפחה מעל גופת פחריזאדה, אתמול
(צילום: AFP)
שלטונות הרפובליקה האיסלאמית ממשיכים כעת בחקירה סביב פעולת החיסול הדרמטית ביום שישי אחר הצהריים (שעון ישראל), בעיר אבסארד שממזרח לטהרן, וטענו אמש כי הגיעו ל"קצה חוט" בנוגע למבצעים. עם זאת, משרד ההגנה האיראני לא סיפק פרטים חדשים, ואמר רק כי "המידע על הפשע הזה ייחשף מאוחר יותר".
פחריזאדה, נזכיר, חוסל במארב מתוכנן בעת שנסע עם שומרי ראש במכונית משוריינת בכביש ראשי באבסארד. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה אמש כי הוא נורה למוות על-ידי מכונת ירייה שהופעלה בשלט רחוק, והותקנה על גבי טנדר ממולכד שפוצץ לאחר מכן. ב"ניו יורק טיימס" דווח כמה שעות לאחר החיסול כי ישראל היא שעומדת מאחוריו. גם מנהיגי איראן מיהרו להפנות אצבע מאשימה לירושלים והבטיחו נקמה קשה.
הבוקר נטען בערוץ הטלוויזיה הממשלתי PRESS TV, בדיווח שהתבסס על גורמים עלומי שם, כי כלי הנשק ששימשו לחיסול יוצרו בישראל. לפי הדיווח, על כלי הנשק בזירת החיסול נמצאו לוגו ישראלי וסימנים נוספים המקשרים את ישראל לפעולה. בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית דווח במקביל כי לצורך החיסול ישראל נעזרה בפעילים מקומיים המתנגדים למשטר האיראני. "הנשקים שנעשה בהם שימוש בחיסול הם מתוצרת ישראלית ונשלטו באמצעות לוויין", נטען בדיווח שאמינותו אינה ברורה.

פחריזאדה כונה על-ידי רבים "אבי תוכנית הגרעין האיראנית" ותואר על-ידי "ניו יורק טיימס" כיעד מספר 1 של המוסד הישראלי. הוא נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר אמנם ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים – אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן – כי פחריזאדה המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.
החיסול בא בצל המתיחות הגבוהה בין איראן לישראל ולארה"ב בימים שנותרו לממשלו של טראמפ. לאחרונה דווח שטראמפ שקל לתקוף את מתקן הגרעין האיראני בנתנז, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר למותר לה ולהפר את תנאי הסכם הגרעין – הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מתקיפה, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן הזהירה את בעלות בריתה באזור וקראה להן לשמור על כוננות.