סביר להעריך שהתקיפה אמש (יום ד') המיוחסת לחיל האוויר במרכז סוריה הייתה המשמעותית ביותר זה חודשים. התקיפה התבצעה מגבול סוריה-עיראק, מאזור בסיס א-תנף האמריקני-בריטי-כורדי ובו כוחות מיוחדים. הוא נמצא בתוך סוריה, כ-10 ק"מ מצפון למשולש הגבולות סוריה-ירדן-עיראק, ומוצבים בו כ-400 חיילים אמריקנים. חלקם "יועצים" שפועלים יחד עם ארגון המורדים ״הכוחות הסוריים הדמוקרטיים״ (SDF), חלקם אנשי מודיעין וחלקם אנשי קומנדו למבצעים מיוחדים.
הבסיס והאזור סביבו הוא מובלעת אמריקנית-כורדית שנוכחותה מציקה מאוד למשטר הסורי ולרוסים, שאינם יכולים לפרוס את שלטונם באזור אסטרטגי זה. למי שתוקף, קיום המובלעת מסייע מאוד. התקיפה מהאזור או מהמרחב האווירי שמעל המובלעת כוונה אתמול לפי הדיווחים לשדה התעופה הצבאי T4 שבמחוז חומס, כ-300 ק"מ מישראל.
זוכרים את ה-F16 שהופל מעל הגליל בפברואר 2018 באמצעות טיל נ"מ SA5 סורי? הוא תקף את קרון הבקרה של מטוס איראני ללא טייס שהמריא מ-T4 ואיים לחדור לישראל.
סיבה טובה נוספת לתקיפה מאזור א-תנף היא הרצון להפתיע את הסורים, שמערכות הגילוי ובקרת אש הנ"מ שלהם מופנות בעיקר מערבה וצפונה. לכן נראה שהיה הלילה שיתוף פעולה ברור עם האמריקנים.

למה התקיפה הלילה חשובה?

T4 הוא בסיס אווירי סורי שחלק ממנו הועמד לרשות האיראנים לקליטה ולהפעלה של משלוחי מערכות נשק אוויריות ייחודיות, כמו מל"טים וסוללות טילים חדישות מתוצרת איראן ליירוט כלי טיס וטילים. בעבר תקפה ישראל כמה פעמים את האזור האיראני בשדה הזה. באחת הפעמים השמיד חיל האוויר את קרון הניהוג של המל"ט האיראני החמקן שניסה לחדור ולהתפוצץ בעמק הירדן.
במקרה אחר הופצץ משלוח של סוללת הגנה אווירית חדישה מתוצרת איראן, "3 בחורדד" שמה, והיא העתק מוצלח מאוד של S-300 הרוסי (באמצעות מערכת זו הפילו האיראנים את ה-"Global Hawk" האמריקני במפרץ הפרסי).
נשק ההגנה האווירית הזה ומערכות נוספות שהאיראנים הצליחו לייצר, מסכנות מאוד את מטוסי חיל האוויר ועלולים להגביל מאוד את חופש הפעולה במרחב האווירי של לבנון, סוריה וגם ישראל עצמה. מערכות ההגנה האווירית האלה הן בפירוש נשק איכותי, שובר מאזן הרתעה, גם אם יישאר בסוריה ולא יועבר ללבנון. זו הסיבה שבאותה תקיפה אווירית המיוחסת לישראל נפגעו ונהרגו שבעה קצינים בכירים איראניים, כולל תת-אלוף מזרוע האוויר של משמרות המהפכה.
לפני כמה חדשים ביקר הרמטכ"ל האיראני בדמשק וחתם עם המארחים על חוזה הגנה שבמרכזו, כך פורסם במפורש, אספקה של נ"מ איראני חדיש במטרה לשכלל את יכולת צבא סוריה להתגונן מול תקיפות חיל האוויר. ייתכן מאוד שמה שהותקף הלילה היו מערכות הנ"מ האיראניות שהתחילו להגיע, כולל אולי "3 בחורדד" האימתני.
ואם כל זה לא מספיק סבוך - צריך לציין גם שאזור אחר בשדה T4 הועמד לרשות הכוחות האוויריים הרוסים הפועלים בסוריה. באחת מהתקיפות המיוחסות לחיל האוויר בשדה בשנים האחרונות התפוצצו טילים במרחק של כ-1,000 מטרים מהרוסים. הנשיא פוטין רגז ונרשמה תקרית דיפלומטית.
לבסוף צריך לציין שגם האמריקנים, בתקופת טראמפ, תקפו ב-T4 מתקנים ומטוסים של המשטר הסורי מפני שהנשיא בשאר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיו.
מהצד שלנו, נראה שהרמטכ"ל אביב כוכבי ממשיך להוביל קו התקפי במערכה שבין המלחמות (המב"מ), ושתי התקיפות שהיו השבוע, תוך כדי מתיחות עם חיזבאללה, מעידות על כך.