על אף סמיכות האירועים אפשר להעריך שהפגיעה בספינה שבבעלות ישראלית, השלישית במספר בעת האחרונה, איננה פעולת תגמול על הפגיעה המיוחסת למוסד הישראלי בנתנז בתחילת השבוע. סביר שמדובר בסיבוב נוסף במערכה הימית-כלכלית המתנהלת כעת בין ישראל לאיראן, שבמהלכה פגעו ישראל ואיראן בכלי שיט מסחריים של הצד האחר במטרה לגרום להם נזק שישבית אותם לזמן מה, אך לא יטביע אותם.
שני הצדדים אינם רוצים להתדרדר למלחמה שעלולה להיות הרסנית כלכלית ומדינית לשניהם. עימות ימי זה הסלים ועלה לכותרות בשבועות האחרונים.
5 צפייה בגלריה
דיווח: ספינה ישראלית הותקפה ליד איחוד האמירויות
דיווח: ספינה ישראלית הותקפה ליד איחוד האמירויות
הספינה שהותקפה ליד איחוד האמירויות - בבעלות רמי אונגר
(צילום: מתוך אתר Marinetraffic)
5 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
האיראנים לא היו יכולים להבליג על הפגיעה בה. ספינת הביון ששותקה
(צילום: FleetMon)
נודע שישראל שיבשה את הברחות הנפט מאיראן לסוריה שרווחיהן מועברים על ידי הסורים למימון חיזבאללה והתעצמותו. האיראנים לא נשארו חייבים ופגעו בספינות מסחר בבעלות ישראלית חלקית או מלאה ששייטו במפרץ הפרסי או בים הערבי. נראה שהכוונה האיראנית היא לנקום בישראל ולגרום לכך שספינות שקשורות בישראל ימנעו מלהפליג בנתיבי השיט הבין לאומיים העוברים במפרץ הפרסי או בים הערבי ובמפרץ עומן הסמוך לו.
נתיבים אלה חיוניים לסחר המתנהל בהיקף עצום בין אירופה דרך תעלת סואץ לאסיה ובין ישראל לאסיה. בנוסף לכך חשוב לציין שהתקיפות האיראניות גורמות גם לעליית פרמיות הביטוח שמשלמים בעלי הספינות הישראלים והלא ישראלים עבור כלי השיט ומטענם, אם הם שטים בים האדום או בים הערבי או במפרץ הפרסי בדרכם מישראל או מאירופה לנמלי יעד באסיה.
אמצעי האבטחה הכבדים והיקרים כמו דמי הביטוח הגבוהים שמשלמים גורמי ספנות מסחרית ישראלים, או אלה שיש להם קשר עם ישראל, גורמים הפסדים כלכליים כבדים שעלולים לגרום להפוך את השיט בנתיבים העוברים סמוך לחופי איראן ללא כדאי. לעומת זאת, הספינות האיראניות שישראל מתקיפה לפי פרסומים זרים הן בבעלות איראנית - לרוב הן בבעלות חברה של משמרות המהפכה האיראנים.
5 צפייה בגלריה
 חמינאי ונתניהו. לשני הצדדים אינטרס להוריד את גובה הלהבות
 חמינאי ונתניהו. לשני הצדדים אינטרס להוריד את גובה הלהבות
חמינאי ונתניהו. לשני הצדדים אינטרס להוריד את גובה הלהבות
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
ספינת הליוס ריי שהותקפה לפני כחודש וחצי, והנזק שנגרם לה
(צילום: Aurora Intel)
הן מבוטחות לרוב בחברת ביטוח איראנית או כאלו הקשורות באיראן ובלקוחות ההברחות, כך שגורמי הספנות הקשורים בישראל נפגעים הרבה יותר מהאיראנים כתוצאה מהמלחמה הימית-כלכלית. לישראל יש כעת אינטרס להוריד את גובה הלהבות בעימות הימי והחלטה בעניין זה התקבלה בירושלים בשבוע האחרון.
גם לאיראנים יש אינטרס להרגיע את המצב. הם מעוניינים בהצלחת השיחות המתנהלות בווינה על חזרה להסכם הגרעין ואינם רוצים שההתדרדרות או חבלה שתטביע ספינה תמנע מהאמריקנים להסיר מעליהם את הסנקציות הכלכליות הנשכניות. הם גם מכירים בכך שישראל נהנית מעליונות ימית בים התיכון ובים האדום וכי הם צפויים לגמול כואב ומזיק אם יפגעו בשיט הקשור בישראל בים הערבי או במפרץ הפרסי.
לאיראנים יש אינטרס להנמיך את הלהבות כאמור, אולם אינם יכולים להבליג על הפגיעה בספינת הביון "סאביז" השייכת למשמרות המהפכה ומשמשת אותם כבסיס לוגיסטי ואיסוף מודיעין בעת שהם תומכים במורדים החותים.
הספינה שותקה בעקבות חבלה המיוחסת לשייטת 13 והכבוד האיראני חייב כנראה תגובה. הפגיעה בספינה שבבעלות ישראלית מול חופי איראן ביממה האחרונה הייתה כנראה פעולת התגמול על אירוע זה, ולא על אותו פיצוץ בנתנז. הנזק המינורי שנגרם לספינה מעיד שהאיראנים אינם מעוניינים להסלים.