2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)
יממה לפני פתיחת שנת הלימודים, ואחרי שיו"ר ארגון המורים רן ארז קבע את "יום רביעי" כדד-ליין לסיום המשא ומתן המכריע שנקבע לפני החלטה סופית על שביתה, הפערים בין ארגון המורים למשרד האוצר עדיין גדולים - ונכון לעכשיו הארגון בדרך להשבתה בפתיחת שנת הלימודים. הצדדים תומכים במתווה קיש לתוספת של 2,000 שקלים למורים, אך המחלוקת סביב דרישת האוצר להעביר מנהלים וחלק מהמורים להעסקה אישית וגובה הגמול לבעלי תפקידים נותרה בעינה.
יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר כי הפערים גדולים, וכי כרגע אין התקדמות במשא ומתן. "אם לא נתקדם נפסיק את המו"מ ונלך לשביתה, אך אם נתקדם נאריך את הדד-ליין. ממתינים להחלטת האוצר, כרגע יש מריבות בין אנשי אגף התקציבים לאנשי אגף השכר. נותרו עוד הרבה סעיפים עקרוניים, כמו הדרישה של האוצר לפטר מורים בלי מעורבות ארגון המורים ומעבר לחוזים אישיים, והכול כדי לקדם את מדיניות פורום קהלת להפרטה, ולזה לא נסכים", אמר.
הפערים בין הצדדים מתמקדים בדרישת האוצר להעביר את מנהלי בתי הספר וחלק מהמורים להעסקה בחוזים אישיים, ולקצר הליכי פיטורי מורים. מחלוקת נוספת נוגעת לדרישת ארגון המורים העל-יסודיים לתוספת שכר עבור גמולי השתלמות. ארגון המורים העל-יסודיים מתנגד נחרצות לתנאים הללו. דרישותיו כרוכות בתוספת של חצי מיליארד שקלים נוספים, כשמסגרת התקציב של האוצר עומדת על סכום של 1.2 מיליארד שקלים.

2 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים והילדים בתל אביב
הפגנת ההורים והילדים בתל אביב
דורשים פתרון, לפני פתיחת שנת הלימודים. הפגנת הורים וילדים בתל אביב, היום
(צילום: מוטי קמחי)
נציין כי ביממה האחרונה הציע שר החינוך יואב קיש, שמלווה את המו"מ, מתווה לפתרון. במסגרתו תינתן תוספת של 2,000 שקלים לכל מורה, ובתמורה אלה ילמדו שעה פרונטלית נוספת. בנוסף, יופחתו להם שלוש שעות פרטניות במקום שש, וההסכם ייחתם למשך שש שנים עם מנגנון הצמדה. תוספת שעה פרונטלית שקולה לתוספת של 2,000 מורים נוספים, דבר שיסייע להתמודד עם מצוקת המחסור במורים.
בארגון תומכים במתווה שהציע השר, אך המחלוקת לגבי החוזים האישיים, קיצור הליכי הפיטורים ותוספת הגמולים נותרה בעינה. ככל הידוע גם באוצר תומכים במתווה, אך עומדים על דרישתם לחוזים אישיים וקיצור הליכי פיטורים. הדרישה הראשונית של ארז הייתה תוספת של 3,000 שקלים, והאוצר הסכים לסכום של 1,200. ארז הסכים לרדת ל-2,000 שקלים.
קיש הבהיר כבר הבוקר בוועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "בשיחות היום תתקבל החלטה - האם הגענו להסכם או לא, ונודיע על כך עד מחר בבוקר". הוא הוסיף: "העלאת שכר למורים זה בעיניי דבר סופר חשוב ואני שותף מלא לארגון המורים בעניין הזה".
"אני מרגיש אופטימיות. הגדרנו את המתווה שבו יש פערים, ויש הבנה מה חשוב לכל צד ואיך אפשר לנסות לגשר על כך", המשיך קיש. "כשמסתכלים על כל הפערים אני חושב שאנחנו נמצאים בדרך טובה ואני מקווה שנצליח להבשיל את זה עוד היום".
בתוך כך, עשרות תלמידים והורים הפגינו היום בצהריים מול קריית הממשלה בתל אביב. המפגינים נשמעו קוראים בין היתר: "פותחים שנה בזמן", "לא ניתן לפולין להתבטל" ו"העיקר לפתוח את שנת הלימודים בזמן".