בצל איומי השבתת התיכונים מצד ארגון המורים, שר החינוך יואב קיש הגיע לריאיון היום (רביעי) בוועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות". "המשא ומתן אינטנסיבי אבל הוא הדבר החשוב ביותר. בשיחות היום תתקבל החלטה - האם הגענו להסכם או לא, ונודיע על כך עד מחר בבוקר", אמר קיש בפתח הריאיון. "העלאת שכר למורים זה בעיניי דבר סופר חשוב ואני שותף מלא לארגון המורים בעניין הזה.
"אני מרגיש אופטימיות. הגדרנו את המתווה שבו יש פערים, ויש הבנה מה חשוב לכל צד ואיך אפשר לנסות לגשר על כך", המשיך קיש. "כשמסתכלים על כל הפערים אני חושב שאנחנו נמצאים בדרך טובה ואני מקווה שנצליח להבשיל את זה עוד היום".
5 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
קיש על נושא המהפכה המשפטית בבתי הספר: "לא אקבל סתימת פיות ושטיפות מוח"
(צילום: דנה קופל)
שר החינוך התייחס לכך שאין הסכם עם ארגון המורים מזה כשנה וחצי, ואמר כי "לפני שנכנסתי לתפקיד, האוצר לא ממש ספר את המורים, והפעלתי לחץ גדול מאוד יחד עם רן ארז כדי לקבל הצעה". לדבריו, "לקראת סוף שנת הלימודים הקודמת ציפיתי מארגון המורים לזוז לקראת האוצר או לקראת ההצעה ולייצר שיח, לא ראיתי את זה, והיה לי חשש מאוד גדול שבאמת הכוונה היא להגיע לשביתה.
"עם זאת, היום אנחנו במצב שיש שיח פתוח אמיתי וכנה מכל הצדדים, עם רצון אמיתי להגיע להסכם", הוסיף קיש. "אם ישאלו את ארגון המורים הוא יגיד שהאוצר לא מעוניין בהסכם ואם ישאלו את האוצר יגידו שארגון המורים רוצה שביתה. אבל אני חושב ששניהם רוצים הסכם, ואני עוסק באופן אינטנסיבי בניסיון לגשר על הפערים".
קיש התייחס לשיח בבתי הספר בנוגע למהפכה המשפטית, ואמר כי "הוגדרה תוכנית שנקראת חינוך לכל הדעות, ועוסקת באיך מנהלים את המחלוקת, ומכניסים את השיח הזה לתוך הכיתה. יש לעשות את זה אבל בצורה אחראית וממלכתית". לדבריו, "אפשר לומר דעה אישית אבל לא לכפות אותה, זה מעשה שאסור שיעשה. אני לא אקבל מקרים של סתימת פיות וניסיונות לשטיפת מוח לכאן או לכאן, אסור שזה יהיה במערכת החינוך".
על פסיקת בג"ץ שביטלה את החלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי, אמר קיש כי "יש פה התערבות בהחלטה אופרטיבית.מורים הצביעו ברגליים ואמרו לנו אנחנו עוזבים את המערכת של האוטיזם והולכים למקומות אחרים בחינוך המיוחד, ונוצר לנו פער וזה קרה שנה שעברה".

לאחר הריאיון, שר החינוך השיב על שאלות של תלמידים וסטודנטים בנוגע לנושאים שחשובים להם. חנה טקטל (17) מבית ספר ברנר בפתח תקווה שאלה את השר מה מתכוונים במשרד החינוך לעשות כדי למנוע אי-חלוקת תעודות וציונים כמו בסוף השנה שעברה. קיש השיב לה כי "ארגון המורים נקט בעיצומים קשים שפגעו בתלמידים עם מחיר מאוד כבד. במידה ואכן נפתח את שנת הלימודים כסדרה ויושג הסכם, אז כמובן שכול העיצומים יוסרו ותעודות יחולקו". לדבריו, "אני מאוד מקווה שתהיה בשורה חיובית הערב. אני עושה את כל המאמצים בשביל שהדבר הזה יפסק".
אראל מיכלין (17) מהישיבה התיכונית אמית עמיחי ברחובות, שאל את השר לגבי שילוב תכנים כמו עמידה בפני קהל, חינוך פיננסי ויזמות. השר אמר כי הוא הולך להכניס לתוכנית הלימודים באופן בולט את נושא החינוך הפיננסי: "אנחנו בוחנים במשרד החינוך להכניס את זה באופן ייעודי וייחודי".
5 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך משיב לשאלות תלמידים בוועידה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: דנה קופל)
יו"ר מועצת התלמידים הארצית, ספיר מוספי (17) מתיכון גולדה מאיר בפתח תקווה, הודתה לשר החינוך על מאמציו להגיע להסכם ולפתוח את שנת הלימודים, אך שאלה מה יהיו ההשלכות על התלמידים במידה והדבר לא יבשיל. לדברי קיש, "אנחנו ממוקדים בנושא כדי שלא נגיע למצב כזה, אך אם כן נגיע נצטרך לבחון החלטות בבית הדין ולראות מה עושים".
אראל בובליל רינגלר (27), סטודנטית לפק"ם באוניברסיטה העברית, שאלה את קיש בנוגע לכך שבקשותיהם של עשרות אלפי סטודנטים למלגות סיוע נדחו, והם בסכנת נשירה מהתואר בעקבות הנטל הכבד של יוקר המחיה. השר השיב לה כי "מדובר בקרן סיוע חשובה וההיקף שלה הוא כ-120 מיליון שקלים. אם היינו יכולים לקבל תקציב יותר גדול היינו יכולים לתת מענה יותר משמעותי". לדבריו, "אנחנו מנסים לראות אם אפשר להגדיל תקציבים. כל נושא ההשכלה הגבוהה זה תוכנית חומש ארוכת טווח, וקשה לבוא ולשנות אותה באמצע".

5 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"מאמין ששנת הלימודים תיפתח כסדרה". מאיר שמעוני
(צילום: יאיר שגיא)
מ"מ מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני אמר כי הוא "מאמין ובטוח שבסוף כולנו רוצים את טובת הילדים, המערכת והמורים. אני מאמין שהתיכונים יפתחו את שנת הלימודים כסדרם". לדבריו, "אני אופטימי ומעריך שבסוף היא תיפתח מתוך אחריות של כולם, גם של האוצר, גם של ארגון המורים וגם של שר החינוך. יש פה אחריות לילדים ולצוותים וזה דבר מאוד חשוב".
שמעוני התייחס למחסור בצוותי הוראה, ואמר כי "מדובר באחד האתגרים הגדולים של המערכת. זה לא רק המורים, זה ההון האנושי במערכת החינוך". הוא הוסיף: "אנחנו חייבים לטפל בזה בראיה קצרת טווח וארוכת טווח. צריכים להכין תוכנית אסטרטגית, איך קולטים עובדים ואיך משמרים אותם. תמיד היו חסרים מורים, אך ההיקפים השנה קצת יותר גדולים. זה נובע משתי סיבות, הראשונה היא שמערכת החינוך נמצאת בצמיחה והתווספו כשלושים אלף תלמידים, מה שהעלה את מספר הכיתות בארץ מ-81 אלף ל-83 אלף, והסיבה השנייה היא נשירתם של עובדי הוראה.
"אנחנו חייבים לשים את הנושא של ההון האנושי על סדר היום", המשיך שמעוני. "יש לנו תוכנית לטווח הארוך של העסקה בחוזים אישיים. זה עדיין לא יצא לפועל כי אנחנו עדיין בעבודת מטה אבל מבוצעים מהלכים לעודד אנשים להיכנס מהייטק למערכת החינוך, אנשים מתוך האקדמיה, מהמערכת הצבאית ומשירותי הביטחון".
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של בני גנץ, ד"ר יפעת שאשא ביטון וחילי טרופר
הצהרה לתקשורת של בני גנץ, ד"ר יפעת שאשא ביטון וחילי טרופר
"על נתניהו לעצור את כל סדר היום ולהיכנס למשבר". גנץ, שאשא-ביטון וטרופר
(צילום: מוטי קמחי)

בתוך כך, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס למשא ומתן בין משרד החינוך וארגון המורים ואמר כי "אין דבר חשוב יותר לטפל בו מתלמידי התיכון בישראל, הם ראויים שישקיעו את כל המאמצים בהם. ראש הממשלה נתניהו לא כינס ישיבה לפתרון המשבר, זה מחדל לאומי. אני קורא לנתניהו - עצור את כל סדר היום שלך וכנס לאירוע מהר". לדבריו, "הממשלה התמקדה עד כה בפירוק החינוך הממלכתי והפיכת החינוך בישראל לפוליטי. שר החינוך לא צריך להיות קבלן של הסכמים קואליציוניים".
חברת מפלגתו של גנץ, שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא-ביטון, אמרה כי "כאב לי לראות את הודעת משרד החינוך על פתיחת שנת הלימודים בלי התיכונים. הוויתור עליהם הוא בלתי נתפס". לדבריה, "שר החינוך אמר שנתכונן לשביתה של חודשיים - ככה לא נלחמים על מערכת החינוך, אלא נותנים צ'ק פתוח לאוצר לעשות כרצונו". ח"כ חילי טרופר הוסיף כי "קשה להשתחרר מהתחושה שיש כאן ממשלה שלא מחוייבת לחינוך. אם משהו נמצא בראש סדר העדיפויות אז נתניהו והממשלה מזיזים הכול ומטפלים בו, כנראה שזה לא בסדר העדיפות".
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
"אם יש שר חינוך שרוצה ולא יכול ושר אוצר שיכול ולא רוצה - ראש הממשלה יכול להכריע". נתניהו, סמוטריץ' וקיש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול, יו"ר ארגון המורים רן ארז הגביר את הלחץ על משרד האוצר לקראת מועד פתיחת שנת הלימודים - וסימן את היום כמועד האחרון לסיום המשא ומתן על הסכם שכר חדש. "יש לי תעסוקה אלטרנטיבית למורים ומאגר של אלפי מקומות עבודה חלופיים למורים במשרה מלאה ובחלקי משרה, שיסייעו להם להתפרנס במהלך השביתה", אמר אתמול ארז בשיחה עם ynet. "אם לא יהיה הסכם ונצא לשביתה, כפי שנראה כרגע, נחשוף את מקומות העבודה למורים".
ארז התייחס היום בריאיון ל-ynet Live לתפקידו של קיש במשבר, ואמר כי "שר החינוך רוצה לפתוח את שנת הלימודים ועושה כל מאמץ, אבל סמוטריץ' רוצה להוכיח שהוא גיבור וחזק, שהוא ילמד את ארגון המורים לקח". לדברי ארז, "שר האוצר ישבור את הארגון, יביא את מערכת החינוך להפרטה, לחוזים אישיים - ויחליש את המורים".
יו"ר ארגון המורים הוסיף: "אם יש לנו שר חינוך שרוצה אבל לא יכול, ושר אוצר שיכול אבל לא רוצה - הגיע הזמן שנתניהו יקרא לשרים ויגיד שסך הכול הדרישות של המורים צודקות. הוא זה שיכול להכריע בוויכוח בין שני השרים. תלמידי ישראל צריכים לדעת לפחות יום לפני פתיחת שנת הלימודים אם הם כן יכולים להגיע לבית הספר או לא. אני לא רוצה שהם יחכו עד הבוקר".

ישיבת המשא ומתן בין ארגון המורים למשרדי החינוך והאוצר נמשכה אתמול יותר מ-12 שעות ונגמרה בשעה 04:30 בבוקר. הפערים בין הצדדים עדיין גדולים, והשיחות צפויות להתחדש בשעה 15:00 בצהריים.
האוצר, נציין, העביר ביום ראשון הצעה חדשה לארגון המורים, ולפיה המורים ילמדו שעה נוספת בכיתות - 25 שעות שבועיות במקום 24 - ובתמורה יופחתו להם שעתיים פרטניות בהן הם יושבים עם תלמידים בקבוצות קטנות. בשכר, האוצר מתעקש על תוספת של עד 1,000 שקל בלבד לכל מורה, וארז מצידו על 2,000.
בוועידת החינוך לוקחים חלק, בין השאר, מ"מ מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני, סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך אינה זלצמן, מנכ''ל החברה למתנ"סים טל בסכס, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים ענת דדון, מנהלת אגף מו״פ, בתי״ס ניסויים ויוזמות במשרד החינוך מירב זרביב, מנהלת אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך עינב לוק, ראש מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון אטי אדר, מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך אורנה פז, חברה מייסדת בעמותת אלרואד, ויסאל גנאים, מנהלת אגף בכיר, הכשרה וכניסה להוראה איריס וולף, ראש מינהל החינוך בעיריית ת"א שירלי רימון ברכה, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית אלחנן פלהיימר, ראש מרכז מנור מבית יוזמות המאה ד"ר מיכל טביביאן מזרחי, אלונה דניאל ממטה המאבק למען הילדים, צח סימון יוצר וכותב הבלוג "אמאל'ה אני אבא", לביא שחר מורה לפיסיקה, מרצה וטיקטוקר, קרן איתן מקימת קהילת שבט אמהות, ועוד שורה של מרתקת של אנשי ונשות מקצוע.