לאחר החרמת ההצבעות בכנסת והעימות הפומבי עם הליכוד, עוצמה יהודית הודיעה הבוקר (שלישי) על סיום המשבר הקואליציוני, בעקבות היציאה למבצע "מגן וחץ". "בעקבות קבלת עמדתנו והמעבר מהכלה להתקפה בסיכולים הממוקדים של בכירי הג'יהאד האיסלאמי נחזור להצביע עם הממשלה. יש לקוות שההתקפיות תישמר לאורך זמן", מסרו.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמנם מודר מההחלטה לצאת למבצע, אך בסביבתו טוענים כי הלחץ שלו על נתניהו הוביל לשינוי הכיוון. בסביבת ראש הממשלה הכחישו כבר את הטענה הזו, ובכירים בקואליציה ציינו כי "המהלכים הביטחוניים של מדינת ישראל לא קשורים בשום צורה לצעד של מפלגה כזו או אחרת בקואליציה, ונעשים אך ורק על סמך שיקולים ביטחוניים ומדיניים".
5 צפייה בגלריה
בן גביר והתקיפה בעזה, ממנה מודר. "לא אכפת לי הקרדיט"
בן גביר והתקיפה בעזה, ממנה מודר. "לא אכפת לי הקרדיט"
בן גביר והתקיפה בעזה, ממנה מודר. "לא אכפת לי הקרדיט"
(צילום: רויטרס, EPA)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בסביבתו הכחישו קשר בין מחאת עוצמה יהודית למבצע היזום. ישיבת הממשלה אליה בן גביר לא הגיע
(צילום: EPA)
במסגרת הסרת ה"חרם", בן גביר, שנעדר מישיבת הממשלה האחרונה, ישתתף בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתיערך הערב ב-19:00. למקורביו הוא אמר: "לא אכפת לי הקרדיט. העיקר שאחרי ארבעה חודשים הפסקנו את ההכלה". לדבריהם, "אם תהיה תגובה של הג'יהאד הוא מצפה שתהיה מכה חזקה של צה"ל ושבכל מקרה לא נחזור למדיניות של הכלה".
ביום שלישי שעבר, נזכיר, שיגר הג'יהאד האיסלאמי 104 רקטות לעבר הדרום בעקבות מותו של האסיר הביטחוני שובת הרעב חאדר עדנאן. באותו ערב תקף צה"ל מטרות תשתית של הארגון ברצועה וספג שוב ביקורת על תגובה רפה. כבר באותו דיון הנחה שר הביטחון יואב גלנט את צה"ל ושב"כ להרחיב את היעדים: לא רק מטרות נייחות, אלא גם סיכולים ממוקדים. מאחורי הקלעים, ולפני החלטת מפלגתו של בן גביר, החל להתגלגל המבצע שמטרתו לחסל בבת אחת שלושה מראשי הג'יהאד האסלאמי: חליל בהיתיני, שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעוטף; ג'יהאד גנאם, פעיל ותיק בארגון, וטארק עז א-דין, שהיה אחראי על הטרור של הג'יהאד ביהודה ושומרון.
ביום שישי התקיים דיון במטה שב"כ שבו אושרה התוכנית על ידי נתניהו וגלנט, ומאז הארגון וצה"ל בכוננות ביצוע. המועד המקורי נקבע ליום ראשון, אך ברגע האחרון היה חשש שהפעולה לא תהיה מדויקת והוחלט על דחייתה, עד שהלילה הבשילו התנאים לכך. נתניהו לא הביא את הפעולה הזאת לאישור הקבינט מאחר שלפי ההערכות היא לא אמורה להוביל למלחמה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו סיור קבינט מדיני ביטחוני צפון גבול לבנון
בנימין נתניהו סיור קבינט מדיני ביטחוני צפון גבול לבנון
התוכנית אושרה על ידי גלנט ונתניהו כבר בשישי
(צילום: חיים צח, לע"מ,רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
(צילום: פיקוד העורף)
שלא בפעם הראשונה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה לקיים את הפעולה ללא כינוס של הקבינט. מטעמה נמסר כי לאחר שהוצגה לה תמונת המצב הרלוונטית היא "מצאה כי בהתאם להוראות החוק אין צורך בכינוס הקבינט כדי לנקוט פעולה הצבאית".
מאז הבוקר עוסקת המערכת הפוליטית בבחירה של נתניהו למדר את חברי הקבינט בנושא. יש מי שטוען שהוא חשש מהדלפות ואילו אחרים סבורים שהמטרה הייתה למנוע מבן גביר לקחת קרדיט על הפעולה, כמי שכבר זמן רב לוחץ לעבור לסיכולים ממוקדים. גורמים שמעורים בנושא טוענים שכבר לפני חודש וחצי עדכן נתניהו את בן גביר על הכוונה לחזור לסיכולים הממוקדים.

אלמוג כהן קיפל את הלשכה בשדרות, ח"כ פוגל: "נתנו פוש"

למרות כל זה, בריאיונות הבוקר באולפן ynet וב-ynet radio חברי מפלגתו של בן גביר רמזו כי לפעולה הלילה יש קשר ללחץ של עוצמה יהודית. "אנחנו נתנו פוש, אמר ח"כ צביקה פוגל, "זה לחץ שאנחנו מפעילים מהיום שהצטרפנו לממשלה. אני איש הסיכולים הממוקדים". לדבריו, "אני שמח שזה בא לידי ביטוי ואני מקווה שימשיך לבוא לידי ביטוי גם אם החמאס יחליט שהוא כן משתתף בחגיגה הזאת".


הוא התייחס להחלטת נתניהו למדר את בן גביר מהאירוע ואמר: "אני רוצה להסתכל על חצי הכוס המלאה, ולא להיגרר כל הזמן לראות את חצי הכוס הריקה. אמרנו כל הזמן שאין לנו כוונה להפיל את הממשלה הזאת כי התחליף הרבה יותר גרוע, ולכן אנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו יודעים בחוכמה, עם הרבה רגש והרבה אידיאולוגיה כדי בכל זאת לשמור את הממשלה".
ח"כ אלמוג כהן, שהקים לשכה פרלמנטרית בשדרות במחאה על הירי לעיר בשבוע שעבר, קיפל אותה הבוקר, לאחר היציאה למבצע. בריאיון ל-ynet radio הסביר: "הלשכה קופלה על פי הנחיות פיקוד העורף. חשוב להישמע להן". לדבריו, זו הסיבה העיקרית שפירק את לשכתו במקום, אך גם הודה כי "ממשלת ישראל, צה"ל ושב"כ עשו עבודה מדהימה. חשוב שיידעו שיש להם גיבוי מלא מתושבי הדרום. אנחנו נכונים לשבת במקלטים, אנחנו לא ששים אליי קרב, אבל אנחנו כן חותרים לשקט ולחיים תקינים".
הוא טען כי לא חשש לרגע שצה"ל לא יגיב, "אבל, ואני עדיין אומר את זה, לא חוזר בי, עם כל הפעולה המצוינת הזאת, גם ביום שלישי היה צריך להגיב, היה צריך להגיב בחוזקה ובעוצמה. התקיפה הזו היא לא הייתה יוצאת מגדר הרגיל. בסוף צריך לשים את הדברים על השולחן. המחאה שלנו, שלי, לא הייתה על זה שעובדים על משהו. המחאה הייתה על זה שבאותו לילה כבר לא עבדו על משהו, כבר באותו לילה לא הגיבו בצורה נחרצת. זאת הייתה המחאה".