בימים האחרונים נדמה היה כי ניתן להגיע להסכמות בנוגע למהפכה המשפטית באמצעות המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג, אך אמש (שלישי) בתום יממה דרמטית של שיח סביב המתווה גורמים פוליטיים בכירים העריכו כי הסיכויים לכך הולכים ופוחתים. מארגני המחאה הביעו את התנגדותם למתווה הפשרה המוצע, ואמרו הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "פשרה נותנת לגיטימציה לצד שרוצה לבצע הפיכה, והיא תאפשר להם להכניס את החקיקה בדרך אחרת".
3 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בתל אביב
מפגינים ומפגינות בתל אביב
מארגני המחאה מתנגדים לפשרת הנשיא. ההפגנה בקפלן
(צילום: רויטרס, Ilan Rosenberg)
3 צפייה בגלריה
שקמה ברסלר בקפלן תל אביב
שקמה ברסלר בקפלן תל אביב
"פשרה נותנת לגיטימציה להכניס את הדיקטטורה בדרך אחרת". ברסלר
(צילום: מוטי קמחי)
שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית, התייחסה לנאומו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שאמר אמש כי "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה", והוסיפה: "אני מקווה שהם הבינו שאי-אפשר להאמין לאף מילה שלו. כל מה שעושים צריך להיות מגובה בחקיקה מותאמת - ואסור להניח בשום שלב שאפשר לסמוך על נתניהו ושותפיו.
"הם מריצים פה חקיקה שהופכת את המדינה מדמוקרטיה למשהו אחר, בניגוד לרצון של רוב הציבור", טענה ברסלר. "צריך להבין מה המטרה שלהם ומה האידיאולוגיה שעומדת מאחורה. פשרה לא עדיפה במצב הזה. קבלת לגיטימציה דרך הסכמים שנראים נכונים תאפשר להם להכניס את הדיקטטורה בחקיקה אחרת".
3 צפייה בגלריה
 מורן זר בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
 מורן זר בכינוס חירום בנושא הדרת נשים בכנסת
"הליכוד בת ערובה של מפלגות קיצוניות". זר קצנשטיין
(צילום: עוז שכטר)
מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה", התייחסה למתווה הפשרה המוצע כעת, ואמרה בריאיון ל-ynet Live כי "גנץ וחברי האופוזיציה למודי ניסיון, ואם הם לא מאמינים להצעה כנראה צריך להקשיב להם". לדבריה, "הסכם זה דבר נחמד, אבל הכול צריך להיות מגובה בחוק. יש 225 חוקים שמדברים על פגיעה בדמוקרטיה של מדינת ישראל, בחלק ניכר מהם יש פגיעה בזכויות נשים. אנחנו לא יכולים להרשות אפילו שיצמצמו במעט את הזכויות הללו.
"אני מאמינה שכן יש גורמים בליכוד שרוצים להפסיק את המירוץ המטורף הזה", המשיכה זר קצנשטיין. "אנחנו בתור המחאה צריכים לחזק את הקולות האלה ולתת להם מקום כדי שהם ירגישו שיש לזה צורך. מפלגת הליכוד נלקחה כבת ערובה על ידי מפלגות יותר קיצוניות".
נדב גלאון, מוביל מחאה נוסף, טען כי מתווה הפשרה לא רציני, ואמר בריאיון ל-ynet Live כי "יש קונצנזוס על כך שמדובר בתרגיל הונאה של נתניהו שאסור לקבל אותו. המתווה הזה מציג שיח שלא רלוונטי, הוא לא רציני". לדבריו, "עצם ההצעה עצמה לפשרה מכניסה את ישראל למסלול הסלמי הפולני. ההצעה הזאת לפשרה מנותקת מהמציאות, כלל לא אמיתית ונועדה לבג"ץ או לביידן.
"הממשלה רוצה לשנות את ישראל, וכך נתניהו יימלט מהמשפט שלו - באמצעות ריסוק מערכת המשפט והתקשורת החופשית", טען גלאון. "הם בסך הכול ינרמלו את הרעיון שהממשלה רוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה, וכך יוכלו לחוקק ולקדם עוד יוזמות קיצוניות. למשל, אחרי שתעבור רפורמת קרעי - יהיו לנו רק ערוצי תעמולה".