4 צפייה בגלריה
 גנץ, נתניהו ולוין. במחנה הממלכתי פסימיים בנוגע לאפשרות להגיע לפשרה, ושר המשפטים טוען שאי אפשר להסכים לה
 גנץ, נתניהו ולוין. במחנה הממלכתי פסימיים בנוגע לאפשרות להגיע לפשרה, ושר המשפטים טוען שאי אפשר להסכים לה
גנץ, נתניהו ולוין. במחנה הממלכתי פסימיים בנוגע לאפשרות להגיע לפשרה, ושר המשפטים טוען שאי אפשר להסכים לה
(צילום:אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
ברקע המגעים החשאיים והעקיפים שמתקיימים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד, בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג, סביב קידום המהפכה המשפטית, ומסיבת העיתונאים שיו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צפוי לכנס הערב (שלישי) בשעה 20:00, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת פגישה בלשכתו בנושא. לצד אנשי לשכת רה"מ, בפגישה משתתפים גם שר המשפטים יריב לוין והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
המגעים החשאיים נוגעים למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת, אך לא רק. ל-ynet נודע הבוקר כי במסגרת מתווה הפשרה שגיבש הנשיא, נכלל בו גם סעיף הגנה על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שישמור על סמכויותיה וימנע את פיטוריה.
ל-ynet נודע כי הרצוג הציע אתמול לגנץ להקפיא את החקיקה לשנה וחצי ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות. בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל".
גורמים המעורים במגעים אמרו שראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים למתווה שהציע הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי כל שופט, בכל הערכאות. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים. גורם בכיר הסביר את ההתגמשות הפתאומית של נתניהו, וטען כי היא נוגעת לחזית עם סעודיה: "רוצה להרגיע את הרוחות כדי להביא הישג מדיני".
4 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
שופטי העליון יצחק עמית ויוסף אלרון. בשל מתווה הפשרה - ייתכן כי שניהם לא ימונו לנשיאות
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי)
מוקדם יותר היום התייחס הנשיא הרצוג למתווה הפשרה שגיבש, ואמר במהלך מפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה כי "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות - זה אחד הרגעים האלה".
רמז למגעים לפשרה ניתן עוד קודם לכן, בתדרוך שקיים נתניהו עם כתבים בקפריסין. נתניהו סירב להתייחס למהפכה המשפטית - וחזר והדגיש כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא וכי "בקרוב תהיה לו הצהרה בנושא". עם זאת, לאחר פרסום המגעים, בליכוד הכחישו - ומסרו בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה".
גם במחנה הממלכתי הביעו היום פסימיות בנוגע למתווה הפשרה של הרצוג, וטענו כי "התחושה היא שנתניהו לא יודע להעביר מתווה פשרה - ואין לו את הכוח לעצור". לדברי גורמים במפלגה, "הקולות הניציים בליכוד יכריעו ולא יאפשרו לנתניהו להגיע למתווה מתון".
4 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. גם הם הביעו התנגדות לפשרה
סמוטריץ' ובן גביר. גם הם הביעו התנגדות לפשרה
סמוטריץ' ובן גביר. גם הם הביעו התנגדות לפשרה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)

הגורמים במפלגה טענו כי "גורל המתווה נחרץ כבר אמש", לאחר הודעתם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כך ש"יתנגדו לכניעה המוצעת". בנוסף, דבריו של שר המשפטים יריב לוין הבוקר, שאמר כי "אי אפשר להסכים לפשרה", מחזקים את העובדה כי המתווה לא יתאפשר - אלא אם השרים ישנו את עמדתם.
במחנה הממלכתי ציינו כי קיימים קשיים במתווה שפורסם, והבהירו כי הסעיף שקובע ששופטים ימונו בתמיכה של שבעה מתוך תשעה חברי ועדה בכל הערכאות - "לא מקובל". לדבריהם, "אין סיבה שיידרש קונצנזוס כזה במינוי של שופט תעבורה למשל. זה יתקע את כל המערכת וזה מיותר". לגבי הערכאות הגבוהות, במחנה הממלכתי נתנו את הסכמתם להסדר הזה, אך בתנאי שהוא חלק מהסכם כללי - שכולל הקפאה מוחלטת של כל החקיקה למשך שנה וחצי.