4 צפייה בגלריה
 נמל התעופה בדמשק, ומסגד א-סיידה זיינב באזור אל-כיסווה
 נמל התעופה בדמשק, ומסגד א-סיידה זיינב באזור אל-כיסווה
נמל התעופה בדמשק, ומסגד א-סיידה זיינב באזור אל-כיסווה
(צילום: AFP, AP)
"התקיפה הישראלית" הלילה (בין שישי לשבת) בסוריה כוונה גם נגד נמל התעופה הבינלאומי בבירה דמשק וגם נגד עמדות של המיליציות הפרו-איראניות באזור אל-כיסווה. בנמל התעופה של דמשק, כמו בנמל התעופה של חלב, חיזבאללה מנסה להבריח ערכות GPS שמאפשרות להפוך במפעלים בסוריה רקטות וטילים "טיפשים" לטילים מדויקים. הם עושים זאת במטוסים אזרחיים, משום שאלו ערכות יחסית קטנות, וישראל מבקשת לשבש זאת.
באזור אל-כיסווה, לעומת זאת, מטרת התקיפה המיוחסת לישראל הייתה שונה לחלוטין. מדובר באזור שבו הסורים הכשירו מחנות עבור המיליציות השיעיות שהם מביאים לסוריה - כדי שישמשו בזמן מלחמה לתקוף את ישראל משטחה של סוריה, וגם לבצע פעילות טרור בין המלחמות. הסורים השתמשו שם במחנות ישנים שהצבא הסורי פינה כדי לשכן את לוחמי המיליציות.
המחנות הללו נמצאים בקרבת המקום הכי קדוש לשיעים בסוריה – מסגד א-סיידה זיינב – שם קבורה על פי המסורת השיעית זיינב, בתם של עלי ופאטמה ונכדתו של הנביא מוחמד. האיראנים נמצאים בסוריה כביכול כדי להגן על הקבר שלה מפני התנכלות של הסונים. אולם, עצם נוכחותם שם מקרבת אותם שוב אל הגבול הישראלי בגזרת החרמון - בדרך שבין דמשק לרמת הגולן.
אם כך, סביר שהתקיפה הלילה נועדה להשיג שלוש מטרות:
ראשית, ישראל מבקשת למנוע ולשבש את פרויקט דיוק הטילים והרקטות - וגם להעניש את הסורים על כך שהם ממשיכים להשתמש בתעופה אזרחית כדי להעביר ציוד לחימה שהוא באמת שובר שוויון לתוך סוריה ולחיזבאללה. ישראל מנסה למעשה לרמוז לסורים: אם תמשיכו לתת מחסה לפעילות האיראנית באמצעות נמל התעופה הבינלאומי שלכם, אז לא תהיה לכם שם פעילות כלל, לא בדמשק ולא בחלב. כל שדה תעופה אזרחי שישמש לכך - ייצא מכלל שימוש. לפעמים לזמן קצר, ולפעמים לזמן ארוך.
יש לשים לב שבתקיפה נפגעו גם מתקני ניווט, וזה עשוי להוציא את נמל התעופה מכלל שימוש. עם זאת, סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית "סאנא" דיווחה כי למרות התקיפה, אין הפעם שינוי בתנועת המטוסים בנמל התעופה בדמשק.
4 צפייה בגלריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
ישראל רומזת לסוריה - אם תמשיכו לתת מחסה לפעילות איראנית באמצעות נמל התעופה הבינלאומי, לא תהיה שם פעילות. נזקי תקיפה קודמת בנמל בדמשק
המטרה השנייה היא מניעת התבססות מיליציות שיעיות שפועלות בסוריה בשליחות משמרות המהפכה של איראן. מדובר בעיקר במיליציות אפגניות ועיראקיות, אבל גם מיליציות מקומיות שכולן פועלות בשליחות משמרות המהפכה. הן פועלות להתבססות באזור אל-כיסווה - התבססות שישראל סיכלה בעבר.
לפי הפרסומים, לפני שלוש שנים דרש נשיא סוריה בשאר אסד מאיראן שלא לתקוף את ישראל משטח סוריה - כדי לא לתת לישראל תואנה לתקוף מטרות במדינה. האיראנים קיבלו אותה אז ככל הנראה כדרישה לגיטימית, וזאת הסיבה שלפחות בשנתיים האחרונות פחתה מאוד הנוכחות של אנשי מיליציות שיעיות ופעילי חיזבאללה בקרבת גדר המערכת ובגולן הסורי. מאלפים ירדו לעשרות בודדות ולעיתים אף פחות. רק תצפיות נותרו פה ושם בקרבת מוצבי הצבא הסורי שעדיין נותנים מחסה לאנשי חיזבאללה.
נראה שאיראן החליטה לחדש את משלוח המיליציות ולבסס אותן מחדש באל-כיסווה, וישראל לא מוכנה שזה יקרה. התקיפות הישראליות בעבר הרחיקו את המיליציות הללו עד לגבול עיראק באזור דיר א-זור, וכעת יש ניסיון לחדש את "פרויקט אל-כיסווה" - אך ישראל אומרת 'לא'.
4 צפייה בגלריה
מסגד א-סיידה זיינב. לכאורה, האיראנים נמצאים בסוריה כדי להגן עליו מפני התנכלויות של הסונים
מסגד א-סיידה זיינב. לכאורה, האיראנים נמצאים בסוריה כדי להגן עליו מפני התנכלויות של הסונים
מסגד א-סיידה זיינב. לכאורה, האיראנים נמצאים בסוריה כדי להגן עליו מפני התנכלויות של הסונים
(צילום: AP)
כמטרה שלישית, נראה שישראל דואגת גם "לדלל" את מערך ההגנה האווירית הסורי. על כך מעיד הדיווח הסורי ולפיו רוב ההרוגים בתקיפה הלילה היו האנשי ההגנה האווירית. חמשת הלוחמים הסורים שנהרגו, שבהם היה גם לפחות קצין אחד, איישו כנראה סוללת הגנה אווירית שניסתה ליירט את הטילים הישראליים. הסורים טוענים שמטוסים ישראליים שחגו מעל הכינרת שיגרו עשרה טילים - מתוכם לדבריהם הם יירטו ארבעה, אך שישה טילים פגעו במטרה.

הידברות ישירה עם דמשק - כנראה גם הלילה

לפני שבועיים פורסם ב-ynet שבין משטר אסד לגורמים ביטחוניים ישראלים קיימת הידברות ישירה, ואפשר להניח שגם הפעם זה היה ככה. בערוץ הזה מבהיר צה"ל לבכירי משטר אסד (ובנפרד, גם למפקדי הכוח הרוסי בסוריה) שישראל משתדלת לא לפגוע באזרחים ובמתקנים אזרחיים וגם אינה רוצה לפגוע באנשי צבא סורים, אבל לאנשי משמרות המהפכה, לאנשי המיליציות השיעיות, ולאנשי חיזבאללה - לא תהיה חסינות. בין אם הם מנסים לנחות בנמל תעופה אזרחי בינלאומי בחלב או בדמשק, או שהם חוסים במחנה צבאי או במוצב סורי בקרבת כוח רוסי.
מסרים כאלה הועברו ומועברים לסורים ישירות. לעיתים גם זמן קצר אחרי תקיפה, כדי להבהיר להם מה ומי הותקפו ולמה. מסר דומה הועבר גם לרוסים בתוספת אחת: שלרוסים תינתן אזהרה ושהות להעביר את אנשיהם למקום בטוח אם צה"ל יתקוף בקרבתם; הסורים לא נהנים מפריבילגיה דומה. הרוסים עצמם עסוקים מאוד באוקראינה כעת, וסביר להניח שלא ירצו להיכנס לעובי הקורה כמו שהסורים דורשים מהם, כדי לא להסתבך בחזית נוספת.
4 צפייה בגלריה
הידברות ישירה בין משטר אסד לגורמים ישראלים, וגם רוסיה מעודכנת. אסד ופוטין
הידברות ישירה בין משטר אסד לגורמים ישראלים, וגם רוסיה מעודכנת. אסד ופוטין
הידברות ישירה בין משטר אסד לגורמים ישראלים, וגם רוסיה מעודכנת. אסד ופוטין
(צילום: AP)

ביום שני חשף שר הביטחון בני גנץ בנאום בכנס בניו יורק מפה ובה יותר מעשרה מתקנים של התעשייה הצבאית הסורית (סרס), כולל המתקן התת-קרקעי במסיאף. המתקנים משמשים לייצור אמצעי לחימה מתקדמים עבור איראן ושלוחיה.
"איראן בונה בסוריה תעשיות טרור לצרכיה, העולם צריך לבלום את התוקפנות האיראנית ולהעמיד אופציה צבאית אמינה ומוחשית", אמר גנץ. "בשנת 2022 אנו רואים עלייה בפעילות החתרנית של איראן, בין היתר באמצעות מתקפות של כטב"מים וטילי קרקע-קרקע, מול אזרחים ומטרות אזרחיות. איראן מחמשת את שלוחיה באזור ביותר ממיליארד דולר בשנה. הסרת הסנקציות תביאה להכפלה ואולי אף ליותר מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים".
התקיפה הלילה הייתה התקיפה השלישית בסוריה שמיוחסת לישראל בשבועיים האחרונים. לפני כשבוע וחצי סוריה הודיעה כי ישראל תקפה את נמל התעופה בעיר חלב - ולפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי, יעדי התקיפה היו מטרות צבאיות. עוד דיווח הארגון כי בתקיפה הישראלית הושמדו מחסני אמל"ח איראניים ונגרמו נזקים כבדים לשדה התעופה - שחזר לפעילות לאחר התקיפה הקודמת שיוחסה לישראל.