1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
גולדקנופף, נתניהו ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא, קובי קואנקס)
התסבוכת של הקואליציה מתהדקת: אחרי האמירה יוצאת הדופן של הליכוד, לפיה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יכול לפרוש מהממשלה, בעוצמה יהודית ממשיכים בקו נגד מדיניות הממשלה - וטוענים שלא יגיעו להצבעות במליאה בשבוע הבא. בן גביר אמר אתמול (רביעי) בהצהרה שמסר בשדרות, אחרי ירי 104 הרקטות מעזה, כי הוא ומפלגתו לא יגיעו "עד שראש הממשלה יפנים שהמטרה של הממשלה היא ממשלת ימין מלא-מלא".
במקביל, הולכת ומתחממת גם החזית מול החרדים. בליכוד חשבו כי יסכימו לדחיית חוק הפטור מגיוס, אבל הלחץ ברחוב החרדי מחלחל למסדרונות הכנסת - ונציגי המפלגות הבהירו לנתניהו כי הם דורשים לפתור את משבר חוק הפטור מגיוס עוד לפני התקציב. עדות ברורה לכך הייתה הריאיון של שר השיכון יצחק גולדקנופף שהתפרסם אמש, ובו שיגר יו"ר יהדות התורה מסר לנתניהו לפיו מפלגתו תפרוש מהממשלה אם לא ייפתר המשבר.
"ראש הממשלה קיבל ממני מידע חד משמעי ולפיו יש הוראה ממועצת גדולי התורה שאם חוק הגיוס לא יעבור לפני התקציב - נפרוש מהממשלה. כל עוד אין הוראה אחרת, זה מה שנעשה. מועצת גדולי התורה אמרה לארבעת חברי 'אגודת ישראל' דברים ברורים. זה חתום בהסכם הקואליציוני. כל עוד אין הכרעה אחרת אנחנו מצווים לפעול בהתאם", אמר גולדקנופף לעיתון "משפחה".

החזית של בן גביר, שהצטרפה לחזית החרדית, הופכת את המצב למורכב עבור הליכוד. שתי החזיתות נוגעות לסוגיות ליבה של הממשלה ולהסכמים הקואליציוניים. האכזבה בימין מהקפאת החקיקה המשפטית, ממסמוס הפינוי של חאן אל אחמר ומהתגובה הרופסת של הממשלה מול הטרור מביאים להחמרת הבעיות בקואליציה ולהתעוררות משברים חדשים כל רגע.
בליכוד אומרים כי נתניהו נכנס לתמונה ומנהל את האירועים מול השותפות, אולם החשש בליכוד הוא שחוק גיוס פזיז יקומם את המפגינים ויצית את הרחובות שוב אחרי ימים של שקט יחסי. "ברור שקשה להתנהל ככה לאורך זמן", אמר בכיר בליכוד. "זה לא רק האצבעות בכנסת, זו בעיקר אווירה של בלגן. בימי המו"מ הקואליציוני כל מפלגה בנתה רף ציפיות אדיר בנושאים שחשובים לציבור שלה. עכשיו איך מתמודדים עם זה בלי להישחק?".
גם בתקציב, אומרים גורמים פוליטיים, אין בשורה של ממש עבור הימין. ההתעקשות של החרדים לקבל את מלוא תקציב הישיבות שהובטח, כמעט כפול משהיה, מעורר בימים האחרונים אי שקט בקואליציה. הדרישה החרדית גם היא מעוגנת בהסכמים הקואליציוניים - והם טוענים כי התקציב שהובא להם במסגרת תקציב המדינה לא עונה על הדרישות. החרדים מעוניינים גם בהוספת מיליארדים לתקציבי האברכים ולהעלות את שכר המורים במגזר החרדי.
פורסם לראשונה: 22:42, 03.05.23