4 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
שבע שנים אחרי שנחת בישראל, ישמש לראשונה את ראשי המדינה. מטוס "כנף ציון"
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
שבע שנים אחרי שנחת בישראל במטרה לשמש כמטוס ראשי המדינה, ימריא מטוס "כנף ציון" לראשונה בעוד חודשיים - כשעליו נשיא המדינה וראש הממשלה. השקת המטוס תתבצע דווקא בטיסה לוועידת האקלים, שבה חלק מהנואמים צפויים להקדיש את דבריהם לצורך בהפחתת הזיהום - בכלל זאת ממטוסים.
במהלך ביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין נודע כי מטוס ראש הממשלה "כנף ציון" ימריא בנובמבר, אם לא יהיו שינויים עד אז. על הטיסה לוועידת האקלים לדובאי צפויים להיות נתניהו והנשיא יצחק הרצוג. בעוד שבוע תתקיים גם טיסת מבחן מבצעית.

4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
יצחק הרצוג , ביבי בנימין נתניהו
נתניהו והרצוג. יטוסו לראשונה ב"כנף ציון" לוועידת האקלים בדובאי
(צילום:Chip Somodevilla /Getty Images, אלכס קולומויסקי )
כל הצוות שמפעיל את המטוס הצטרף לטיסה הנוכחית לקפריסין, כדי לראות את ההשתלבות שלו ביחד עם פמליית ראש הממשלה והעיתונאים. כל סגל המטוס אויש ומנהל המטוס הוא איתן ליאל, טייס לשעבר.
במטוס יש חדר ניתוחים כמו במטוס ה"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. החדר ממוקם בתוך חדר הדיונים במטוס, ו"בלחיצת כפתור" הוא מוסב לחדר ניתוחים שבו ניתן לבצע בעת מקרי חירום ניתוחים מצילי חיים.
4 צפייה בגלריה
מטוס אייר פורס 1 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממריא מ נתב"ג
מטוס אייר פורס 1 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממריא מ נתב"ג
מטוס אייר פורס 1 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממריא מ נתב"ג
(צילום: יאיר שגיא)
מדובר במטוס מאוד ישן, כבן 20, המכיל כ-120 מושבים. מתוך כלל המושבים כשני שליש נמצאים במחלקת אקונומי - מחלקה הזהה למחלקת תיירים, שבה יש שורות של מושבים כמו במטוס סטנדרטי. המושבים הללו מקוריים - כלומר ישנים ולא נוחים, שכן התעשייה האווירית לא החליפה אותם. בנוסף, במושבי האקונומי לא הותקנו מערכות בידור מחשש לדליפת מידע.
השליש הנוסף של המטוס שייך לראש הממשלה וכולל חדר שינה, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים למאבטחים ולמזכירות. לפמליית ראש הממשלה הוקצו מושבים רגילים, ולא מושבי ביזנס שיכולים להישען אחורנית. המושבים של הכתבים הם מושבים כפולים (צמד), ולא שלישיות כמו שהוקצו בעבר לכתבים בטיסות של ראש הממשלה לארה"ב במטוס אל על חכור. אנשים שביקרו במטוס הדגישו כי הוא רחוק מלהיות מפואר.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד. התנגד להשמשת "כנף ציון" והנחה לבחון את מכירתו
(צילום: אביגיל עוזי)
בדוח מבקר המדינה נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין היתר בגלל שילוב מאוחר של דרישות שב"כ, המאבטח את ראש הממשלה. העלויות התייקרו גם בשל שינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה נתניהו למתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקלים. בין היתר נוספו למטוס בשלב מתקדם גם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקלים (מדובר במקלחון פשוט מאוד, אך ההתקנה שלו במטוס הייתה יקרה מאוד מסיבות הנדסיות), מערכת בידור בעלות של שני מיליון שקלים ומערכת שקעי חשמל, גם היא בעלות של שני מיליון שקלים.
במטוס "כנף ציון" הושקעו לפי הערכות מסוימות כ-730 מיליון שקלים, כשמנגד בלשכת ראש הממשלה אומרים שמדובר היה בהערכות מוקדמות - ושהסכום בפועל עמד על כ-400 מיליון. ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס והנחה לבחון את מכירתו. בעקבות הנחייתו פירקו מהמטוס כמה מערכות, ובהן מערכת להגנה מפני טילים, שבינתיים הוחזרה אליו.