רצף התקיפות של מטרות איראניות בסוריה המיוחסות לישראל בשבוע האחרון היה חריג בהיקפו, באינטנסיביות שלו ובעוצמתו. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, שתקיפות אלה נועדו לסכל מתקפת טרור איראנית באמצעות מל"טים - שמשמרות המהפכה תכננו בסיוע חיזבאללה. שלשום הם אף ניסו לשחזר את הצלחת המל"טים שלהם, שצבא רוסיה הפעיל באוקראינה.
האיראנים, נזכיר, סיפקו לרוסים מל"טים תוקפים/מתאבדים ארוכי-טווח מסוגים שונים, שבאמצעותם תקפו הרוסים תשתיות חשמל, מים ותחבורה בעומק אוקראינה וגרמו סבל רב לאוכלוסייה האזרחית שם. הם הופעלו לרוב מחצי האי קרים, שהטווח ממנו למטרות תשתית בלב אוקראינה קצר יחסית.
4 צפייה בגלריה
התקיפה בסוריה
התקיפה בסוריה
לסכל את מיזם הפיגועים של איראן. התקיפה הלילה בסוריה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
זירת פגיעה של מל"ט מתוצרת איראנית במתקפה של רוסיה נגד אוקראינה בעיר רזיישיב במחוז קייב
זירת פגיעה של מל"ט מתוצרת איראנית במתקפה של רוסיה נגד אוקראינה בעיר רזיישיב במחוז קייב
איום רציני ביותר. נזקי פגיעת מל"ט איראני ברזיישיב שבאוקראינה
(צילום: רויטרס )
המל"ט, אם הוא חמוש, מהווה איום רציני ביותר: על אף שהראש נפץ שלו קטן יחסית - הוא מאוד מדויק, ולכן פוגע בדיוק בנקודה הקריטית של התשתית ומשתק אותה. בנוסף, ככל שטווח הטיסה של המל"ט האיטי קצר יותר, כך קשה יותר לגלותו, לזהות אותו וליירט אותו. לכן, ניתן להעריך שהאיראנים החליטו לתקוף מטרות בעומק שטח ישראל מסוריה, כדי לקצר את הטווח. אפשר להניח שהתקיפות שיוחסו לישראל בסוריה החל מיום חמישי נועדו לסכל את מיזם הפיגועים שתכננה איראן להוציא לפועל בעומק ישראל, באמצעות מל"טים מתאבדים/תוקפים שמשוגרים מסוריה ומגיעים במהירות ובביטחון יחסיים למטרותיהם. שלשום, כשאחד המל"טים הללו חדר והופל בלוחמה אלקטרונית מצפון לכינרת, זה לא צלח בידיהם.
על הרקע הזה אמר אתמול שר הביטחון יואב גלנט כי לאחרונה "אנחנו רואים את המאמצים (לפגוע בנו, רב"י) מגיעים לא רק ממקומות שאליהם, לצערנו, התרגלנו בשנים האחרונות. הניסיונות בצפון הם סימן מדאיג שאנחנו צריכים להידרש אליו".
4 צפייה בגלריה
מוגני במהלך טקס הלוויה של שני חברי משמרות המהפכה ש נהרגו ב סוריה
מוגני במהלך טקס הלוויה של שני חברי משמרות המהפכה ש נהרגו ב סוריה
המקום שלשמו הגיעו האיראנים לסוריה הותקף. הלוויית בכיר משמרות המהפכה שנהרג
(צילום: EPA )
4 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
תקיפה בחומס, השבוע
האיראנים כבר שיגרו בעבר מל"טים לישראל משטחה של עיראק ומשטחה של איראן, אבל אז הם ניסו להעביר נשק ותחמושת לפלסטינים באיו"ש. מטוסי חיל האוויר הפילו שני מל"טים כאלה מדגם שאהד, ומטוסי חיל האוויר האמריקני הפילו שניים אחרים בשמי עיראק. האיראנים גם תקפו בעבר שתי ספינות בבעלות ישראלית חלקית באמצעות מל"טים שהמריאו מאיראן ותקפו את מטרותיהם במרחק מאות ק"מ. זכורה במיוחד גם תקיפת מתקני הנפט בסעודיה בספטמבר 2019, ששיתקה לשבועות ארוכים חצי מתעשיית הנפט שם.
לפי דיווחים בתקשורת הערבית, בתקיפה שמיוחסת לישראל הלילה בסוריה נפגעו בסיסים, מפקדות ואזורים לוגיסטיים ששייכים למשמרות המהפכה האיראניים, ובסיס של המיליציות הפרו-איראניות באזור כיסווה שמדרום לבירה הסורית - סמוך לגבול ישראל. בין השאר הותקפו גם משרדים ומתקנים לוגיסטיים בשדה התעופה של דמשק. בנוסף נפגעו בתים בשכונה סית זיינב, סביב קבר הקדושה השיעית המלכה זינב - שעבור האיראנים דומה לקבר רחל או למערכת המכפלה עבורנו. האיראנים, למעשה, הגיעו למלחמת האזרחים בסוריה בתואנה שהם חייבים להגן על המקום הקדוש הזה, שאליו הם עולים לרגל.
התקיפה הלילה הייתה הרביעית תוך שבוע אחד בלבד - שבהן נהרגו בין השאר שני בכירי משמרות המהפכה, מילאד חיידרי ומקדאד מהקאני.