לאחר נתק ארוך וחילופי האשמות, היום (שני) מתחדש המשא ומתן על הסכם שכר חדש בין ארגון המורים העל-יסודיים לממשלה, והפעם בהשתתפות יו"ר הארגון רן ארז , שר החינוך יואב קיש, הממונה על השכר באוצר אפי מלכין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ביבס, ארז, קיש וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי, יובל חן, חגי דקל)
המשא ומתן מתחדש כעת, חודש ויום לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, כשברקע איומים רציניים של ארגון המורים כי ישבית את הלימודים - אם תביעותיו לא יענו. הפערים בין ארגון המורים למדינה גדולים, ונכון לעכשיו הסיכויים לפתיחת שנת הלימודים בזמן קלושים, למרות החזרה למשא ומתן בהשתתפות הדרג הבכיר.
שר החינוך יואב קיש אמר לקראת המפגש כי הוא עושה את כל המאמצים כדי שהשנה תפתח, ושעכשיו הדבר תלוי ברן ארז. חרף הפערים הגדולים וחוסר האמון יתייצבו כולם לחידוש המשא ומתן, ולו כדי שיוכלו להציג "רצון טוב" ו"מאמץ להגיע להבנות". אם הצדדים לא יגיעו להבנות הממשלה צפויה לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה נגד המורים.
היעדרותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהמפגש, שצפוי להתקיים הערב בלשכת שר החינוך בירושלים, מרמזת על התהליך הארוך שעוד צפוי. על פי ניסיון העבר, סוד גלוי הוא ששרי האוצר נכנסים לעובי הקורה רגע לפני החתימה על ההסכם ולחיצות הידיים במסיבות העיתונאים.

קיש וסמוטריץ' פנו במהלך היום בקריאה משותפת בסרטון שהפיצו לארז ולביבס, והזמינו אותם למשא ומתן מואץ, "על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים". בפנייתם כרכו השרים את ארז יחד עם ביבס, כנציג הרשויות המקומיות, שהן בעצם המעסיק של המורים העל-יסודיים. לצד זאת, הצבתם יחד נובעת ככל הנראה גם כדי להעביר מסר מסמוטריץ', שעדיין כועס על ביבס בשל עמדתו נגד הצעת חוק הארנונה.
השרים הוסיפו בפנייתם כי יש "להתחיל משא ומתן מיידי על הסכם השכר החדש של עובדי ההוראה בחטיבה העליונה, כדי לחתור יחד לפתרון מוסכם בהקדם האפשרי, טרם פתיחת שנת הלימודים הקרבה ובאה - שנת הלימודים תשפ"ד. זאת על מנת להבטיח ששנת הלימודים תפתח כסדרה, ב-1 בספטמבר 2023".
קיש ציין כי "מועד פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הוא עוגן משמעותי עבור כלל מערכת החינוך ועבור כלל תלמידי ישראל. אני קורא לרן ארז, יו"ר ארגון המורים, וליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס להצטרף אלינו היום ב-16:00 במשרד החינוך למשא ומתן מואץ עד אשר יצא עשן לבן. עלינו לגלות אחריות כלפי ציבור התלמידים, ההורים, המנהלים והמורים כדי שנוכל לחתור כולנו יחד לפתרון מוסכם, לשביעות רצונם של כל הצדדים ולמען מאות אלפי תלמידים, הורים, מורים ומנהלים שזקוקים לוודאות וליציבות, שאנחנו במערכת החינוך מחויבים לספק להם".

סמוטריץ מסר כי "בעוד חודש ימים תיפתח שנת הלימודים. ממשלת ישראל עם הפנים קדימה ובמטרה אחת - להביא לפתיחה מוצלחת ומיטבית של שנת הלימודים. משרד האוצר הגיע לשורה של הסכמים עם ארגון המורים, הסגל הבכיר באקדמיה, ההסתדרות וגופים נוספים. כל זאת מתוך הבנה משותפת שטובת תלמידות ותלמידי ישראל עומדים מול עינינו. כשר אוצר, יחד עם ידידי שר החינוך, אנו רוצים להגיע להסכם גם עם ארגון המורים העל-יסודי.
"הצענו תוכנית מקיפה שמשפרת באופן דרמטי את שכרם של צוותי ההוראה במערכת החינוך העל יסודית. התוכנית שאנחנו מביאים תביא בהכרח לגיוס אנשי חינוך מצוינים, העצמת עמודי התווך בבתי הספר העל-יסודיים והעצמת המנהלים והמינהלות".
סמוטריץ' הדגיש כי יש לו הצעה טובה על הפרק, אך הציג שוב הצעה קודמת שכבר דחה ארגון המורים על הסף. האוצר מציע למורה מתחיל עם תואר ראשון 10,000 שקלים, ולמורה מתחיל עם תואר שני 10,900 שקלים. כמו כן, המשרד מציע להעביר את מנהלי בתי הספר לחוזים אישיים, מהלך שיוביל לפי האוצר לתוספת של כ-5,000 שקלים לשכרם. בנוסף, מציג האוצר מודל חדש של תגמול גמיש בידי המנהלות והמנהלים, בסכום ממוצע של כ-10,000 שקלים בחודש, לתמרוץ בעלי תפקידים ייעודיים בבתי הספר העל-יסודיים, וכן צעדים נוספים. בארגון המורים העל-יסודיים דחו כאמור את ההצעה.
2 צפייה בגלריה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
"יש לגלות אחריות למען מאות אלפי התלמידים". בית ספר מושבת, ארכיון
הפערים כאמור גדולים - ארגון המורים תובע תוספת שכר לכל המורים, ולא רק למורים מתחילים. משרד האוצר מוכן להוסיף 1,500 שקלים רק למורים חדשים, ואילו הארגון דורש תוספת אחידה של 3,000 שקלים לכל המורים. ארגון המורים גם מתנגד לחוזים אישיים, ומנמק זאת בכך שהם יפגעו בביטחון התעסוקתי והכלכלי של המורים בהסכם אישי. ארגון המורים דורש שמשך תוקף ההסכם יהיה לא יותר משלוש שנים, ואילו האוצר דורש לטענתם שמשך תוקף ההסכם יהיה שש שנים. כמו כן, באוצר מבקשים לחייב את המורים להדפיס שעון נוכחות ולקצר את הליך הפיטורין לשישה חודשים, אך הארגון מסרב.
בתגובת ארגון המורים לסרטון השרים נמסר כי "זה שנה וחצי שאנחנו מנהלים משא ומתן בנפש חפצה ובידיים נקיות, תוך עשיית מספר פשרות, כאשר משרדי האוצר והחינוך לא היו למעשה באמת ובתמים במשא ומתן ולא התקדמנו כלל. אם הם עכשיו חזרו בתשובה והגיעו למסקנה בצדקת טענותינו שמערכת החינוך העל-יסודית במשבר, ואפילו אפשר לומר בקריסה, ושהמורים הם לא הבעיה אלא הפתרון - רק חתימה על הסכם קיבוצי מכובד תבטיח קיום מערכת חינוך טובה וראויה שתקדם את איכות החיים במדינה.
"אנו שמחים לשמוע את שרי החינוך והאוצר שמוכנים להתייחס ברצינות לטענותינו, אבל לאור המספרים שפורסמו בתקשורת על ידי השרים אנחנו מבינים שלא למדו כלום ולא שכחו כלום, והם נשארים באותן עמדות שהיו לפני שנה".