4 צפייה בגלריה
זירת החיסול
זירת החיסול
הקולונל שחוסל, חסן סיאד חודאי, וזירת החיסול בטהרן
קולונל חסן סיאד חודאי (סיאד הוא תואר דתי שיעי) שחוסל אתמול בפתח ביתו בטהרן היה אחד המפקדים הבכירים ביחידה 840 של משמרות המהפכה; ייתכן שהוא היה אפילו מפקד היחידה החשאית שיעודה הוא לבצע רציחות ופיגועים בזירה הבינלאומית, אם במסגרת מבצעי נקם או כדי לסלק מהדרך מי שהוגדרו בטהרן כאויבי המהפכה האסלאמית ומשטר האייתולות.
הייעוד והתפקיד העיקרי של משמרות המהפכה, נציין, הוא להגן על שרידות המשטר ולפגוע באויביו האידאולוגיים. לשם כך הם הוקמו על ידי על ידי האייתוללה חומייני, מחולל ההפיכה האסלאמית. גם כיום הם כפופים ישירות למנהיג הדתי והפוליטי העליון, עלי חמינאי.
בשנים האחרונות פעלה יחידה 840 תחת פיקודו והנחיותיו המבצעיות של חודאי בעיקר כדי לבצע התנקשויות ברחבי העולם בישראלים ובמוסדות ישראליים במטרה לנקום על סיכולם של מדעני גרעין איראנים; סיכולים שהאיראנים והתקשורת העולמית ייחסו למוסד הישראלי. האחרון והבולט שבסיכולים אלו שהמוסד נחשב אחראי להם הוא חיסולו בנובמבר 2020 של המדען, פרופסור לפיזיקה גרעינית, מוחסן פחריזאדה, שנחשב ל"אבי פצצת הגרעין האיראנית". הוא היה היוזם והאחראי לפיתוח הנשק הגרעיני עצמו ולהתקנתו בראש טיל שיכול להגיע לישראל. לכן נחשב בישראל לאישיות הכי מסוכנת מבין המדענים והמנהלים של תוכנית הגרעין האיראנית.

4 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
בחר לאחרונה בשיטה חדשה. הקולונל שחוסל אתמול
פחריזאדה חוסל לפני שזכה להשלים את הפרויקט הקטלני שבראשו עמד והאייתולות ומפקדי משמרות המהפכה המתוסכלים נשבעו לנקום את מותו. עד כה - חרף נסיונות חוזרים ונשנים - הם לא הצליחו. מי שהיה אחראי לנקום את חיסולו היה קולונל חסן סיאד חודאי. בשנתיים האחרונות הוא ניסה פעם אחר פעם אך נכשל הודות למודיעין האיכותי שהביא המוסד, ערנות של שב"כ המאבטח מוסדות ישראלים בחו"ל ושיתוף פעולה של שירותי ביון ואבטחה זרים.
השיטה המועדפת על חודאי ואנשיו הייתה - וכנראה עודנה - התנקשויות ביעדים שנבחרו על ידם בלי טביעת אצבע איראנית. המודיעין האיראני ומשמרות המהפכה סיבכו לא פעם בעבר את טהרן בזירה הבינלאומית כשרצחו וביצעו פיגועים באירופה (ברלין), בדרום אמריקה (בואנוס איירס) ובאסיה (תאילנד). חלק ניכר ממבצעי ההתנקשות האלה כשלו ופגעו לא רק בתדמיתה של איראן ובקשריה הכלכליים הבינלאומיים, אלא גם גרמו לאובדן יוקרה והביכו את המשטר בקרב אזרחי ארצו.
זו כנראה הסיבה שקולונל חסן חודאי בחר לאחרונה בשיטה חדשה. בשנים האחרונות המתנקשים כמעט תמיד לא היו אזרחים איראנים אלא זרים. בדרך כלל פושעים מקומיים, רוצחים שכירים, שסוכני יחידה 840 בהנחייתו של חודאי שכרו לביצוע המשימה הקטלנית.
האיראנים רצו לנקום בישראל באמצעות התנקשויות בחו"ל לא רק על סיכולים ממוקדים שיוחסו למוסד נגד פעילים בתוכנית הגרעין, אלא גם על מותם של קצינים בכירים של משמרות המהפכה כתוצאה מפעולות שיוחסו לצה"ל במסגרת המב״מ (המערכה שבין המלחמות) בסוריה. אותם קצינים סייעו לסורים ולחיזבאללה להתחמש בנשק מדויק או שהיו פעילים בהקמת חזית נגד ישראל בסוריה בשיתוף מיליציות שיעיות פרו-איראניות.
4 צפייה בגלריה
מוחסיין פחריזאדה
מוחסיין פחריזאדה
הפעם הראשונה מאז חיסולו שהאיראנים מייחסים למוסד חיסול בכיר במשמרות המהפכה. פחריזאדה
(צילום: AP)
בין ניסיונות התנקשות באישים או במוסדות ישראליים שקולונל חודאי ואנשיו אחראים להם בשלוש השנים האחרונות אפשר למנות פיגועים ורציחות של ישראלים בטנזניה, גאנה וסנגל, פיגוע במוסד ישראלי בבוגוטה בירת קולומביה, פיגוע בקפריסין נגד אנשי הייטק וסוחרים ישראלים, פיגוע ורצח בגיאורגיה ופיגוע בשגרירות ישראל בבאקו בירת אזרבייג'ן. בנוסף היה ניסיון לרצוח את הקונסול הישראלי באיסטנבול באמצעות סוכן שעל פי מקורות זרים נתפס לאחרונה על ידי פעילי מוסד באיראן. הוא נחקר על ידם וסיפר שמלבד הקונסול הוא אמור היה לרצוח גנרל אמריקני ואיש רוח צרפתי, וזו רק רשימה חלקית.
לכן לא פלא שאחרי שנים שבהן קולונל חודאי פעל כבכיר ביחידה 840 של משמרות המהפכה, הגיעו גורמים במזרח התיכון למסקנה שאי אפשר יותר להסתפק בהתגוננות, בסיכול ובשיבוש המבצעים שיזם עם אנשיו. החשש היה שיום אחד הוא עלול להצליח להערים על המוסד, שב"כ וארגוני ביון נוספים ולהוציא לפועל את זממו. סביר להניח שכדי למזער את ההסתברות שזה יקרה הוחלט להקדים תרופה למכה ולחסל את הקולונל הפעלתן בפתח ביתו לפני שהספיק להזיק.
נשיא איראן, איברהים ראיסי, הביע היום את תנחומיו בפני משפחתו של חודאי - והפנה אצבע מאשימה לעבר "היוהרה העולמית", אחד המונחים שבהם משתמשת איראן לתיאור ארה"ב וישראל. לדברי ראיסי, "אלה שהובסו בקרב על-ידי הכוחות המגינים על המקומות הקדושים של המוסלמים השיעים בסוריה, מביעים את תסכולם באמצעות התנקשויות מסוג זה. הנשיא הדגיש כי גורמי הביטחון האיראניים יתייחסו לתיק ברצינות, והוסיף: "אין ספק שננקום בפושעים בעקבות מותו של השהיד".
4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
אנשי משמרות המהפכה
(צילום: EPA)
חיסולו של בכיר משמרות המהפכה היה הפעם הראשונה מאז חיסולו של פחריזאדה שהאיראנים מייחסים למוסד הישראלי חיסול בכיר במשמרות המהפכה. אפשר להניח שהדבר מלמד על המדיניות החדשה שעליה החליטו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד יחד עם הצמרת הביטחונית. המדיניות הזו גורסת שזו שגיאה להניח לאיראנים להילחם בנו הרחק מגבולותיהם באמצעות שלוחיהם, המתבססים ופועלים ממדינות הגובלות בישראל. כך יכולים האייתולות לגרום לישראל נזקים ואבדות ואף להרתיע אותה מפגיעה בתוכנית הנשק הגרעיני מבלי לשלם מחיר. לכן, הרעיון הוא להעביר את המלחמה לשטחם - לא רק בהקשר של שיבוש ועיכוב תוכנית הנשק הגרעיני, אלא גם בהקשר של המלחמה הקונבנציונלית שאיראן מנהלת נגד ישראל.
האיראנים מבטיחים בגלוי לנקום את מותו של חודאי ויש להניח שיחידה 840 וגורמים נוספים במשמרות המהפכה והמודיעין האיראני יעשו כל שבידם כדי לממש את האיום. אבל בינתיים הם מנסים להתמודד עם הבושה וההשפלה שספגו.
סביר מאד להעריך שהפרסום באיראן על רשת ריגול ישראלית שכביכול נתפסה שם הוא ניסיון מגושם של משמרות המהפכה לחפות על המבוכה שגורמים להם מבצעי הסיכול והשיבוש המוצלחים שעורכים גורמים זרים לעתים קרובות בשטחם. האיראנים לא מצליחים לעצור מבצעים אלה, המעידים פעם אחר פעם כמה משטר האייתולות ומשמרות המהפכה חדורים מודיעינית ופגיעים פיזית בביתם - והדבר מכרסם ביוקרתם של וביכולת של האייתולות לשלוט באזרחיהם.