איראן האטה משמעותית את הקצב שבו היא מעשירה אורניום לרמה של 60%, רמה הקרובה מאוד לזו שנדרשת עבור נשק גרעיני. כך קובעת סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א) בדו"ח הרבעוני שלה, דו"ח מסווג שחלק מפרטיו נחשפו כעת על ידי כלי תקשורת בעולם. הדו"ח מאשר למעשה את הדיווח בחודש שעבר בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", ולפיו איראן האטה את קצב העשרת האורניום לרמה של 60%, כחלק מניסיון להגיע להבנות מצומצמות בין טהרן לארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
פקח של סבא"א והצנטריפוגות באיראן. קצב ההעשרה ל-60% הואט, אבל הכמות הכוללת עדיין גדלה
פקח של סבא"א והצנטריפוגות באיראן. קצב ההעשרה ל-60% הואט, אבל הכמות הכוללת עדיין גדלה
פקח של סבא"א והצנטריפוגות באיראן. קצב ההעשרה ל-60% הואט, אבל הכמות הכוללת עדיין גדלה
(צילום: AP)

גורם דיפלומטי בכיר אמר בצהריים (יום ב') לסוכנות הידיעות רויטרס כי בקצב שבו איראן מעשירה כעת אורניום ל-60% היא מייצרת 3 ק"ג של החומר הזה מדי חודש, לעומת קצב ייצור של 9 ק"ג בחודשים קודמים. בדו"ח החסוי מצוין, כפי שכבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", כי איראן גם דיללה חלק מהאורניום המועשר לרמה של 60% (כמות של 6.4 ק"ג), אבל המאגר הכולל גדל בכל זאת ביחס לדו"ח הקודם. לפי הדו"ח הנוכחי, איראן מחזיקה כעת ב-121.6 ק"ג של אורניום שמועשר ל-60%, כשלפי הדו"ח הרבעוני מחודש מאי הכמות הזו עמדה על 114 ק"ג ובדו"ח של פברואר על 87.5 ק"ג.
כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין מסבירים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית. איראן טוענת שוב ושוב כי לתוכנית הגרעין שלה אין שימוש צבאי, אבל המומחים מדגישים כי לרמות העשרה גבוהות שכאלו אין כל שימוש אזרחי. כורים גרעיניים, למשל, מסתפקים ברמת העשרה של 3% עד 5% בלבד.
כבר בדו"ח הרבעוני הקודם שלה העריכה סבא"א שלאיראן יש די חומר מועשר על מנת לפתח שתי פצצות אטום, אם תבחר להעשיר אותו לרמה של 90%. לפי הדו"ח הנוכחי, כמות האורניום המועשר גדולה כעת כמעט פי שלושה מהכמות של 42 ק"ג שלפי סבא"א יכולה להספיק באופן תיאורטי לפצצה אחת. יחד עם זאת, בתהליך ההעשרה הנוסף שנדרש חלק מהאורניום "מתבזבז" – ובפועל נדרשים עבור פצצה אחת יותר מ-55 ק"ג שהועשרו לרמה של 60%.
3 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
מתקן הגרעין בנתנז. בארה"ב העריכו: איראן לא מנסה לפתח כעת את כלל מרכיבי הפצצה
(צילום: AP)
אם איראן תבחר "לפרוץ לפצצה", ההערכה במערב היא שיידרשו לה כמה חודשים לפחות כדי לפתח את הנשק בכללותו. המודיעין האמריקני העריך במרץ השנה כי איראן לא מנסה כעת לפתח בפועל את כלל מרכיבי הנשק הדרושים לפצצת אטום תקנית.
בסך הכול, כך לפי הדו"ח הרבעוני החדש, כמות האורניום המועשר הכולל שבו מחזיקה כעת איראן, בכל רמות ההעשרה, עומד על 3,795.5 ק"ג. מדובר בירידה משמעותית ביחס לכמות הכוללת לפי הדו"ח הקודם במאי, שעמדה אז על 4,744.5 ק"ג. ההערכה היא שגם כאן איראן דיללה חלק מהחומר, אבל כאמור דווקא כמות האורניום המועשר לרמה של 60% כן המשיכה לגדול.
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, שנחתם בשנת 2015, הגביל את טהרן להעשרת אורניום ברמה של עד 3.67% בלבד – והתיר לה להחזיק בכמות של עד 202 ק"ג. ההסכם, נזכיר, הסיר את הסנקציות הבינלאומיות על טהרן בתמורה להגבלות קפדניות על תוכנית הגרעין שלה, ומאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018 בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ, טהרן הרחיבה באופן מסיבי את תוכניתה. מאז שהנשיא ג'ו ביידן נכנס לבית הלבן הוא ניסה להחיות את הסכם הגרעין, אך השיחות הלא-ישירות מול טהרן הגיעו למבוי סתום בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא איראן ראיסי. הבנות מצומצמות גם בתחום הגרעין?
(צילום: AP, EPA)
בחודשים האחרונים דווח על חידוש השיחות הלא-ישירות בין טהרן לוושינגטון, כשהפעם נראה כי המטרה היא להגיע להבנות מצומצמות יותר שיפיחתו את המתיחות בין הצדדים. במסגרת השיחות גובשה עסקת חילופי אסירים, ואיראן כבר שחררה חמישה אזרחים אמריקנים ממוצא איראני מבתי הכלא שלה – אך דורשת לפני שתאפשר להם לצאת משטחה לקבל לידיה שישה מיליארד דולר שהוקפאו על ידי דרום קוריאה בגלל הסנקציות האמריקניות. בסיאול דיווחו לאחרונה שהכסף כבר הועבר לבנק בשווייץ, שם יומר בתהליך ממושך לדולר ויורו, לפני שיועבר לבנק אחר בקטאר שאליו תהיה לאיראן גישה.
ב"ניו יורק טיימס" דיווחו, זמן קצר לאחר חשיפת עסקת השבויים בחודש שעבר, כי היא עשויה להגדיל את הסיכויים לשיתוף פעולה דיפלומטי בין ארה"ב לאיראן, בין היתר בנושא הגרעין. בכירים במערכת הביטחון בישראל אמרו אז לעיתון כי "העסקה היא חלק מההבנות הרחבות שהושגו בעומאן ומיושמות כבר בשטח". עוד דווח כי גורמים במערב אמרו בעבר לאיראן שאם יהיו צעדים ל"הפחתת המתיחות" במהלך הקיץ – הם יהיו פתוחים לשיחות רחבות יותר בהמשך השנה.
בישראל מתחו ביקורת קשה על ההבנות שהושגו לכאורה, ולשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה בחודש שעבר: "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה – ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן".