2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"עסקת שוחד, הוא חייב להתעורר". ביידן
(צילום: AP)
קבוצת נפגעי טרור ישראלים-אמריקנים, שבני משפחותיהם נרצחו בפיגועים שבוצעו על ידי חמאס, חיזבאללה והג'יאהד האיסלאמי, הגישו בשם ארגון "שורת הדין" בקשה לצו מניעה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק נגד ממשל ביידן וכוונתו לשחרר כספים ונכסים איראניים בסך 40 מיליארד דולר, בתמורה לשחרור חמישה אזרחים אמריקנים-איראנים.
נפגעי הטרור הללו, שמיוצגים על ידי עורכי הדין רוברט ג'יי טולצ'ין וניצנה דרשן-לייטנר, מחזיקים ביותר מ-400 מיליון דולר שנפסקו לטובתם בבתי המשפט בארה"ב נגד איראן, בגין חסותה על הפיגועים של ארגוני הטרור בישראל. הם דורשים לעצור את העברת הכספים ולממש את פסקי הדין לטובת מתן פיצויים למשפחות.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
"העברת מסר חלש למלחמה בטרור". חמינאי
(צילום: AFP)
המהלך מגיע על רקע הדיווחים כי ארה"ב התחייבה לבטל את הקפאת הכספים השייכים לבנק המרכזי של איראן (CBI), המוחזקים בעיקר בחשבונות בנק בחו"ל, במסגרת הסכם מתגבש לשחרור חמישה אסירים, אזרחים אמריקנים-איראנים, העומד כעת במשא ומתן עם טהרן. המשפחות טוענות כי שחרור הכספים ימנע מהן לאכוף את פסקי הדין נגד נכסים אלה, ולמעשה עלול למנוע מהן אי פעם לגבות את פסקי הדין והפיצויים המגיעים להן.
בין נפגעי הטרור שהגישו את הבקשה נמנים בין היתר בני משפחת אבני, שאיבדו את אביהם ריצ'רד לייקין בפיגוע ירי ודקירה באוטובוס בירושלים; משפחת בראון, שאיבדה את התינוקת חיה זיסל בפיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים; בני משפחתה של שושנה בן ישי, ‏בת 16 שנרצחה בפיגוע התאבדות בגבעה הצרפתית ובני משפחתו של טיילור פורס, ‏סטודנט בן 28 מארה"ב שנרצח בפיגוע דקירה ביפו בתל אביב בשנת 2016.
נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, מסרה: "זאת תהיה שערורייה חסרת תקדים להעניק 40 מיליארד דולר מכספים איראניים מוקפאים כעסקת שוחד, כשלקורבנות הטרור יש פסקי דין למתן פיצויים מאת ראש הנחש שיושב באיראן. במשך יותר מעשור סירבו בטהרן לשלם את פסקי הדין הללו. שחרור הכספים ימנע את הצדק ההיסטורי מהמשפחות שאיבדו את היקר להן מכל, וחמור מכך - זוהי העברת מסר חלש למלחמה בטרור. ממשל ביידן חייב להתעורר ולמנוע את חרפת התשלום לאיראנים".