נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לשוב מחר בלילה (שבת) מביקורו בארצות הברית, במהלכו נפגש עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ונאם בפני הקונגרס לציון 75 שנה לישראל, ולקראת סיום הפגישות המתוכננות אמר כי "האויבים שלנו לא מבינים שגם אם יש לנו ויכוח היחסים בינינו הם מעל הכול". לדבריו, "חזרתי ואמרתי בפני ביידן בחדר הסגלגל כי האויבים מרימים את האף, מתרגמים לא נכון את הוויכוח וחושבים שנחלשנו".
5 צפייה בגלריה
קווין מקארתי ויצחק הרצוג בנאום הרצוג
קווין מקארתי ויצחק הרצוג בנאום הרצוג
"אירוע מיוחד, כמה מדינות כבר זוכות בכבוד הזה?". נאום הרצוג בקונגרס האמריקני
(צילום: Chris Kleponis)
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"יש אהבה גדולה לישראל בשני צידי האולם". נאום הרצוג
(צילום: רויטרס /Jonathan Ernst)
הרצוג תיאר את ביקורו המדיני כהצלחה גדולה, ובהתייחסות לנאומו אמר כי "שני בתי הקונגרס של המעצמה הגדולה זה אירוע מיוחד. כמה מדינות כבר זוכות בכבוד הזה?". הוא הוסיף: "נשים בצד את המחלוקות ואת הסיטואציה שבה נמצאת ישראל. דבר אחד בלט והוא שיש אהבה גדולה מאוד לישראל בשני צידי האולם, בניגוד לרושם שמתפרש אצלנו שזו זירה אבודה.
"זה לא דבר של מה בכך", המשיך הרצוג. "הופעתי בהמון פרלמנטים אבל מאוד מרגש לראות את ההתלהבות שהייתה שם. כשעמדתי שם אמרתי לעצמי כולנו שליחים בעולמנו לעשות דברים טובים וחשובים - זה שידר משהו משמעותי לעם היהודי". הרצוג סיפר כי עבד רבות על הנאום בפני הקונגרס: "אני לא מפסיק לקבל תגובות. המסרים באו מעומק ליבי. עבדתי על הנאום הזה שלושה חודשים".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן הביע את דאגתו בפני הרצוג מהחקיקה החד-צדדית ומהסוגייה הפלסטינית
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
במהלך השיחה בין ביידן להרצוג, הנשיא האמריקני הביע את דאגתו משני נושאים עיקריים, חקיקה חד-צדדית ולא בהסכמה והסוגייה הפלסטינית. האמריקנים חוששים מהאפשרות של קריסת הרשות הפלסטינית, והדבר הועבר להרצוג גם בשיחתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן, שמצפים שהחלטת הקבינט לחיזוק הרשות תיושם.
האמריקנים הבהירו להרצוג כי הם עומדים לצד ישראל ומחוייבים לביטחונה, אך מודאגים גם מקידום הבנייה בהתנחלויות ומהאפשרות לאבד את האופציה לפתרון שתי המדינות, כפי שהבהירו פעמים רבות בעבר. לדברי האמריקנים, ברצונם לחזק את הקשרים עם ישראל, אך העיסוק ברעשים פנימיים במדינה שואבים כל אפשרות לעסוק בדברים הגדולים - כמו נורמליזציה עם סעודיה. בעיניי האמריקנים מדובר בנושא חשוב שדורש זמן רב ועבודה קשה. שתי המפלגות במדינה תומכות בנורמליזציה, אך המתיחות ביחסי ארה"ב-סעודיה בנושא רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י מעוררת קשיים.
5 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
הרצוג שוחח עם האמריקנים על המתיחות בגבול לבנון. תיעוד אוהל ופעיל חיזבאללה חמוש בשטח ישראל
בנושא הגרעין האיראני, נכון לרגע זה האמריקנים לא מראים רצון לחזור ל-JCPOA, הסכם המעצמות מ-2015 שעיקרו הקפאה מלאה או חלקית של העשרת האורניום מצד איראן תמורת ביטול הסנקציות, אך הם בהחלט פתוחים להגיע לאיזשהו הסכם.
הרצוג שוחח על המתיחות בגבול לבנון במהלך כל הפגישות שערך בארצות הברית, והוא הציג את ההסלמה המשמעותית, בין היתר לאחר הצבת אוהלי חיזבאללה בשטח ישראל. הרצוג שוחח על כך גם עם עמוס הוכשטיין, שליחו של ביידן, שאמור להתחיל במגעים מול הלבנונים במטרה להוריד את המתיחות בצפון.
הנשיא הציג את הנתונים גם בפני מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בפגישה שנערכה גם בנוכחותה של לאה גולדין, אמו של קצין צה"ל הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה משנת 2014. גוטרש הבטיח שיפעל למען השבת הבנים ככל שיוכל, כפי שהבטיח גם בלינקן.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בפדרציה היהודית של ניו יורק
יצחק הרצוג בפדרציה היהודית של ניו יורק
הרצוג בפדרציה היהודית של ניו יורק. "אם צד אחד מנצח, ישראל מפסידה"
(צילום: שחר עזרן)
סגנית הנשיא האמריקני, קמלה האריס, אמרה להרצוג בפגישתם כי לישראל יש בעיה קשה עם הדור הצעיר בארצות הברית. "זה מדאיג וחשוב שתבינו את זה כאומה. אתם החברים הכי קרובים שלנו", אמרה האריס להרצוג.
בנאומו מול הפדרציה היהודית של ניו יורק התייחס הרצוג למחאות והמתחים על רקע הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, ואמר כי "אלה רגעים כואבים. ליבי עם אזרחי ישראל שדואגים, ועם אלה שרוצים להתקדם. ברגעים אלה יש מאמצים למצוא פתרון".
לדבריו, "האלטרנטיבה לאחדות היא רעה ומסוכנת לישראל ולכן אני חוזר על המסר: שבו ותנסו למצוא דרך לפתור את זה. אם צד אחד מנצח, ישראל מפסידה". הוא אף התייחס לאפשרות שיתמודד בעתיד לתפקיד פוליטי, והסתייג: "אשתי מיכל אמרה שאם אני רוצה לחזור לפוליטיקה אעשה את זה עם אישה אחרת".