אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

הקיץ כבר כאן. לצערנו בימי החופשה הארוכה מתרחשות לא מעט תאונות, ולכן חשוב להיות מודעים למה שיסייע לנו בדיוק באותם מצבים - כמו ביטוח תלמידים.
עו"ד ענת גינזבורג, מייסדת וראש משרד המתמחה בדיני נזיקין וביטוח, ויו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, עם התשובות לכל השאלות.
2 צפייה בגלריה
אטרקציות לילדים עם בדיקות מהירות
אטרקציות לילדים עם בדיקות מהירות
חופש גדול זה כאן
(צילום: shutterstock)
מי זכאי ל"ביטוח תלמידים"? על פי פוליסות ביטוח התלמידים, תלמיד מוגדר כמי שזכאי לחינוך חינם על פי חוק לימוד חובה מגיל שלוש ועד כיתה י"ב. עו"ד ענת גינזבורג מדגישה: "כלל התלמידים בישראל מבוטחים בביטוח תאונות אישיות במסגרות חינוכיות 24 שעות ביממה, בכל מקום שהם נמצאים בו. לא רק בשטח המוסד החינוכי ובזמן הלימודים, אלא בכל יום ובכל שעה ללא כל קשר למיקום הקטין".
האם כל התלמידים חייבים להיות מבוטחים? סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה קובע כי כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם - חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות מחלקת החינוך ברשות המקומית. הפרמיה היא נמוכה, ומצד שני ביטוח תאונות אישיות מקנה, בין היתר, זכאות לפיצויים במקרה של נכות פיזית או נפשית, זמנית או קבועה, וכן במקרה של מוות, שנגרמו כתוצאה מתאונה.
מה מוגדרת "תאונה"? תאונה מוגדרת כאירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי, הגורם נזק גופני. חשוב לדעת כי הביטוח חל גם על הורה או בן משפחה של התלמיד שהשתתף (ללא תשלום) בפעילות רשמית של המוסד החינוכי בשטח המוסד או מחוצה לו.
קראו עוד:
האם ניתן פיצוי לאחר כל תאונה? הפיצוי במסגרת פוליסות ביטוח התלמידים ניתן ללא קשר לשאלה אם הייתה רשלנות שגרמה לתאונה. אולם, חשוב לדעת כי כל תאונה או מאורע שחל עליו חוק ו/או הסדר ספציפי לפיצוי, לא ניתן יהיה לקבל עבורו פיצוי בגין ביטוח תלמידים, כגון תאונת דרכים בארץ או בחו"ל, פגיעה במלחמה, פעולת איבה, תאונת עבודה של תלמיד המזכה בפיצוי במסגרת המוסד לביטוח לאומי, רשלנות רפואית או נזק שנגרם בעקבות טיפול רפואי, וגם לא על מחלה שאינה נובעת מתאונה, ופגיעה כתוצאה ממעשה פלילי (עבירת פשע) של נפגע בגיל מעל 14.
במילים אחרות: תאונות דרכים מוחרגות בפוליסות ביטוח תלמידים. אם ילדך נפגע חלילה בתאונת דרכים כשנסע עם הוריו ברכב, לא ניתן לקבל פיצוי על פי ביטוח התלמידים. במקרה כזה, ההורים יתבעו את חברת הביטוח שדרכה בוטח הרכב בביטוח חובה.
האם הביטוח תקף בחופש הגדול, ואף בחו"ל? התשובה חיובית. הפוליסה חלה כל שעות היממה, כולל בחופש הגדול ובכל חופשה שהיא.
מהם היתרונות של ביטוח התלמידים? מדובר בפוליסה זולה, הפרמיה נגבית מההורים במסגרת תשלומי הורים, והסכום נקבע על ידי ועדת החינוך של הכנסת לשנת הלימודים. בשנת הלימודים תשמ"ג, למשל, התשלום המרבי הוא כ-69 שקלים. מצד שני, הסכומים שניתן לקבל במסגרת הפוליסה אינם גבוהים.
עו"ד גינזבורג מסבירה: "הפוליסה מכסה מוות מתאונה, נכות כתוצאה מתאונה, בין אם קבועה ובין אם נכות זמנית. במקרים של נכות צמיתה (קבועה) הסכום המרבי עומד בדרך כלל על כ-400 אלף שקל המשולמים בגין 100% נכות צמיתה. מענק חומרה משתלם במקרה שבו הנכות חמורה, שאז קיימת זכאות לפיצוי נוסף של 50%".
לדוגמה, היא אומרת, במקרה של נכות של 100%, קיימת זכאות לקבלת פיצוי של 600 אלף שקל. מענק חומרה משולם גם במקרים של נכות בגובה 80% ומעלה. במקרים של אחוזי נכות חלקיים לצמיתות, הפיצוי הוא כ-40 אלף שקל לכל 10% נכות צמיתה. הפוליסה מאפשרת כיסוי בגין נכות זמנית בסך של כ-94 שקל לכל יום, החל ביום השישי שבו התלמיד מרותק למיטתו, בתנאי שמדובר בתקופה העולה על 21 יום רצופים.
איזה החזר מעניקה הפוליסה? קיימות פוליסות שבהן הסכום הנ"ל גבוה יותר ומגיע ל-200 שקל לכל יום. תקופת הנכות הזמנית המקסימלית היא חצי שנה. בגין ימי האשפוז, חברת הביטוח משלמת כ-120 שקל עבור כל יום אשפוז. במקרה שבו ילד שבר או איבד שן, באשמתו או כתוצאה מרשלנות, ניתן להגיש תביעה לביטוח התלמידים.
2 צפייה בגלריה
ושתהיה לנו חופשה בטוחה
ושתהיה לנו חופשה בטוחה
ושתהיה לנו חופשה בטוחה
(צילום: shutterstock)
הפוליסה מעניקה גם החזר הוצאות עבור אמצעי עזר רפואיים הנחוצים לנפגע, לתקופה של עד חצי שנה ממועד התאונה, והחזר הוצאות רפואיות שלא מכוסות על ידי חוק הבריאות הממלכתי. חשוב לציין שקיים בפוליסה גם כיסוי ביטוחי להורים שנפגעו במסגרת השתתפות בפעילות המוסד החינוכי לרבות ליווי בטיולים, השגחה באירועים וכדומה, למקרי נכות ומוות. במסגרת הפוליסות קיים כיסוי לחילוץ נפגעים עד לתקרה של כ-235 אלף שקלים.
ומה לגבי החסרונות? סכום הפיצוי נמוך יחסית, אולם הוא עומד בקורלציה לפרמיה הנמוכה. נכות מתחת ל-5% אינה מזכה בפיצוי. הפוליסה אינה מכסה פגיעה שגרמה לצלקת אסתטית (אך ניתן לערער על כך לוועדת חריגים). יש לקחת בחשבון שהתיישנות תביעת ביטוח תלמידים נכנסת לתוקף שלוש שנים לאחר הגיעו של הקטין לגיל 18, כלומר, בגיל 21. והנה עוד תשובות לשאלות ששאלתם.

הילד שלי נפגע בחופש הגדול בעת ששיחק במגרש משחקים בעיר, אושפז ונותח. האם ניתן לתבוע את העירייה וגם את ביטוח התלמידים? התשובה חיובית. תביעה על פי פוליסה אינו גורעת מזכות הקטין לתבוע את המזיק שהתרשל כלפיו. למשל, אם הנזק אירע כתוצאה ממתקן פגום ו/או כל מפגע אחר, ניתן לתבוע את הרשות המקומית ובנוסף את המבטחת במסגרת פוליסת ביטוח התלמידים. אין לנכות מהפיצוי במסגרת התביעה הנזיקית את הפיצוי שניתן במסגרת פוליסת ביטוח התלמידים.
הבת שלי נפגעה במהלך קייטנה ונגרם לה נזק גופני. האם ביטוח התלמידים רלוונטי? בהחלט כן, היות שהפוליסה חלה בכל מקום כולל בחופשים. כמו כן כדאי לבדוק אם הייתה רשלנות שגרמה לפגיעה, ואם כן, ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד מפעילי הקייטנה, בעל המקרקעין שבתחומו התקיימה הקייטנה, הרשות המקומית אם לה קשר לקייטנה וכדומה.
עו"ד ענת גינזבורגעו"ד ענת גינזבורגצילום: תומר שלום
האם יש צורך בעו"ד כדי להפעיל את ביטוח התלמידים, או שניתן להתנהל לבד מול חברת הביטוח? ומה שכר הטרחה המקובל אם שוכרים שירותי עו"ד? הניסיון מלמד שבדרך כלל כדאי להסתייע בשירותי עו"ד כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי, היות שמדובר בהתנהלות מול חברות הביטוח המסתייעות בעו"ד מול הנפגעים. חברות הביטוח לא משלמות בנקל את הפיצוי, ובמקרים רבים מסרבות לקבל את חוות דעת המומחים הרפואיים מטעם התובעים לגבי דרגת הנכות המגיעה לנפגע.
כמו כן, עו"ד יוכל לייעץ לגבי האפשרות להגיש תביעת נזיקין נוסף על הפיצוי מביטוח התלמידים. שכר הטרחה המקובל נע בין 17% בתוספת מע"מ במקרה של השגת הפיצוי ללא הגשת תביעה, ו-20% בתוספת מע"מ במקרה של ייצוג בהליכים משפטיים מול המבטחת.
שתהיה לכולנו חופשה נעימה ובטוחה.