בקצרה:
  • רנו מציגה אפשרות לשימוש בסוללה לאספקת חשמל לבית
  • הרכב יטען בשעות השפל, יספק חשמל לבית בשעות השיא
  • המערכת תוטמע מעתה בכל דגם חשמלי של רנו
מהבית לרכב ובחזרה: רנו 5, הסופר-מיני החשמלית שצפויה לעלות על כבישי אירופה בשנה הבאה, תצויד במערכת V2G (ר"ת Vehicle To Grid), שתאפשר לטעון את סוללת הרכב בתעריפים מוזלים בשעות השפל, ולספק ממנה חשמל למערכת הביתית ולרשת החשמל הציבורית בשעות השיא.
המערכת תפעל באמצעות מטען פנימי דו-כיווני, שיותקן מעתה בכל אחד מהדגמים החשמליים העתידיים של רנו. בנוסף ידרש שימוש בעמדת טעינה יעודית של מובילייז (חברת הניידות של רנו, המשווקת גם את המשפחתית EvEasy לימו), שתפעל בהספקים שבין 7 ל-22 קילוואט ותאפשר את אספקת החשמל לרשת רק לרכבים עם מטען פנימי תומך. הרכב יצויד גם במתאם חיצוני לשקע 220 וולט שיאפשר אספקת חשמל באמצעות הרכב גם מחוץ לחניה הביתית.
כך זה יתבצע: בעלי הרכב ידרשו לחבר את הרכב לחשמל לכל משך החניה בבית. באמצעות אפליקציה יעודית הנהגים יגדירו את שעת היציאה המתוכננת ואת רמת הסוללה שתידרש לטובת הנסיעה, כאשר בשעות השפל יטען הרכב במחירים נמוכים, ואילו בשעות השיא יספק הרכב חשמל "בחינם" לשימוש ביתי וגם לטובת רשת החשמל הכללית. ברנו טוענים כי המערכת תוכל לחסוך מחצית מעלות החשמל הממוצעת.
בנוסף לחסכון בעלויות הטעינה, המערכת תוכל לספק חשמל לשימוש ביתי גם בזמנים של הפסקות חשמל, כולל כאלו שנובעות מעומס על הרשת הציבורית. לאור העובדה שצריכת החשמל הממוצעת של משק בית בישראל עומדת על 22 קוט"ש ביום, הרי שמכונית קטנה עם סוללה צנועה של 50 קוט"ש תוכל לספק את תצרוכת החשמל המלאה למשך יומיים לפחות. המערכת תוצע בצרפת ובגרמניה החל ממועד השקת הדגם בשנה הבאה, ומ-2025 תוצע גם בשוק הבריטי.
מה אנחנו חושבים: ניצול הסוללה של הרכב למטרות נוספות הוא בהחלט צעד מתבקש ומקורי. עד כה מערכות כאלו היו נפוצות בעיקר ברכבים חשמליים והיברידיים-נטענים בשוק היפני, בהם ניסאן ליף ומיצובישי אאוטלנדר PHEV, אך שם המטרה העיקרית היא אספקת חשמל לשימוש ביתי במקרי חירום, בהם הרשת הציבורית אינה מתפקדת. הפתרון של רנו, הגם שאינו מגובה בטכנולוגיה יוצאת דופן, מאפשר שימוש יעיל בסוללה לטובת הפחתת עלויות האחזקה. וזה לא פחות חשוב.