הפיר, ההיתקלות, החשש לחטיפה וגבורת המפקדים שזינקו: הקרב בשג'אעיה, שהסתיים ב-9 הרוגים

התקרית הקשה בשג'אעיה שבה נהרגו לוחמי גולני ו-669, ובהם אלוף-משנה יצחק בן בשט, מפקד חטיבת יפתח לשעבר, מג"ד 13 סגן-אלוף תומר גרינברג, החלה אתמול בשעה 16:30 ונמשכה כשעתיים וחצי. צוות קרב משולב של גדוד שריון 53, שכלל גם כוח גולני וכוח הנדסה, עסק בטיהור הקסבה בצפון-מערב השכונה העזתית, אחרי שבוע שבו נהרגו כ-350 מחבלים מאש ישירה של הלוחמים. רוב המתחם שטופל היה נטוש, עם כלי נשק מסוגים שונים שהופקרו על-ידי פעילי חמאס, אך שניים-שלושה מבנים היו עדיין מאוישים במחבלים.

הכוח הצה"לי נכנס לפנות ערב לסריקה במתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר, משני כיוונים, ומצא פיר במתחם. בתוך אחד המבנים שבמתחם הופעל מטען נגד הכוח, לצד ירי מרובי M-16 ורימונים מצד המחבלים. הכוח הראשון, עם ארבעה לוחמים, נפגע והמשיך לנהל אש במבנה. הכוח שבחוץ ניסה לחתור למגע עם המחבלים, אבל בשלב זה נותק הקשר עם אחד הקצינים. לכוחות בפעולה עלה חשש שהוא נחטף לפיר. מרגע זה, הכוח של גולני, גם במרחב הפעולה, פעל במהירות ובעוצמה. כל המפקדים הבכירים קפצו לזירה: מג"ד 53 בזירה, סא"ל רועי; מג"ד סיירת גולני, סא"ל דוד, שזינק מגזרה שכנה; ומג"ד 13 סא"ל תומר גרינברג, שבסופו של דבר נפל בקרב.
מח"ט גולני, אלוף-משנה יאיר פלאי - שאלוף-משנה יצחק בן בשט, שנהרג בקרב, הוגדר "הצל" שלו - חילק לכוחות גבולות גזרה, והם נתנו חיפוי ואש לכולם. בשלב זה סא"ל גרינברג איגף את מתחם הלחימה מצפון, מפקד הסיירת עשה פעולה דומה מדרום, ורועי - מג"ד 53 - אסף את הכוח שנפגע לאחור ובדק את מצב הלוחמים שלו. הכוח מ-669, ששניים מלוחמיו נהרגו גם הם, הגיע לפתח המתחם כדי לפרוץ ולחלץ אך נפגע. סמח"ט גולני הגיע במקביל לזירה לוודא שאין חריגות מגבול גזרה ותקריות של ירי דו-צדדי.
3 צפייה בגלריה
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
(צילום: דובר צה"ל)
החילוץ נמשך כאשר משני מוקדי האירוע במתחם המחבלים ממשיכים לירות ולזרוק מטענים. כוח החילוץ גילה שארבעת הלוחמים מהכוח הראשון נהרגו במבנה; הכוח של סא"ל גרינברג שאיגף נפגע מירי ממבנה שני במתחם. עם הקרב הקשה שהתפתח, הלוחמים ירו חימוש מטאדור למבנה סמוך - שעלה באש והתפוצץ בגלל מטענים רבים שהיו בו.
הרמטכ"ל הלוי אמר היום: "המפקדים בראש כי ככה אנחנו מחנכים בצה"ל, ככה אנחנו מאמינים שנכון להילחם, ככה אנחנו מאמינים שנכון לנצח". מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן שוחח עם לוחמי חטיבת גולני בשג'אעיה, וקיים הערכת מצב עם מפקדי החטיבה בשטח הרצועה. פינקלמן אמר כי "יש לנו אתגרים גדולים לפנינו, אנחנו נמשיך ונכה באויב כפי שהכיתם בו פה בשג'אעיה ובמקומות אחרים". הוא הוסיף: "אתמול הוכחתם ש'אחריי' זו לא סיסמה, אלא ציווי שלנו המפקדים להוביל קדימה בראש הכוחות גם כשיש מחיר כבד. אתם דור הניצחון".
לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

לאחר שהעבירו את הלילה מול משכן הכנסת, נציגי משפחות החטופים ועשרות פעילים ותומכים ממשיכים גם היום במחאה. בין היתר, הציבו מבנה דמוי מנהרה במטרה לדמות את התנאים שהקשים שבהם מוחזקים החטופים בעזה.
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מחוץ לכנסת, ירושלים
משפחות החטופים מחוץ לכנסת, ירושלים
משפחות החטופים מחוץ לכנסת, ירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
מחבל חמאס הובהל הלילה לבית חולים במרכז הארץ לאחר שנפצע ברצועת עזה, והוא נותח ואושפז שם. לטענת גורמים בבית החולים - מדובר בהנחיה של משרד הבריאות. המחבל צפוי לעבור להמשך טיפול במתקן צבאי. מחבל נוסף טופל בבית חולים אחר ביום שבת.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה, ציטט "מקורות מקומיים" בעיר הנמל התימנית אל-חודיידה, שנמצאת בשליטת המורדים החות'ים – ואלו טענו לדבריו כי כוחותיהם הימיים "נמצאים בכוננות מרבית".
ישראל תציג בפני נשיאת הצלב האדום דוח חסוי, שגובש על ידי הצוותים הרפואיים שטיפלו בכל החטופים ששוחררו משבי חמאס ברצועת עזה.
ראש הממשלה נתניהו בשיחה בקשר עם מח״ט 460 של חיל השריון שנמצא בלחימה בעזה: ״אני רוצה שתעביר הלאה עד אחרון החיילים - אנחנו ממשיכים עד הסוף, עד הניצחון, עד השמדת חמאס".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הציג בדיון אמש את המספר של משרדי חמאס בעזה, ולצידו תמונה של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר והכיתוב: "תתקשרו אליו להפסקת אש".
בריטניה הטילה סנקציות על שבעה בני אדם שקשורים לחמאס, במסגרת צעדי הענישה נגד ארגון הטרור - בהם ניתוק הגישה שלו למימון והגבלות תנועה על המקושרים אליו.
העיתונאי אלי ציפורי ואבי וייס חשפו בפוסטים ברשתות החברתיות את כתובת ביתה של הדס קליין, העדה המרכזית בתיק 1000, ובמחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישו נגדם כתב אישום.

פרשנויות ודעות היום

בישראל מבהירים לארה"ב: בשלב זה לא תהיה נסיגה מלאה מצפון הרצועה | נדב איל
"מעבר לנתניהו, יש הסכמה יחסית רחבה בדרג המדיני שלא תהיה נסיגה מהירה ומלאה בצפון הרצועה. בישראל הבהירו כי השלב העצים - התקפה קרקעית, תפיסת שטח חדש, תקיפות אגרסיביות מהאוויר והכל באמצעות תמרון אוגדתי נרחב - ייגמר. אין לנו עניין להישאר בעזה, או לתפוס לאורך שנים רצועת ביטחון. אבל לא נוכל לספק ביטחון אם לא נהיה שם, בטווח הזמן הזה. אחרת - איך תושבי נחל עוז ירגישו בטוחים לשוב הביתה?". לטור המלא
למחבלים זה קרב התאבדות, ומפקדי צה"ל מרגישים שחלון הזמן הולך ונסגר | רון בן ישי
"הצורך לפתח שיטה מוגנת יותר לפעולה באזור רווי מטענים ופירים אינו נוגע רק לשלב הנוכחי של הלחימה העצימה. גם בעוד כמה שבועות, אחרי שצה"ל ידלל את הכוחות ברצועה ויעבור מהשתלטות מבצעית על פני השטח לפירוק התשתיות התת-קרקעיות והאחרות של חמאס, ימשיכו מחבלים להגיח מפירים וזירות מטענים ימשיכו להוות בעיה. לכן כדאי למצוא לסוגיה הזו מענה סביר שיצמצם את המחיר שהיא גובה". לטור המלא
אי אפשר לנתק את הקשר לאוסלו | נוה דרומי
"צודקים המבקרים שברמה היבשה לא ניתן להשוות בין אוסלו, אירוע מתמשך שלקח זמן, לבין יום של טבח, אונס, חטיפה, שריפה וביזה. אבל לא מדובר רק בהשוואה בין האירועים, כי אם ביחסי הגומלין, או לפחות בקשר האלמותי ביניהם. יש מי שעלולים לטעות ולנתק בין האירועים בגלל הזמן שעבר, המסגרת שבה קרו וגם השיטה - כי ללא ספק שיטות הרצח הפלסטיניות השתכללו. אוטובוסים מתפוצצים ומסעדות מתעופפות בשם המאבק הפלסטיני יצאו מהאופנה בתחילת שנות ה-2000". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

אנדרה בראואר. השחקן זוכה האמי, שנודע בשל תפקידיו בסדרות "רצח מאדום לשחור" ו"ברוקלין 99", הלך לעולמו ביום שני לאחר מחלה קצרה. בראואר, שנולד בשנת 1962 בשיקגו וגדל בה, עשה את התפקיד הראשון שלו בסרט "גלורי" בשנת 1989, שם שיחק לצד כוכבי ענק כמו מורגן פרימן, דנזל וושינגטון ומת'יו ברודריק. הוא למד באוניברסיטת סטנפורד וקיבל תואר מאסטר לאומנויות מג'וליארד.
3 צפייה בגלריה
אנדרה בראואר
אנדרה בראואר
אנדרה בראואר
( צילום: AP)