התקרית הקשה שהותרה לפרסום הבוקר (רביעי), ובה נפלו תשעה קצינים ולוחמים מחטיבת גולני ומיחידת 669, אירעה בקסבה של שג'אעיה, שהמחבלים הכינו אותה לקרב הגנה אחרון כשהם ערוכים בתוך מתחמים מבוצרים מעל ומתחת לפני הקרקע.

הכוחות שמתקדמים בסמטאות הצרות מתקשים להפעיל דחפורים כדי לפרוץ מכיוונים לא צפויים. אש מן האוויר איננה יעילה שם בגלל שהמחבלים יורדים במהירות לפירים ולמנהרות, שנמצאים מתחת לבתים שבהם הם שוהים.
לכן יתרון האש והתעוזה שיש לצוותי הקרב של כוחותינו, שמלווים בטנקים, מצטמצם מאוד. אבל צריך להודות שתנועה איטית יותר, מלווה באש טנקים וטילי מטאדור, יכולה לצמצם את הסיכון. יש גם להקפיד על כניסה נכונה לבתים החשודים.
רצוי גם במקומות סבוכים כמו הקסבה לא להיכנס מהפתחים הראשיים, ולפני שנכנסים לבית להפעיל אליו אש מטנק, מטיל מטאדור ואפילו מתותח מתנייע מסוג "דוהר", כפי שנעשה בימים האחרונים ביעילות רבה. הבעיה היא שטנקים ותותחים מתנייעים מסוג "דוהר" מתקשים לנוע בסמטאות הקסבה.
הכותרת
הקונספציה מול ההתרעות: מאחורי כישלון המודיעין | רונן ברגמן
23:21

1 צפייה בגלריה
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
תשעת הלוחמים שנפלו בקרב בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
פעולה איטית יותר נחוצה במקרים כאלו, מבלי לוותר על מאמץ להשיג שליטה מבצעית בשטח. אבל השעון המדיני מתקתק ביתר שאת אחרי נאומו אתמול של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, והמפקדים בשטח מרגישים את הלחץ, אפילו אם זה לא נאמר להם במפורש.
יש בקרב זה סימנים מובהקים שהמחבלים מרגישים שהם עם הגב אל הקיר, יותר נכון למנהרה, ושהם מבינים שהמנהרות יכולות לשמש להם מסתור רק לזמן מוגבל.
מדובר למעשה מבחינתם בקרב התאבדות, שבו אין להם יותר מה להפסיד, והם משתדלים להסב אבידות רבות ככל האפשר לכוחותינו, לפני שהם נהרגים בעצמם. בכל מקרה, למרות התוצאות הקשות בקרב, בימים הקרובים שג'אעיה צפויה להיכבש וליפול, והמחבלים כנראה יודעים את זה.

התקרית הקשה אירעה יומיים לאחר נפילתם של חמישה קציני ולוחמי מילואים בזירת מטענים בבית ספר ליד חאן יונס. המלכודים והמטענים הונחו במאות ובאלפים לא רק בצפון הרצועה אלא גם בדרומה, וצה"ל עדיין לא פיתח שיטה טובה מלבד "הרס מקדים" לאיתור ונטרול זירות המטענים.
הצורך לפתח שיטה מוגנת יותר לפעולה באזור רווי מטענים ופירים אינו נוגע רק לשלב הנוכחי של הלחימה העצימה. גם בעוד כמה שבועות, אחרי שצה"ל ידלל את הכוחות ברצועה ויעבור מהשתלטות מבצעית על פני השטח לפירוק התשתיות התת-קרקעיות והאחרות של חמאס, ימשיכו מחבלים להגיח מפירים וזירות מטענים ימשיכו להוות בעיה. לכן כדאי למצוא לסוגיה הזו מענה סביר שיצמצם את המחיר שהיא גובה.