בערב החג נחצה לראשונה רף 600 חולי הקורונה שמצבם קשה. היום מאושפזים 653 חולים קשה בבתי החולים. על פי ההערכות, כבר בסוף השבוע ישראל תחצה את קו הספיקה של 800 חולים קשה. אבל העלייה החדה במספרם לא צפויה להסתיים כאן. לפי התרחיש שהוצג לשרים, עד אמצע אוקטובר - תוך לא יותר משלושה שבועות - מספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה יגיע ליותר מ-1,600.
התרחיש הזה הוצג לממשלה אתמול (שני) בשיחת זום על ידי פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית. על פי הערכתו, שנמסרה בשיחת הזום, מספר החולים קשה בבתי החולים יגיע ל-800 עד סוף השבוע. פרופ' ערן סגל, שאף הוא מייעץ לקבינט הקורונה, העריך גם כן כי ישראל תעבור את סף הקריסה, אך לפי תחזיותיו מספר החולים קשה יגיע ל-900 עד 1,000 בתחילת אוקטובר.
4 צפייה בגלריה
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
"שיעור החיוביים עולה עם מספר הבדיקות". מחלקת קורונה בבי"ח מאיר בכפר סבא
(צילום: AFP)

פרופ' אשכנזי אמר כי ברוב המחקרים שבוצעו נמצא כי הדבקות רחבות מתרחשות בשטחים סגורים. לדבריו, בשטח פתוח אין כמעט סיכון אבל אם אנשים "שרים" זה על זה, כמו במקהלה, הם עלולים להידבק. כך גם אם לא נזהרים ולא שומרים על ריחוק חברתי. הוא ציין כי מסכה אמנם חשובה מאוד בשטח סגור אך אינה מספיקה, והדבקה במקום סגור אפשרית גם כשעוטים מסכה. לכן, המשמעות היא שצריך להגביל את מספר האנשים בחלל סגור.
"בשבועות האחרונים מספר הבדיקות עולה ויחד איתו עולה שיעור הבדיקות החיוביות", ציין פרופ' סגל. "זה מראה לנו שהמצב לא טוב ושהתחלואה עוד יותר גבוהה. אחוז הבדיקות החיוביות בממוצע שבועי הוא בעלייה. על פי המחקרים, 80 אחוז מהחולים קשה מחלימים ו-20 אחוז נפטרים. על פי תרחיש פסימי, יתווספו כ-6,000 חולים קשה חדשים וימותו כ-1,200 אנשים נוספים עד אמצע נובמבר. על פי התרחיש האופטימי, יתווספו כ-3,500 חולים קשה וימותו כ-700 איש עד אמצע נובמבר".
4 צפייה בגלריה
תרחישים למספרם של החולים קשה בנגיף הקורונה
תרחישים למספרם של החולים קשה בנגיף הקורונה
התרחישים שהציג פרופ' סגל ממכון ויצמן
4 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
פרופ' סגל הוסיף כי באוגוסט כבר יש 10 אחוזים תמותה עודפת לעומת השנה שעברה. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים אחרי פרוץ המגפה שיעור המתים הכולל בישראל היה נמוך מבשנים עברו.
על כך אמר שר המדע יזהר שי מכחול לבן: "מכחישי הקורונה יכולים לנשום לרווחה. התמותה בישראל גם עולה, ועולה על התמותה בשנים שעברו. אלמלא נקטנו זהירות בגל הראשון היינו רואים הרבה יותר מתים משנה רגילה".
היום ב-12:00 יתכנס קבינט הקורונה כדי לדון בהחמרת הסגר, וזאת לאור נתוני התחלואה המזנקים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בישיבת הממשלה כי כל מי שזלזל בהגבלות שהטלנו, כל מי שדילל בהחלטות בכנסת או ביטל אותן - שלא יבוא אלינו בטענות איך התחלואה עולה.


דבריו כוונו כעקיצה ליו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון, שענתה לו אחר כך: "מציעה לראש הממשלה להתעשת ולהפסיק לחפש אשמות. זה הזמן להגדיל את כושר הספיקה של בתי החולים, לייצר מערך קטיעת הידבקויות יעיל, לגייס את הציבור למאבק על ידי הסברה נכונה לשמור על עצמו ועל קבוצות הסיכון. מומלץ גם לתת דוגמה אישית. טוב יעשה אם ראש הממשלה יתרכז בכך ולא בבריחה מאחריות והטלת בוץ ורפש".
עמדתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין היא שעקרונית צריך להדק את הסגר אבל הוא סביר שצריך להמתין כמה ימים כדי לראות את התנהגות הציבור ואת הנתונים. לכן ההערכה היא שגם אם יוחלט על החמרת הסגר לא נראה שהצעדים ייכנסו לתוקף מיידי אלא רק אחרי יום הכיפורים ואישור התקנות בכנסת.
קבינט הקורונה ידון גם בהיערכות בתי החולים ובמתווה ההפגנות שנדון בהרחבה בישיבת הממשלה. ראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר בישיבה: "אני מבקש להדגיש את הצורך המהותי לאשר את התכנית ל-2021, אנחנו שמים עוד פלסטר ועוד פלסטר. התחלואה הולכת וגדלה. אנחנו צריכים לקחת החלטות קדימה".