השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי נכנס הערב (יום שלישי) לרצועת עזה, לאחר שנפגש עם גורמים מישראל. אל-עמאדי נכנס לרצועה עם המענק הקטארי, אך הכסף לא יחולק מיד - אלא רק לאחר הגעה להבנות לרגיעה בין חמאס לישראל. בינתיים, טרור הבלונים נמשך - ולפחות 25 שריפות פרצו היום בעוטף עזה כתוצאה מכך.
6 צפייה בגלריה
מוחמד אל-עמאדי
מוחמד אל-עמאדי
יהיה מענק או לא, ובאיזה סכום. מוחמד אל-עמאדי
(צילום: AP)
אל-עמאדי ייפגש עם הנהגת חמאס, ובראשה מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר, כדי לדון עמם בדרישותיהם. אל-עמאדי גם יעביר להנהגת חמאס את המסרים והתשובות של ישראל לדרישות, וגם את דרישותיה של ישראל מחמאס.
כאמור, אל-עמאדי נכנס לרצועה עם המענק, אך הכסף לא יחולק באופן מידי. החלוקה תהיה מותנית בדרישה קטארית לרגיעה על הגבול והשבת המצב לכפי שהיה מול ישראל - כלומר, הפסקת הפרחת בלוני התבערה ושיגור הרקטות. בסיום פגישתו עם הנהגת חמאס צפוי אל-עמאדי לעזוב את הרצועה, ולהעביר לישראל את תוצאות התיווך הקטארי.
התיווך הוא למעשה ההזדמנות האחרונה שיש לשני הצדדים - ישראל וחמאס - לסיים את ההסלמה ההדרגתית ולשוב לרגיעה מחודשת. אם אחד הצדדים לא יקבל את המתווה המוצע, וניסיון התיווך ייכשל, צפויה החרפה בהסלמה הן מצד ישראל והן מצד רצועת עזה.

היום: לפחות 25 בלוני תבערה בעוטף

הרצועה, נזכיר, נתונה במשבר קשה עקב התפרצות ראשונה של נגיף הקורונה בשטחה, ותחנת החשמל לא פועלת בה כבר כמה ימים עקב הפסקת אספקת הסולר מישראל. משק בית ממוצע בעזה מקבל בימים הללו בין שעתיים לשלוש שעות חשמל ביממה בלבד.

כניסתו של השליח לרצועה - הנתונה בעוצר מלא בשל העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה - מגיעה ברקע המתיחות בין ישראל לבין חמאס. רק הלילה צה"ל תקף מנהרות ועמדות חמאס בדרום רצועת עזה בתגובה לשיגור בלוני התבערה. זו הייתה התקיפה ה-12 של צה"ל בעזה ב-13 הימים האחרונים.
עם זאת, לפחות 25 שריפות פרצו לאורך היום באזור העוטף וכובו בידי צוותי כבאות, קק"ל ורשות הטבע והגנים. כ-180 דונמים עלו באש. לצד המספרים הרשמיים, צוותי הכיבוי בשטח דיווחו על כ-40 דליקות.
6 צפייה בגלריה
עובד רשות הטבע והגנים מכבה שריפה ליד קיבוץ אור הנר
עובד רשות הטבע והגנים מכבה שריפה ליד קיבוץ אור הנר
כיבוי שריפה ליד קיבוץ אור הנר, ארכיון
(צילום: AP)

לפי נציגי הביטחון ביישובי העוטף, שניים מהבלונים שנחתו בין נתיבות לאופקים נשאו מטעני צינור גדולים במשקל של כ-700 גרם כל אחד.
בנוסף, המשטרה מסרה כי צרור בלונים חשודים נחת בעיר נתיבות בקרבת ילדים ששיחקו במקום. שוטרים וחבלנים הגיעו לזירה, ובתום בדיקה נמסר כי מדובר במטען נפץ שהתנתק מהבלונים. איש לא נפגע ולא נגרם נזק.
6 צפייה בגלריה
בלוני תבערה
בלוני תבערה
"לפחות שני בלונים נשאו מטעני צינור כבדים"
6 צפייה בגלריה
שריפה באור הנר
שריפה באור הנר
שריפה באור הנר, ארכיון
(צלם: אמנון זיו)
6 צפייה בגלריה
שיגור בלוני תבערה, ארכיון
שיגור בלוני תבערה, ארכיון
שיגור בלוני תבערה, ארכיון
(צילום: AFP)

בחודש מרץ האריכה קטאר את המשך העברת המענק הקטארי לחצי שנה נוספת - וזאת עתידה להסתיים בחודש ספטמבר. נראה כי ההסלמה האחרונה הגיעה בשל רצון חמאס החליט להגביר את הלחץ הביטחוני על הגבול, משום שהנהגת הארגון מאמינה כי הדבר יאיץ את המהלכים להארכת קבלת המענק הקטארי, וישבור את הקיפאון הנוכחי בנושא.
חמאס נתון בימים האחרונים ללחץ משולש מצד קטאר, מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, כאשר כל אחד בדרכו ובשיטותיו מנסים להניא את ראשי הארגון ממסלול ההסלמה שהם מכוונים אליו. זאת, תוך רמיזה לכך שהשבת השקט תוביל לכך שבעזה יקבלו הקלות ושיפורים נוספים שאינם קיימים בשלב זה של ההסדרה.
נכון לעת הזו ממשיך הארגון להתבצר בעמדתו ובמדיניות ההסלמה של המשך הפרחת בלוני תבערה, תוך הצבת משוואה שתקיפות ישראליות ברצועה ייענו בתקיפות נגד בדמות ירי רקטות או פעילות התקפית אחרת.
פורסם לראשונה: 20:32, 25.08.20