לא רק שיום הבחירות בארה"ב איננו יום שבתון, במידה מסוימת לבוחרים האמריקנים שיגיעו לקלפי מצפה בו חתיכת עבודה: המדינות שלהם ינצלו את ההזדמנות כדי לבקש מהם לא רק לבחור את המועמד לנשיאות המועדף עליהם, אלא גם להכריע בשורה ארוכה של עניינים אחרים – מזהות נציגיהם בקונגרס האמריקני, דרך בחירת מושלים וראשי ערים ועד החלטות מקומיות שישנו את מציאות חייהם בשנים הבאות, מהתרת השימוש בסמים קלים ועד שינוי התקנות הנוגעות לשכר דירה ולמרפאות דיאליזה.
4 צפייה בגלריה
טקס השבעה בית הנבחרים ארה"ב
טקס השבעה בית הנבחרים ארה"ב
יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי. המטרה: כיבוש הסנאט
(צילום: AFP)
בעיניו של הצופה-בבחירות מחוץ לארה"ב, המערכה החשובה ביותר אחרי זו שתתנהל על הנשיאות היא על חלוקת הכוחות בקונגרס האמריקני. קרב קריטי צפוי על השליטה בסנאט, הבית העליון של הקונגרס. הסנאט הוא שמאשר מינויים שעושה הנשיא – משרים ועד שגרירים ושופטים, ובידיו מסור גם הכוח להדיח אותו. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב מוקצים בסנאט שני מושבים בלי קשר לגודלה, וכל סנאטור – כלומר חבר בסנאט – מכהן שש שנים. הכהונה הארוכה יחסית אמורה לאפשר לו להימנע מפעילות פוליטית המוּנעת על-ידי שיקולי בחירות תמידיים.
בסנאט הנוכחי נהנים הרפובליקנים מיתרון: יש להם 53 מושבים ואילו לדמוקרטים 47. אלא שבסבב הבחירות הקרוב 23 מ-35 המושבים העומדים לבחירה הם רפובליקניים, ורק 12 דמוקרטיים. פירוש הדבר שעל הרפובליקנים "להגן" על מושבים רבים יותר. אם הדמוקרטים יגרפו ב-3 בנובמבר 4 מושבים יותר מהרפובליקנים, הם יזכו ברוב בסנאט. אם ביידן וסגניתו ינצחו בבחירות לנשיאות יספיקו לדמוקרטים 3 מושבים יותר מהרפובליקנים, משום שבמקרה של שוויון בסנאט, 50-50, קולו של סגן הנשיא מכריע, ובמקרה כזה יהיה מדובר בסגנית נשיא דמוקרטית. הרפובליקנים שולטים בסנאט ברצף מאז 2014, ואובדן הרוב בו יהיה מכה עבורם.
בבחירות לבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, עומדים לבחירה כל 435 המושבים בבית. לכל מדינה מוקצה בבית הנבחרים מספר מושבים בהתאם לגודל אוכלוסייתה, וכך למשל לקליפורניה יש 53 ולאלסקה רק אחד. כדי להחזיק ברוב בבית הנבחרים צריכה מפלגה להשיג בו 218 מושבים, ואחרי שבבחירות אמצע הכהונה של שנת 2018 רשמו הדמוקרטים מהפך וזכו ברוב בבית, 199-235 (במושב אחד זכה מועמד עצמאי), כעת הם מקווים לשמור עליו.
חוקים המועברים בבית צריכים לקבל את אישור הסנאט והנשיא, והכהונה הקצרה של חבריו – שנתיים בכל פעם – מחייבת אותם לנהל קמפיין פוליטי תמידי.

לשרטט מחדש את המפות

ב-3 בנובמבר ייערכו בחירות גם לשורה ארוכה של תפקידים מקומיים במדינות ארה"ב. הבחירות הללו אולי יחסו בצלן של הבחירות לנשיאות ולקונגרס, אבל עשויה להיות להן השפעה דרמטית על עתידה הפוליטי של ארה"ב כולה.
בין השאר ייערכו בחירות לתפקידי המושלים של 13 מדינות וטריטוריות השייכות לארה"ב, בהן אינדיאנה, דלאוור, מיזורי, וושינגטון ויוטה. ברוב מדינות ארה"ב ייערכו גם בחירות לבתי המחוקקים המקומיים. עוד יצביעו האמריקנים בבחירות לראשות ערים גדולות כמו בולטימור, פיניקס, סן דייגו וטולסה.
4 צפייה בגלריה
ניו ג'רזי ודרום דקוטה מצביעות על לגליזציה
ניו ג'רזי ודרום דקוטה מצביעות על לגליזציה
ניו ג'רזי ודרום דקוטה מצביעות על לגליזציה
לבחירות לתפקידים המקומיים יש השנה חשיבות מיוחדת. לאחר מפקד האוכלוסין של 2020 ייקבעו מחדש הקצאות הצירים לבית הנבחרים האמריקני, וגבולותיהם של מחוזות בחירה ישורטטו מחדש. המושלים והחברים של בתי המחוקקים המקומיים ייהנו מכוח רב בקביעת השינויים האלה. השינויים ייכנסו לתוקף בבחירות אמצע הכהונה של 2022, ועשויים להשפיע דרמטית על מאזן הכוחות בין שתי המפלגות הגדולות. במדינה שבה בבית המחוקקים יהיה רוב דמוקרטי, למשל, יוכלו המחוקקים הדמוקרטים לעצב את מפת מחוזות הבחירה באופן שייטיב עם מפלגתם; מנגד, בחלק מהמדינות מושל השייך למפלגה השנייה, בדוגמה זו המפלגה הרפובליקנית, יוכל להטיל וטו על המפה הזו. הפעם הבאה שייערכו שינויים דומים תהיה רק בעוד 10 שנים, אחרי מפקד האוכלוסין של שנת 2030.
נוסף להצבעות על איוש תפקידים, במדינות שונות ייערכו ב-3 בנובמבר משאלי עם על שורה של סוגיות וחוקים מקומיים. כך למשל בקליפורניה יצביעו הבוחרים על תקנות חדשות הנוגעות לשכר דירה ולמרפאות דיאליזה, ובקולורדו יחליטו אם לאסור הפלות אחרי השבוע ה-22 להיריון. בניו ג'רזי ובדרום דקוטה יצביעו על השאלה אם להתיר את השימוש במריחואנה למטרות הנאה לבני 21 ומעלה. במרילנד יצביעו על מתן רישיונות לקיום הימורים על אירועי ספורט, וביוטה יצביעו על ההצעה להפוך את לשון החוקה של המדינה לבלתי מזוהה מגדרית.