1. ג'ורג' וושינגטון / 124 עבדים

"אבי האומה" האמריקנית היה זה שהוביל אותה לניצחון במלחמת העצמאות מול בריטניה, כששימש כמפקד העליון של הצבא הקונטיננטלי המורד. לאחר שמונה שנות מלחמה, ואחרי שהבריטים הכירו בעצמאות האמריקנית, הוא פירק את צבאו, התפטר מתפקידו ועזב לאחוזתו. אבל יותר מ-12 שנה לאחר הכרזת העצמאות, שניתנה ב-4 ביולי 1776, וושינגטון נקרא שוב לדגל.
25 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 נשיא ארה"ב הראשון ג'ורג' וושינגטון
ארה"ב בוחרת 2020 נשיא ארה"ב הראשון ג'ורג' וושינגטון
וושינגטון. הורה: "שחררו את כולם"
ב-30 באפריל 1789, לאחר שקיבל את קולות כל האלקטורים הבוחרים, הוא הושבע לנשיא הראשון של ארצות הברית על מרפסת האולם הפדרלי בניו יורק. וושינגטון שמר על ניטרליות במהלך מלחמת האזרחים הצרפתית, נלחם מול האינדיאנים, דיכא את מרד הוויסקי בפנסילבניה והנהיג מסורות רבות שנשמרו, כמו הפנייה אליו בתור "אדוני הנשיא". בעת מותו היו ברשותו 124 עבדים. בצוואתו הורה לשחרר את כולם.

2. ג'ון אדמס / 7 אבות מייסדים

סגן הנשיא של וושינגטון ניצח בקרב צמוד את מזכיר המדינה הראשון תומס ג'פרסון. ב-1796 הוא גבר עליו בפער של שלושה אלקטורים, ונבחר לנשיא השני. אדמס, שנחשב לאחד משבעת "האבות המייסדים" של ארצות הברית, התעמת לא פעם עם ג'פרסון. בתחילת ממשל וושינגטון הוא תמך בהענקת תארים בריטיים מסורתיים לנשיא, למשל "הוד מעלתו הנשיא". ג'פרסון טען שכינויים אלו מגוחכים, ומבנה גופו העגלגל של אדמס הוביל לכך שהודבק לו הכינוי "הוד כדוריותו" (His Rotundity).
25 צפייה בגלריה
ג'ון אדמס. כונה "הוד כדוריותו"
ג'ון אדמס. כונה "הוד כדוריותו"
ג'ון אדמס. כונה "הוד כדוריותו"
(צילום מסך)

3. תומס ג'פרסון / 158 מכתבים

מחבר הכרזת העצמאות האמריקנית ניצח את אדמס בבחירות 1800, במה שהיה לאחד ממעברי השלטון הראשונים בין מפלגות בהיסטוריה המודרנית שלא כללו שימוש בכוח. ג'פרסון, גם הוא מהאבות המייסדים, נעזר באדמס בכתיבת הכרזת העצמאות – אבל המאבקים בין השניים, שהשתייכו למפלגות יריבות (אדמס בפדרליסטים, ג'פרסון בדמוקרטים-רפובליקנים), הביאו למתיחות, ובמשך עשור הם לא דיברו זה עם זה.
25 צפייה בגלריה
תומס ג'פרסון. חיבר את הכרזת העצמאות
תומס ג'פרסון. חיבר את הכרזת העצמאות
תומס ג'פרסון. חיבר את הכרזת העצמאות
(צילום מסך)
אבל ב-1812, שלוש שנים לאחר תום כהונת ג'פרסון, הם התפייסו והחלו בחלופת מכתבים. במשך יותר מעשור כתבו זה לזה 158 מכתבים, והם התמקדו בהם בעיקר ב"אריסטוקרטיה הטבעית" – שלטון המוכשרים והחכמים. ב-4 ביולי 1826, יום העצמאות ה-50 של ארצות הברית, מתו שניהם, בהפרש של כמה שעות זה מזה.

4. ג'יימס מדיסון / 29 מאמרים

עוד אחד מהאבות המייסדים. נחשב גם לאבי החוקה האמריקנית. כדי לסייע לאשר את החוקה כתב מדיסון יחד עם אלכסנדר המילטון וג'ון ג'יי (אף הם משבעת המייסדים) סדרת מאמרי פרשנות שנודעה כ"כתבי הפדרליסט". מדיסון כתב 29 מאמרים, המילטון כתב 51. ב-2016 עלה לבמות המחזמר המצליח המילטון, ומדיסון הוא אחת הדמויות בו.

5. ג'יימס מונרו / 99.5% מהאלקטורים

היה מזכיר המדינה ושר המלחמה בתקופת מדיסון. קנה את פלורידה מספרד והכריז על מה שהפך לדוקטרינת מונרו: יבשת אמריקה צריכה להיות חופשייה מקולוניאליזם אירופי. לאחר ניצחון קל ב-1816, הוא ניצח שוב ארבע שנים לאחר מכן, כמעט פה אחד: 1:231 במניין האלקטורים, 99.5%. ב-1831 הפך מונרו לנשיא השלישי שמת ב-4 ביולי, בדיוק חמש שנים לאחר מות אדמס וג'פרסון.

6. ג'ון קווינסי אדמס / 169 IQ

אחד הדיפלומטים הגדולים בתולדות ארצות הברית. שימש כשגריר ברוסיה ובבריטניה וניסח את דוקטרינת מונרו כשהיה מזכיר המדינה שלו. הוא היה בנו של הנשיא השני, ג'ון אדמס, והם האב והבן היחידים פרט לבני משפחת בוש ששימשו שניהם כנשיאים. נחשב לנשיא עם ציון ה-IQ הגבוה ביותר, שנאמד ב-169. הוא היה הנשיא הראשון שקיצר את שיערו והראשון שלבש מכנסיים בהשבעה - ולא אברקיים, מכנסיים שמגיעים עד הברך. לאחר תום כהונתו היה לאחד ממובילי תנועת ההתנגדות לעבדות.

7. אנדרו ג'קסון / 58 מיליון דולר

כבר בבחירות 1824 קיבל ג'קסון את מספר האלקטורים הגבוה ביותר, אבל אז הוא לא השיג רוב, ו"עסקה מושחתת" – לטענתו – הובילה לבחירת אדמס על-ידי הקונגרס בסיוע יו"ר בית הנבחרים הנרי קליי. ג'קסון הקים בתגובה את המפלגה הדמוקרטית, ניצח ב-1828 את אדמס, וארבע שנים אחר כך גבר גם על קליי.

ג'קסון היה הנשיא היחיד שהצליח לשלם את החוב הלאומי, אשר עמד בתחילת כהונתו על 58 מיליון דולר. הוא ספג ביקורת לאחר שהעביר בכפייה אינדיאנים מאדמותיהם. הג'ינג'י בעל המזג הסוער היה אחראי לציטוטים זכורים רבים. כשנשאל בתום כהונתו על מה הוא מתחרט, ענה: "שלא יריתי בקליי ושלא תליתי את ג'ון קלהון (סגן הנשיא שלו)".

8. מרטין ואן ביורן / 8 אצבעות

יורשו של ג'קסון הואשם במשבר הכלכלי שהחל ב-1837, כונה מרטין ואן רוין (מרטין ההורס, Ruin) והפסיד בבחירות 1840. בפרק "ילדי ואן ביורן", בעונה השמינית של הסדרה "סיינפלד", פוגש קריימר חבורת רחוב שמכונה על שם הנשיא השמיני והסימן המוסכם שלה הוא שמונה אצבעות.
25 צפייה בגלריה
מרטין ואן ביורן. הגיע לסיינפלד
מרטין ואן ביורן. הגיע לסיינפלד
מרטין ואן ביורן. הגיע לסיינפלד
(צילום מסך)

9. וויליאם הריסון / 31 ימים

הנשיא הראשון מטעם המפלגה הוויגית מת מדלקת ריאות 31 ימים לאחר כניסתו לתפקיד. הוא היה הנשיא הראשון שמת במהלך כהונתו, וזה שכיהן הכי מעט זמן. ב-1811 ניצח הריסון בקרב טיפקאנו את האינדיאנים בהנהגת צ'יף טקומסה. על פי האגדה, בעקבות זאת הטיל השמאן טנסקואטאוה קללה על הריסון, "קללת טיפקאנו" – וכל נשיא שנבחר בשנה עגולה עד 1960 (1840, 1860, 1880 וכן הלאה) מת בעת כהונתו.

10. ג'ון טיילר / 15 ילדים

האדם הראשון שהפך מסגן נשיא לנשיא (בעקבות מות הריסון). הפנה עורף למפלגה הוויגית והתנגד למנהיגה הנרי קליי. הוויגים, בתגובה, כינו אותו "הוד תאונתו", His Accidency. התעקשותו להפוך לנשיא של ממש ולא להסתפק בתפקיד של ממלא מקום הנשיא התוותה את המדיניות להמשך, עד התיקון לחוקה ב-1967, אז נקבע רשמית כי סגן הנשיא מחליף את הנשיא אם נבצר מזה להמשיך בתפקידו. טיילר היה אב ליותר ילדים מכל נשיא אחר: שמונה מאשתו הראשונה לטישה ושבעה מאשתו השנייה ג'וליה. הוא נולד ב-1790, אבל באופן מדהים שניים מנכדיו עדיין בחיים – ליון שנולד ב-1924 והריסון שנולד ב-1928.

11. ג'יימס פולק / 3 חודשים

מועמד הפשרה בבחירות 1844 ניצח את קליי, שהפסיד בפעם השלישית בבחירות. פולק עמד בהבטחה המרכזית שלו – לספח את טקסס. מקסיקו התנגדה לכך, ובתגובה הוא פתח במלחמה נגדה, מלחמה שהסתיימה בניצחון אמריקני מכריע ובסיפוח טריטוריות רבות, בהן קליפורניה, נבאדה, יוטה ואריזונה של ימינו. פולק לא התמודד בבחירות נוספות, ותקופת הפרישה שלו הייתה הקצרה ביותר – שלושה חודשים לאחר סיום כהונתו הוא מת מכולרה.
25 צפייה בגלריה
ג'ימס פולק. מת מכולרה
ג'ימס פולק. מת מכולרה
ג'ימס פולק. מת מכולרה

12. זאקרי טיילור / 141 שנים

מעט יותר משנה אחרי בחירתו לנשיא ה-12 חגג טיילור את יום העצמאות האמריקני של שנת 1850 בשתיית חלב קפוא ובאכילת דובדבנים רבים. הוא חלה בדלקת מעיים וחמישה ימים אחר כך מת. 141 שנה אחר כך, ב-1991, הוצאו שרידי גופתו מהקבר כדי לבחון חשד שהורעל בארסן ונרצח. הבדיקה הראתה: הוא לא הורעל.

13. מילרד פילמור / 4 נשיאים

הנשיא הרביעי והאחרון מטעם המפלגה הוויגית, והאחרון שלא נבחר מטעם הרפובליקנים או הדמוקרטים. פילמור, שמוּנה לנשיא לאחר מותו של זאקרי טיילור במהלך כהונתו, לא התמודד בבחירות 1852, בסיום הקדנציה בת השנתיים וחצי שלו. ב-1856 הוא דווקא כן רץ, מטעם המפלגה האמריקנית שהובלה על-ידי תנועת "שאינם יודעים דבר", אבל אז זכה בשמונה אלקטורים בלבד לעומת 174 שקיבל המנצח – ג'יימס ביוקנן מהדמוקרטים.

14. פרנקלין פירס / 3 ילדים מתים

לנשיא ה-14 של ארצות הברית ולאשתו ג'יין נולדו שלושה ילדים – וכולם מתו בילדותם. פרנקלין הבן מת כמה ימים אחרי הלידה, פרנק רוברט מת בגיל 4 מטיפוס, ובנג'מין נהרג בתאונת רכבת בגיל 11. פירס הדמוקרט טען שהתנועה לביטול העבדות מסכנת את איחוד המדינות ולמעשה את שלמות ארצות הברית, ומפלגתו סירבה לתמוך בו כשרצה להתמודד על כהונה נוספת.

15. ג'יימס ביוקנן / 0 נישואים

הנשיא היחיד שלא התחתן מעולם נחשב לאחד הנשיאים הגרועים ביותר בהיסטוריה האמריקנית. פחות מחודשיים לאחר סיום תפקידו פרצה מלחמת האזרחים האמריקנית, בין השאר בעקבות העובדה שלא פעל אל מול איום הפרישה של המדינות הדרומיות שתמכו בהעברת חוקי עבדות.

16. אברהם לינקולן / 5 ימים

הנשיא הראשון מטעם המפלגה הרפובליקנית נחשב לאחד מגדולי האישים בהיסטוריה האמריקנית. לינקולן הוביל את מדינות הצפון לניצחון על הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית, נשא נאום מכונן בגטיסברג, והכריז ב-1863 על האמנציפציה – שחרור העבדים.
25 צפייה בגלריה
אברהם לינקולן
אברהם לינקולן
אברהם לינקולן. נרצח בהצגה
(צילום: GettyImages)
שנה לאחר אותה הכרזה היסטורית שהובילה לביטול העבדות נבחר לינקולן פעם נוספת לנשיאות, כשהוא מביס את יריבו: 212 אלקטורים ללינקולן, רק 21 לג'ורג' מקללן מהדמוקרטים. אבל את הקדנציה השנייה לינקולן לא השלים. ב-14 באפריל 1865, חמישה ימים לאחר כניעתו של גנרל הדרום רוברט לי, נורה לינקולן בעת שצפה בהצגה "בן דודנו האמריקני" בתיאטרון בוושינגטון. יום לאחר מכן הוא מת מפצעיו.

17. אנדרו ג'ונסון / 7.2 מיליון דולר

רצח לינקולן הוביל אל הבית הלבן את ג'ונסון, דמוקרט ממדינה דרומית שלינקולן מינה לסגנו כדי להעביר מסר של אחדות לאומית. ג'ונסון התנגד למתן אזרחות לעבדים המשוחררים, תמך בחזרת מנהיגי הדרום לתפקידיהם והיה לנשיא הראשון שבית הנבחרים הצביע על הדחתו (הסנאט זיכה אותו בסופו של דבר). בתקופת נשיאותו קנתה ארצות הברית את אלסקה מידי הרוסים, בסכום הפעוט יחסית של 7.2 מיליון דולר.
25 צפייה בגלריה
אנדרו ג'ונסון הנשיא ה-17 של ארה"ב
אנדרו ג'ונסון הנשיא ה-17 של ארה"ב
אנדרו ג'ונסון. התנגד לאזרחות לעבדים

18. יוליסס גרנט / 46 שנים

מפקד צבא הצפון נישא על כנפי התהילה והניצחון של צבא האיחוד על הקונפדרציה ("הדרום"), וזכה גם בניצחון בזירה הפוליטית – בבחירות 1868. גרנט היה בן 46, הנשיא הצעיר ביותר שנבחר עד אז. הוא ניצח גם בבחירות 1872 והיה לנשיא הראשון זה יותר מחצי מאה שמשלים שמונה שנות כהונה. עם זאת, השחיתות בממשלו ומשבר כלכלי עמוק העיבו על הקדנציה השנייה שלו.
25 צפייה בגלריה
אנדרטה לזכר יוליסס גרנט בגבעת הקפיטול
אנדרטה לזכר יוליסס גרנט בגבעת הקפיטול
אנדרטה לזכר יוליסס גרנט בגבעת הקפיטול
(צילום: AFP)

19. רתרפורד הייז / 20 אלקטורים

נבחר לנשיאות אחרי בחירות צמודות ביותר, בפער של אלקטור אחד (184-185), ורק לאחר שהוענקו לו 20 אלקטורים שהיו שנויים במחלוקת. כחלק מהפשרה הוא הסכים להוצאת הצבא מהדרום. רעייתו לוסי, שהייתה פופולרית מאוד, הייתה הראשונה שכונתה בעיתונות "הגברת הראשונה". ההיסטוריונים כינו אותה "לוסי לימונדה" משום שתמכה בהתנזרות מאלכוהול. בעלה הנשיא אסר שתיית אלכוהול בבית הלבן.

20. ג'יימס גרפילד / 200 ימים

הנשיא ה-20 של ארצות הברית כיהן בתפקידו 200 ימים בלבד, מרביתם כשהוא מרותק למיטתו ומצבו קשה ובלתי יציב. זה קרה לאחר שמתנקש ירה בו בתחנת רכבת בוושינגטון. הרופאים לא הצליחו לאתר בגופו את אחד משני הכדורים שפגעו בו, וגם המצאת גלאי מתכות על-ידי ממציא הטלפון – אלכסנדר גרהם בל – לא עזרה. גרפילד, שגילה את אחת ההוכחות למשפט פיתגורס ולכן היא נקראת על שמו, מת מפצעיו ב-19 בספטמבר 1881. הרוצח הוצא להורג בתלייה.

21. צ'סטר ארתור / 4.6 מטרים

לאחר רצח גרפילד ירש את תפקידו ארתור, שבמשך שבע שנים היה גובֵה-מכס בניו יורק. ארתור ביצע רפורמה בשירות הציבורי והטיל וטו על חוקים בזבזניים. מארק טוויין כתב עליו: "יהיה קשה להתעלות על הממשל של הנשיא ארתור". ב-1898, תריסר שנים לאחר מותו, נחנך פסל ארתור בכיכר מדיסון בניו יורק, פסל ארד בגובה 4.6 מטרים.

22 ו-24. גרובר קליבלנד / 28 שנים

הנשיא האמריקני היחיד שנבחר לשתי כהונות לא רצופות. היה גם הנשיא היחיד שנבחר מטעם המפלגה הדמוקרטית בחצי המאה שאחרי מפלגת האזרחים, והיחיד שהתחתן בבית הלבן: שנה וחצי אחרי שניצח בבחירות 1884 הוא נישא לפרננס פולסום שהייתה צעירה ממנו ב-28 שנה – בת 21, הגברת הראשונה הצעירה ביותר. ב-1888 הפסיד קליבלנד לבנג'מין הריסון הרפובליקני, אבל ארבע שנים אחר כך גבר עליו וחזר לבית הלבן, לארבע שנים נוספות. בכך היה הנשיא ה-22 גם לנשיא ה-24.
25 צפייה בגלריה
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, הנשיא ה-24
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, הנשיא ה-24
גרובר קליבלנד. הנשיא ה-22, הנשיא ה-24
(צילום מסך)

23. בנג'מין הריסון / 6 מדינות

הנשיא ה-23 של ארצות הברית היה נכדו של הנשיא התשיעי וויליאם הריסון. בתקופתו צורפו לאיחוד הפדרלי שש מדינות מערביות – צפון דקוטה, דרום דקוטה, מונטנה, וויומינג, וושינגטון ואיידהו. הוא נודע כג'רמופוב, והחשש מחיידקים הוביל אותו לעטות כפפות בעת לחיצת ידיים. גם האדישות והקרירות שלו בשיחות פרטיות הובילו כנראה לכינויו "השלגון האנושי".

25. וויליאם מקינלי / 15 שבועות

הנשיא האחרון ששירת במלחמת האזרחים האמריקנית הוביל את ארצות הברית לניצחון מהיר על ספרד במלחמה בין שתי המדינות ב-1898 – ניצחון בתוך 15 שבועות בלבד. בעקבות זאת זכו האמריקנים במושבות הספרדיות: פוארטו ריקו וגואם, שנותרו עד היום תחת חסות אמריקנית, וכן הפיליפינים וקובה. מקינלי נבחר ב-1900 לכהונה שנייה, אבל פחות משנה לאחר מכן נורה למוות על ידי אנרכיסט בתערוכה בבאפלו. המתנקש הוצא להורג בכיסא חשמלי.

26. תאודור רוזוולט / 42 שנים

לאחר ההתנקשות במקינלי הפך רוזוולט בן ה-42 לנשיא הצעיר אי פעם. כמנהיג התנועה הפרוגרסיבית הוא הוביל מדיניות של רפורמות, הניח את יסודות מדינת הרווחה והקים פארקים לאומיים שסייעו לשמירה על הטבע.
טדי הדובון, Teddy Bear, נקרא על שמו, משום שבאחד ממסעות הציד שלו חס רוזוולט על גור דובים שלכד. ב-1906 זכה בפרס נובל לשלום על תרומתו לחתימת ההסכם שהוביל לסיום מלחמת רוסיה-יפן. רוזוולט, שנחשב לאחד הנשיאים הגדולים בתולדות ארצות הברית, הוא אחד מארבעת הנשיאים המונצחים על הר ראשמור, לצד ג'ורג' וושינגטון, תומאס ג'פרסון ואברהם לינקולן.

27. וויליאם טאפט / 151 ק"ג

יורשו של תאודור רוזוולט התעמת איתו במהלך הכהונה, מה שהוביל לפיצול אצל הרפובליקנים בבחירות 1912 – רוזוולט רץ מטעם הפרוגרסיבים, זכה בשיעור הקולות הרב ביותר למועמד שלישי, ואת הניצחון גרף בקלות וודרו ווילסון מהדמוקרטים. טאפט, ששקל בשיאו 151 ק"ג (הנשיא הכבד ביותר, כמעט פי 3 מהרזה מכולם ג'יימס מדיסון, ששקל 55 ק"ג) הפך ב-1921 לנשיא הראשון שהתמנה לנשיא בית המשפט העליון. הוא כיהן בתפקיד זה במשך כמעט תשע שנים, עד חודש לפני מותו.
25 צפייה בגלריה
וויליאם טאפט. מנשיא האומה לנשיא העליון
וויליאם טאפט. מנשיא האומה לנשיא העליון
וויליאם טאפט. מנשיא האומה לנשיא העליון
(צילום: AP)

28. וודרו ווילסון / 14 נקודות

הנשיא ה-28 של ארצות הברית היה הדמוקרט הראשון שהשלים שתי כהונות מלאות ורצופות מאז אנדרו ג'קסון, יותר מ-80 שנה לפני כן. ווילסון העביר רפורמות פרוגרסיביות רבות: הוא הנהיג מס הכנסה, מנע שביתה ומשבר כלכלי לאחר שחוקק חוק של יום עבודה בן 8 שעות לפועלי רכבת, וב-1919 העניק זכות הצבעה לנשים.
באפריל 1917 יצאה ארצות הברית בראשות ווילסון למלחמה נגד גרמניה, שלוש שנים לאחר פתיחת מלחמת העולם הראשונה. אחרי הניצחון במלחמת העולם הציג ווילסון את עקרונות השלום שלו ב"נאום 14 הנקודות", השתתף בניסוח חוזה ורסאי וקידם את הקמת חבר הלאומים, הגוף שקדם לאו"ם. התמורה: קבלת פרס נובל לשלום.

29. וורן הרדינג / 60.3% מהקולות

פחות משנתיים וחצי נמשכה כהונתו של הנשיא ה-29 הרדינג, שמת בסן פרנסיסקו במהלך מסע במערב, ככל הנראה עקב אי ספיקת לב. בבחירות 1920 הוא קיבל 404 אלקטורים ו-60.3% מקולות הבוחרים – הכי הרבה מאז שהמערכת האמריקנית הפכה לדו-מפלגתית. הרדינג הבטיח "חזרה לנורמליות" אחרי תקופת ווילסון ובעת היותו בבית הלבן נחשב לאהוד, אבל פרשות שחיתות וחשיפת רומנים מחוץ לנישואים אחרי מותו פגעו מאוד בתדמיתו.
25 צפייה בגלריה
וורן הרדינג, המאהבת והבת שנולדה מחוץ לנישואים
וורן הרדינג, המאהבת והבת שנולדה מחוץ לנישואים
וורן הרדינג, המאהבת והבת שנולדה מחוץ לנישואים
(צילום: AP)

30. קלווין קולידג' / 520 מסיבות עיתונאים

קולידג', סגנו של וורן הרדינג, הפך לנשיא לאחר מותו, ונבחר לכהונה שנייה ב-1924. בשנותיו שררה גאות כלכלית, אך יש הסבורים כי מדיניות לסה-פר (כלכלת שוק חופשי) שהנהיג ואי בלימת האינפלציה המשתוללת הובילו לשפל הגדול. קולדינג נודע בכינוי "קל השתקן" בשל העדפתו שלא להרחיב בדיבור. עם זאת, הוא ערך 520 מסיבות עיתונאים – יותר מכל נשיא אחר – והיה הראשון שהופיע בסרט. סרט אילם כמובן.
25 צפייה בגלריה
קלווין קולידג', "קל השתקן"
קלווין קולידג', "קל השתקן"
קלווין קולידג', "קל השתקן"
(צילום: AP)

31. הרברט הובר / 24.9% אבטלה

הנשיא שכיהן בזמן "השפל הגדול", שהחל עם קריסת הבורסה בוול סטריט, נאלץ להתמודד עם שיעור אבטלה שהאמיר עד 24.9%. הוא ניסה להילחם במשבר הכלכלי באמצעות פרויקטים גדולים של עבודה ציבורית כסכר הובר, אבל המשבר, האבטלה ותמיכתו בחוק היובש – איסור מכירת אלכוהול – הובילו במידה רבה להפסדו בבחירות 1932. כדי לשמור על כושר, הובר וחברי הקבינט שלו שיחקו בענף ספורט שהמציא רופא הנשיא וכונה "כדור-הובר": שילוב בין כדורעף לטניס, שאותו משחקים עם כדור התעמלות כבד במשקל 2.7 ק"ג.

32. פרנקלין דלאנו רוזוולט / 12 שנים

אחד מגדולי המנהיגים במאה ה-20, והנשיא היחיד שכיהן יותר משמונה שנים. רוזוולט, שהבטיח "ניו דיל" כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי, זכה לתמיכה של קתולים, יהודים ושחורים – בסיס התמיכה הדמוקרטי לשנים שלאחר מכן, שכונה "קואליציית הניו דיל".
25 צפייה בגלריה
פרנקלין דלאנו רוזוולט על כסא גלגלים לאחר שחלה בפוליו
פרנקלין דלאנו רוזוולט על כסא גלגלים לאחר שחלה בפוליו
רוזוולט על כיסא גלגלים לאחר שחלה בפוליו
(צילום: ויקיפדיה)
לאחר מתקפת הפתע על פרל הארבור בדצמבר 1941, הכריז רוזוולט מלחמה על יפן, ושלושה ימים אחר כך על גרמניה הנאצית. שנה לאחר מכן כבר חל מפנה במלחמת העולם השנייה, והיא הסתיימה חודשים לאחר מותו עם כניעת הנאצים והטלת פצצות האטום על יפן, תוצאת "פרויקט מנהטן" שיזם רוזוולט.
רוזוולט נבחר לנשיאות ארבע פעמים, ונפטר שלושה חודשים לאחר תחילת כהונתו הרביעית – 12 שנה אחרי שנכנס לראשונה לבית הלבן. לאחר מכן שונתה החוקה, כך שנשיא לא יוכל להיבחר ליותר משתי כהונות.

33. הארי טרומן / 15 קילוטון

עם מותו של רוזוולט הפך טרומן לנשיא ה-33 של ארצות הברית. רק אחר כך הוא נחשף לסוד פצצת האטום, ושלושה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד היה לראשון – ולעת עתה גם האחרון – שמשתמש בה: הוא הטיל על הירושימה את הפצצה "ילד קטן" (15 קילוטון TNT) ושלושה ימים אחר כך הטיל על נגסקי את "איש שמן". יפן נכנעה פחות משבוע לאחר מכן, ומלחמת העולם השנייה הסתיימה.
25 צפייה בגלריה
ועידת פוטסדאם 1945
ועידת פוטסדאם 1945
טרומן לצד צ'רצ'יל וסטלין, בועידת פוטסדאם ב-1945
(צילום: AP)
במהלך כהונתו שינה טרומן את המדיניות האמריקנית והפנה עורף לבדלנות. בין היתר הוא הכיר במדינת ישראל עם הקמתה, העביר את תוכנית מרשל (13 מיליארד דולר סיוע לכלכלה הקורסת של מערב אירופה), סייע בהקמת האומות המאוחדות והוביל את המלחמה הקרה נגד ברית המועצות. כחלק ממנה, הוא שלח מאות אלפי חיילים אמריקנים כדי להילחם במלחמת קוריאה מול צפון קוריאה הקומוניסטית, שנתמכה על ידי סין והסובייטים.

34. דווייט אייזנהאואר / 5 כוכבים

המפקד העליון של בעלות הברית באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. היה אחראי בין היתר לפלישה לנורמנדי, וקיבל במהלך המלחמה דרגת גנרל הצבא – גנרל חמישה כוכבים. "אייק" הוא אחד מחמישה בלבד שקיבלו דרגה זו לאורך ההיסטוריה, ארבעה מהם במלחמת העולם השנייה.
25 צפייה בגלריה
אייזנהאור וצ'רצ'יל
אייזנהאור וצ'רצ'יל
דווייט אייזנהאואר וחמשת כוכביו, לצד צ'רצ'יל
(צילום: AP)
ב-1952, שבע שנים לאחר תום המלחמה, נבחר אייזנהאואר לנשיא הרפובליקני הראשון אחרי 20 שנה של שליטה דמוקרטית. הוא הביא לסיום מלחמת קוריאה, המשיך במלחמה הקרה מול ברית המועצות, לחץ על ישראל לסגת מסיני לאחר מבצע קדש ותרם לסיום המקארתיזם כשעצר את חקירות הסנאטור שפעל להאשמת אלפים בחברות במפלגה הקומוניסטית או באהדה לה.

35. ג'ון קנדי / 43 שנים

JFK, או ג'ק קנדי, או ג'ון פיצג'רלד קנדי בשמו המלא, היה לנשיא הנבחר הצעיר ביותר, רק בן 43. הוא ניצח את סגן הנשיא ריצ'רד ניקסון בבחירות 1960, והאמריקנים התאהבו בו. האמריקנים, והאמריקניות. הוא נישא לג'קלין לי בובייה, וניהל רומנים עם מרילין מונרו, מרלן דיטריך ורבות אחרות – גם כשהיה בבית הלבן.
25 צפייה בגלריה
ג'ון קנדי ובנו בבית הלבן
ג'ון קנדי ובנו בבית הלבן
ג'ון קנדי ובנו בבית הלבן
(צילום: גטי אימג'בנק)
שלושה חודשים אחרי תחילת כהונתו אישר קנדי את הפלישה למפרץ החזירים – הניסיון האמריקני הכושל להפלת ממשלת קובה הקומוניסטית של פידל קסטרו. אבל תפקודו במשבר הטילים באותה מדינה, ומניעת מלחמה גרעינית עם ברית המועצות, זכו לשבחים.
ב-22 בנובמבר 1963 שלושה כדורים מרובה הצלפים של לי הארווי אוסוואלד שמו קץ לחייו של קנדי. זו הייתה רק חוליה אחת בשרשרת של מה שכונה "קללת קנדי": אחיו ג'וזף נהרג כשמטוסו התפוצץ באוויר, אחיו רוברט נרצח בעת היותו מועמד לנשיאות, בנו ג'ון ג'וניור נהרג בהתרסקות מטוס, ואלו רק מקרי המוות הבולטים במשפחה.

36. לינדון ג'ונסון / 128 דקות

שעתיים ושמונה דקות אחרי ההתנקשות בקנדי הושבע סגנו לינדון ג'ונסון לתפקיד הנשיא ה-36 של ארצות הברית. הוא היה הנשיא האחרון שכיהן ללא סגן במשך יותר משנה: החוקה לא קבעה עד אז כיצד לנהוג במקרה שהמשרה מתפנה, ובמשך 425 יום לג'ונסון לא היה סגן.
ג'ונסון הוציא לפועל את תוכנית "החברה הגדולה" – תוכנית חברתית שכללה שירותי בריאות לחולים ועניים, שיפור מערכת החינוך, שיפור זכויות האדם ושוויון לשחורים. הוא ניצח בקלות בבחירות 1964, אבל זמן קצר לאחר מכן החל להתמודד עם ביקורת גוברת והפגנות ענק אלימות נגד מלחמת וייטנאם.

37. ריצ'רד ניקסון / 18 מיליון קולות

ב-1968 היה ניקסון לסגן הנשיא הראשון שנבחר לנשיא מאז מרטין ואן ביורן ב-1837, וליחיד שעשה זאת כשאינו סגן נשיא מכהן (ג'ו ביידן יקווה להיות השני ב-3 בנובמבר). ב-1972 הוא הביס את יריבו הדמוקרטי ג'ורג' מקגוורן בהפרש עצום של 18 מיליון קולות, אבל להיסטוריה נכנס ניקסון כנשיא היחיד שהתפטר, עקב שערוריית ווטרגייט.
25 צפייה בגלריה
גולדה מאיר וריצ'רד ניקסון – מתוך התערוכה במוזיאון הפתוח בתפן
גולדה מאיר וריצ'רד ניקסון – מתוך התערוכה במוזיאון הפתוח בתפן
ניקסון וגולדה מאיר. רכבת אווירית לישראל במלחמת יום הכיפורים
(צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית)
ניקסון היה הנשיא האמריקני הראשון שביקר בישראל, חצי שנה לאחר שהורה על רכבת אווירית לחידוש מלאי צה"ל במלחמת יום הכיפורים. ביקורו בסין, כחלק מהדטאנט, סייע בסופו של דבר לכינון יחסים דיפלומטיים בין ארה"ב למדינה הקומוניסטית. הוא הביא לסיומה של מלחמת וייטנאם, אבל אחרי הנסיגה האמריקנית השתלט הצפון הקומוניסטי על הדרום שבו תמכו האמריקנים.

38. ג'רלד פורד / שתי מתנקשות

הנשיא שכיהן את התקופה הקצרה ביותר מבין נשיאי המאה ה-20, והיחיד מביניהם שלא נבחר על-ידי הציבור לפחות פעם אחת. פורד, שמונה לסגנו של ניקסון לאחר התפטרות ספירו אגניו עקב העלמת מס ולקיחת שוחד, הפך לנשיא לאחר התפטרות ניקסון בעקבות פרשת ווטרגייט.
25 צפייה בגלריה
ג'רלד פורד. העניק חנינה לניקסון
ג'רלד פורד. העניק חנינה לניקסון
ג'רלד פורד. העניק חנינה לניקסון
חודש לאחר כניסתו לתפקיד העניק פורד חנינה לניקסון, בצעד שנוי במחלוקת שהוביל לצניחה בשיעורי התמיכה בו. ב-1975 ניצל פורד משני ניסיונות התנקשות: שניהם אירעו בקליפורניה, את שניהם ביצעו נשים. אותן שתיים נשלחו למאסר עולם, אך שוחררו אחרי מעט יותר מ-30 שנה בכלא.

39. ג'ימי קרטר / 95 שנים

הנשיא הנבחר הראשון מאז הרברט הובר שלא זכה לתקופה כהונה נוספת. רבים טוענים כי קרטר לא השאיר חותם בארבע שנותיו, אבל מאז חלפו כבר 40 שנה, וקרטר הפך לנשיא שחי הכי הרבה שנים אחרי סיום תפקידו וגם לנשיא לשעבר המבוגר ביותר (כיום בן 95). בשנים שחלפו בתווך עשה קרטר לא מעט, והפך לאחד המזוהים ביותר עם קידום זכויות האדם, מה שהביא לו את פרס נובל לשלום.
25 צפייה בגלריה
מנחם בגין, אנואר סאדאת וג'ימי קרטר בתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים
מנחם בגין, אנואר סאדאת וג'ימי קרטר בתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים
קרטר מארח את בגין וסאדאת, בחתימת הסכם השלום
(צילום: AFP)
קרטר, שניצח את הנשיא פורד בבחירות 1976, העניק ביום השני לכהונתו חנינה לכל משתמטי מלחמת וייטנאם. הדטאנט – ההפשרה ביחסים עם ברית המועצות – הסתיימה עם הפלישה הסובייטית לאפגניסטן, שהובילה את קרטר להחרים את אולימפיאדת מוסקבה 1980. מעורבותו של קרטר סייעה למנחם בגין ואנואר סאדאת לחתום בקמפ דיוויד על הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל למצרים, אבל בהמשך הפך קרטר לאחד המבקרים החריפים ביותר של ישראל ומדיניותה בשטחים.

40. רונלד רייגן / 69 סרטים

הראשון, והיחיד בינתיים, שהגיע לבית הלבן מהוליווד. רייגן שיחק ב-69 סרטים לפני שהפך לפוליטיקאי. בבחירות 1980 הוא גבר על הנשיא קרטר, וארבע שנים אחר כך הביס בפער עצום את סגן הנשיא לשעבר וולטר מונדייל, כשהוא מנצח ב-49 מתוך 50 המדינות (13:525 במניין האלקטורים). הוא היה לנשיא המבוגר ביותר – כמעט בן 78 עם סיום כהונתו.
25 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן
נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן
רונלד רייגן. מהוליווד לבית הלבן
(צילום: AFP)
חודש לאחר השבעת רייגן לכהונה שנייה נולד בפורטוגל תינוק שנקרא על שמו משום שאביו העריץ את רייגן השחקן. אותו תינוק הפך לאחד הכדורגלנים הגדולים בכל הזמנים – כריסטיאנו רונאלדו. בשמונה שנותיו של רייגן הסתיימה המלחמה הקרה, ויש הסבורים שהוא תרם לכך במדיניותו הניצית כלפי ברית המועצות. המדיניות הכלכלית שלו כונתה "רייגניזם", בדומה לתאצ'ריזם של ראש ממשלת בריטניה דאז, ועיקריה היו שוק חופשי, ביטול מכסות ייבוא וצמצום הוצאות המדינה על רווחה.

41. ג'ורג' בוש האב / 37.4% תמיכה

בוש – שהיה טייס במלחמת העולם השנייה, מנהל ה-CIA וסגן הנשיא של רייגן – ניצח בבחירות 1988 בקלות יחסית, והיה לראשון ממשפחת בוש – ולא האחרון – שנבחר לנשיא. בוש האב, או בשמו המלא ג'ורג' הרברט ווקר בוש, היה הרפובליקני האחרון שניצח בקֶרב נשים, והיה גם סגן הנשיא הראשון מאז מרטין ואן ביורן ב-1836 שמנצח במרוץ לנשיאות.

25 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס
ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס
ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס
(צילום: דוד רובינגר)
במהלך כהונתו נפגש בוש האב עם מנהיגה האחרון של ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב והכריז עמו על שותפות אסטרטגית, כחלק מסיום המלחמה הקרה. הוא גיבש קואליציה בינלאומית והכריז מלחמה על עיראק של סדאם חוסיין, לאחר פלישתה לכוויית. באותה עת נחשב לפופולרי, אבל המיתון הכלכלי, הגירעון התקציבי והפשיעה הגואה הובילו ב-1992 להפסד שלו לביל קלינטון, כשהוא מקבל רק 37.4% תמיכה – הכי מעט לנשיא מכהן מאז 1912.
בארבע שנותיו כנשיא התעמת בוש האב לא פעם עם ממשלת ישראל של יצחק שמיר. ועידת מדריד יצאה לדרך לאחר שלפני כן שמיר התנגד לניסיונות האמריקניים לפתוח במשא ומתן לשלום. "משבר הערבויות" – העיכוב של הענקת ערבויות אמריקניות להלוואות ב-400 מיליון דולר לבניית שיכונים לעולים מרוסיה – והדרישה להפסקת הבנייה בשטחים היו שיא המתיחות בין הממשל הרפובליקני בוושינגטון לממשלת הליכוד בירושלים.

42. ביל קלינטון / 22 שנים

מושל ארקנסו היה לנשיא הראשון שמגיע ממדינה זו. הוא עשה זאת בתום קמפיין בחירות שהסלוגן המרכזי שלו הפך למטבע לשון – "זאת הכלכלה, טמבל". קלינטון נבחר אף שנחשף כי ניהל רומן עם צעירה בשם ג'ניפר פלאוארס, גילוי שהוביל אותו ואת רעייתו הילרי לריאיון משותף שבו הודו ב"קשיים בחיי הנישואים".

25 צפייה בגלריה
ביל קלינטון ומוניקה לוינסקי
ביל קלינטון ומוניקה לוינסקי
ביל קלינטון ומוניקה לווינסקי
(צילום: GettyImages)
קלינטון הפך לאחד הנשיאים האהודים במאה ה-20, אבל השערוריות המיניות לא פסקו. השיא היה חשיפת הקשר שלו עם מוניקה לווינסקי, מתמחה בת 22 בבית הלבן, שעליה אמר קלינטון: "לא קיימתי יחסי מין עם הגברת הזו, העלמה לווינסקי". אחר כך הכחיש שמסר עדות שקר, בטענה שלפי דעתו מין אוראלי אינו יחסי מין. בית הנבחרים הצביע בעד הדחתו, אבל הסנאט זיכה אותו.
היחסים של קלינטון עם ישראל לא סבלו ממהמורות כאלה, בעיקר כשמפלגת העבודה הייתה בשלטון. קלינטון היה השושבין בהסכם השלום עם ירדן, וסייע להגעה לחתימה על הסכם אוסלו שכלל לחיצת יד היסטורית בבית הלבן בין יצחק רבין ליאסר ערפאת. אמירתו של קלינטון "שלום, חבר", בהודעה שמסר בבית הלבן מיד לאחר רצח רבין ובהלוויה יומיים לאחר מכן, הפכה לסמל האבל לאחר הרצח.

43. ג'ורג' בוש הבן / 2,977 הרוגים

יותר מחודש חלף מההצבעה בבחירות 2000 השנויות במחלוקת ועד להכרעה בבית המשפט העליון, שבה הוענק לבוש הניצחון על פני סגנו של קלינטון, אל גור. מועמד הדמוקרטים אמנם זכה בקולות רבים יותר, אבל הענקת האלקטורים בפלורידה לבוש – לאחר מאבק משפטי ממושך – נתנה לבנו של הנשיא ה-41 את הכניסה לבית הלבן.

25 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש לורה בוש בונקר הבית הלבן אסון התאומים
ג'ורג' בוש לורה בוש בונקר הבית הלבן אסון התאומים
ג'ורג' בוש הבן ורעייתו לורה בבונקר הבית הלבן, ביום אסון התאומים
(צילום: הארכיון הלאומי האמריקני)
בוש התכוון להתמקד במדיניות פנים, אבל פיגועי 11 בספטמבר שינו את התמונה. 2,977 בני אדם נהרגו בפיגועי הטרור הקטלניים בהיסטוריה, שביצעו 19 מחבלי אל-קאעידה. פחות מחודש לאחר מכן כבר פתחו האמריקנים במלחמת אפגניסטן נגד שלטון הטליבאן, שנחשד כמסייע לרב המרצחים אוסמה בן לאדן.
ב-2003 פתח בוש במלחמת המפרץ השנייה, שהובילה להפלת שלטון סדאם חוסיין, ולתפיסתו והוצאתו להורג של הרודן. אבל מלחמה זו, שהחלה על בסיס הערכות מודיעין שגויות שלפיהן לעיראק יש נשק להשמדה המונית, הביאה גם לביקורת חריפה על בוש וממשלו. הנשיא ה-43 נחשב לידידותי לישראל, והציג בין היתר את "מפת הדרכים לשלום", אך כמו קודמותיה – לשלום היא לא הביאה.

44. ברק אובמה / 26,171 פצצות

הסנאטור מאילינוי הפתיע כשגבר על הגברת הראשונה לשעבר הילרי קלינטון בפריימריז הדמוקרטיים. הוא הפך לנשיא השחור הראשון לאחר ניצחון על ג'ון מקיין הרפובליקני בבחירות הכלליות ב-2008.

25 צפייה בגלריה
אובמה משחק עם חבר בבית הלבן
אובמה משחק עם חבר בבית הלבן
אובמה משחק עם חבר בבית הלבן
(צילום: פיט סוזה, צלם הבית הלבן)
כבר שנה לאחר תחילת כהונתו זכה אובמה בפרס נובל לשלום, בחירה שעוררה ביקורת עזה. במהלך תקופתו גבר משמעותית השימוש במל"טים נגד מחבלים, ובשנה האחרונה לכהונתו הטילו הכוחות האמריקניים 26,171 פצצות, רובן ממל"טים, בשבע מדינות שונות. החיסול המפורסם ביותר דווקא לא נעשה מהאוויר – "אריות הים" הרגו את בן לאדן במתחם שבו הסתתר בפקיסטן.
אובמה וסגנו ג'ו ביידן – שמקווה להיות הנשיא ה-46 – התעמתו לא פעם עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שקרא לממשל האמריקני להציב קו אדום אל מול הניסיון האיראני להגיע לפצצה. היחסים התערערו עוד יותר עם החתימה האמריקנית על הסכם הגרעין עם איראן, ב-2015.

45. דונלד טראמפ / 200 ציוצים

המיליארדר שהפך לכוכב ריאליטי כשהגיש את "המתמחה" היה חבר בעבר במפלגה הדמוקרטית וברפורמיסטית, עד שב-2016 החליט לרוץ לנשיאות מטעם הרפובליקנים. בתחילה איש לא נתן לו סיכוי, אבל טראמפ הביס את יתר המועמדים ובבחירות עצמן ניצח את הילרי קלינטון, אף שפיגר בכל הסקרים.

25 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב טראמפ בהר ראשמור
נשיא ארה"ב טראמפ בהר ראשמור
טראמפ בהר ראשמור
(צילום: AP)
טראמפ, שנבחר בגיל 70 ובכך היה לאדם המבוגר ביותר שנבחר לכהונה ראשונה כנשיא ארה"ב, מתמודד עם שערוריות רבות מאז כניסתו לתפקיד. שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס טענה כי ניהל איתה רומן ושילם לה דמי שתיקה, דו"ח מולר קבע כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016 כדי לעזור לטראמפ להיבחר, ובנוסף נפתח הליך הדחה נגד הנשיא בעקבות פרשת "אוקראינה גייט". טראמפ היה לנשיא השלישי אחרי אנדרו ג'ונסון וקלינטון שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו, אך כמו ביתר המקרים הסנאט זיכה אותו.
גם מדיניות החוץ שלו הייתה סוערת: בשלהי 2017 הכיר טראמפ בירושלים כבירת ישראל, כמה חודשים לאחר מכן פרש מהסכם הגרעין עם איראן, וזמן קצר אחר כך נפגש לראשונה עם קים ג'ונג און, מנהיגה הסורר של צפון קוריאה. וכל זאת, בזמן שהוא מצייץ ללא הרף. ב-5 ביוני, בעת מהומות השחורים הגדולות ברחבי ארצות הברית, שבר טראמפ את שיאו וצייץ 200 פעם בטוויטר ביום אחד. בהחלט יכול להיות שבזמן שאתם קוראים את זה, השיא כבר נשבר שוב.
פורסם לראשונה: 15:48, 13.07.20