שרשרת של מחדלים שהובילה למוות שהיה כנראה יכול להימנע: כבר ב-6:30 החייל אריאל צפריר לא חש בטוב במסיבת הטבע שבה נכח בשמורת פורה. במשטרה התקבלו תלונות, לדבריהם עקב רעש חריג ולא מחשש לסכנת חיים - אבל ניידות שסרקו לא מצאו את המיקום.
רק ב-12:58, יותר משש שעות אחרי שלא הרגיש טוב לראשונה, התקבל דיווח במד"א על מצבו הקשה של צפריר בן ה-19, שפונה על ידי חבריו לכביש 40, וטופל על ידי מד"א. בבית החולים סורוקה נקבע אתמול (יום שישי) מותו.
בעקבות חשיפת ynet על המחדל המשטרתי והעובדה שהניידת לא הצליחה לאתר את מיקום המסיבה, הורה מפקד המחוז הדרומי לבדוק את הטיפול באירוע. ארבעה חשודים בארגון המסיבה נעצרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות. המשטרה תבקש להאריך את מעצרם בשישה ימים. ארבעה נוספים עוכבו לחקירה.
5 צפייה בגלריה
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
(צילום: הרצל יוסף )
5 צפייה בגלריה
צעיר פונה במצב קשה מנחל פורה
צעיר פונה במצב קשה מנחל פורה
הניידות ליד שמורת פורה. לא איתרו את מיקום המסיבה
(צילום: איחוד הצלה קרית גת)
על פי החשד, במסיבה בשמורת פורה שבצפון הנגב, על גדות נחל שיקמה, היה שימוש באלכוהול ובסמים. מארגני המסיבה והחוגגים לא עזבו בבוקר את המקום, עוד לפני שהחל החום הכבד, והמשיכו בחגיגות אל תוך הצהריים בשמש הקופחת ובאוויר המחניק. צפריר, כך נמסר, ככל הנראה סבל ממכת חום.
גורמים במשטרה אמרו כי מתחקור הצעירים שעוכבו לחקירה עולה כי כבר ב-6:30 בבוקר צפריר לא חש בטוב ומצבו הלך והתדרדר, אך איש מחבריו או ממארגני המסיבה לא התקשרו לקבל סיוע או פינו אותו.
סמוך לשעה 08:50 התקבלה הודעה במוקד 100 על אודות מסיבת טבע מזרחית לרוחמה, באזור שמורת פורה. גורמים במשטרה אמרו כי התלונה הייתה על חשש מפני התקהלות על רקע חוק הקורונה, ולא על חשד לסכנת חיים. ניידת מתחנת שדרות יצאה לשטח, החלה בסריקות ויצרה קשר עם המודיע, שבמשטרה אמרו כי לא ידע להכווינה.
5 צפייה בגלריה
אריאל יואב צפריר
אריאל יואב צפריר
אריאל צפריר
5 צפייה בגלריה
טרגדיה במסיבת הטבע בשמורת פורה
טרגדיה במסיבת הטבע בשמורת פורה
טרגדיה במסיבת הטבע בשמורת פורה
(צילום: הרצל יוסף)
לאחר מכן התקבלה שיחה נוספת על אודות מסיבת הטבע בשמורת פורה. גורמים במשטרה אמרו כי גם במקרה זה הדיווח למוקד 100, בשעה 9:47, לא היה בנוגע לחשד לסכנת חיים, אלא על מסיבת טבע ורעש. הם אמרו כי ניידת תחנת שדרות שסרקה במעבה השטח במשך קרוב לשעתיים יצאה מהמקום מבלי שהצליחה לאתר את מסיבת הטבע והאירוע הועבר במקביל לתחנת קריית גת ולתחנת רהט.
גורמים במשטרה טענו כי "לאורך כל הזמן הזה לא התקבל כל דיווח מחבריו של המנוח על אודות מצבו, אף שלפי החקירה הראשונית כבר בשעה 8:50 הוא הועבר למנוחה ברכב". לפי אותם גורמים, מש״ק אזורי יצא בנוסף לסריקות בשטח לאיתור מסיבת הטבע, אך לא הצליח לאתר את מיקומה.
צפריר התמוטט בשעה 12:30 בערך. בשעה 12:58 התקבלה הקריאה במוקד מד"א, בשעה 13:30 התקבל דיווח למשטרה ממד"א על אודות הצעיר שפונה במצב קשה על ידי חבריו לכביש 40. גורמים במשטרה אמרו כי "המסיבה מוקמה בוואדי המוסתר היטב בעומק השטח וזאת על מנת שלא יצליחו להגיע למסיבה ולהפסיקה". כאמור, מותו של צפריר נקבע בבית החולים סרוקה.
"אני שומע בומים חזקים של מוזיקה, תשלחו לשם ניידות. יש שם חבורה של צעירים שעושה מסיבה, הם כמה עשרות שם", דיווח האזרח שהתקשר למשטרה. בהמשך הסביר: "מעבר לזה שזה בניגוד לחוק בגלל הקורונה, לפי מה שאני רואה העניינים שם יוצאים משליטה". אותו אזרח אף הציע להכווין את השוטרים אל הזירה, אך במשטרה דחו את הצעתו. "אם אתם צריכים עזרה, אני או הבן שלי נשלח את המיקום המדויק", הוא אמר, אך המוקדן ענה לו: "בסדר, אנחנו יודעים". אבל כאמור, הסתבר שהשוטרים כנראה לא ממש ידעו.
אמו של הצעיר שהתמוטט, ענת עידו צפריר, ספדה לו הבוקר בפוסט שפרסמה בפייסבוק: "יום אחד אתה חושב שאתה קם ליום מקסים ושגרתי, אבל מישהו שם למעלה מחליט אחרת. אוי אלוהים אוי, איך לקחת לנו את האוצר היקר מכל? אריאל יואב צפריר, המלך שלנו, האור, החיים השמחה, הנשמה שלנו... כפרה עליך ילד שלי, חיים יקרים שלי".
ממשטרת מרחב לכיש נמסר בתגובה: "במהלך התחקור הראשוני של האירוע התברר כי בסמוך לשעה 09:00 בבוקר התקבל דיווח במוקד המשטרה מאזרח שמתגורר בקיבוץ רוחמה על כך שבאזור מתקיימת מסיבת טבע והוא שומע רעשים. מיד עם קבלת הדיווח יצאו ניידות של משטרת ישראל לאזור וביצעו במשך יותר משעתיים סריקות נרחבות, אך לא הצליחו לאתר את מקור הרעש. בתום הערכת מצב שנערכה הוחלט להטיל את החקירה על היחידה המרכזית במרחב לכיש".