בזמן שבמשרד להגנת הסביבה אומרים כי ספינה שיצאה מאיראן על מנת לספק נפט גולמי לסוריה, באופן בלתי חוקי, גרמה לזיהום הסביבתי הכבד בחופי ישראל - בלבנון מאשים את ישראל בזיהום, שהגיע גם לחופי דרום לבנון. הוועדה לאיכות הסביבה בפרלמנט הלבנוני התכנסה היום (ה') על מנת "להגיש תלונה נגד האויב הישראלי בגין הזיהום הסביבתי שגרם לחופי לבנון".
2 צפייה בגלריה
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
(צילום: AFP)
כלי תקשורת בלבנון דיווחו על כוונת הוועדה להגיש תלונה דחופה נגד ישראל לאו"ם, בגין "דליפת הנפט שהגיעה לכל אורך חופי לבנון באזור צור". נוסף על התלונה נגד ישראל, הוועדה המליצה להקים צוות מאמץ מיוחד שירכז את המאמצים בין כל המשרדים הרלוונטים להסרת הזיהום מהחופים "תוך פרק זמן קצר".
מי שזימן את הפגישה הזו היה חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הבעת' השיעית, קאסם האשם. הוא אמר כי "הפגישה התקיימה היום על מנת לדון בפשע זיהום החופים לאור דליפת הנפט, דבר שאנחנו רואים בו פשע סביבתי. הוועדה שהתכנסת היום בחנה דוחות מדעיים שהוגשו למועצה הלאומית למחקרים סביבתיים ומשרד הסביבה, משרד התחבורה ומשרד העבודה. והגענו למסקנות שצריך להגיש תלונה דחופה לאו"ם נגד האויב הישראלי, זאת על סמך הסכם ברצלונה והסכם ריו".
2 צפייה בגלריה
המיכלית החשודה בזיהום בים התיכון ומיכלית שאליה הועבר הנפט הגולמי
המיכלית החשודה בזיהום בים התיכון ומיכלית שאליה הועבר הנפט הגולמי
המיכלית החשודה בזיהום בים התיכון ומיכלית שאליה הועבר הנפט הגולמי
מוקדם יותר היום פרסם המשרד להגנת הסביבה פרטים נוספים על מכלית הנפט Emerald. במשרד חושדים כי נפט גולמי, שהיה במכלית, הוא זה שגרם לזיהום הזפת החמור בחופי ישראל בשבועיים האחרונים.
מבדיקה שביצעה חברת TankerTrackers והועברה לידי המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי המכלית Emerald, תועדה ב-17 בינואר אל מול האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי. ההערכה היא כי בעגינה זו העמיסה המכלית נפט גולמי איראני שבסופו של דבר הגיע לחופי ישראל. בנוסף, אמרו במשרד להגנת הסביבה, נמצא אישור מצולם לפעולת העברת הנפט בלב ים בשטח הים הפתוח בין קפריסין לסוריה. למשרד הועבר תצלום לוויין שלפיו ב-14 בפברואר המכלית אמרלד העבירה נפט גולמי למכלית הנושאת דגל איראני בשם LOTUS. צילומי הלוויין מראים את החבירה של שתי המכליות (STS) בלב הים, וככל הנראה פריקה של הנפט הגולמי האיראני למכלית.
האמרלד נכנסה ב-1 בפברואר לתחום המים הכלכליים של מצרים. לאחר מכן, אמרו במשרד להגנת הסביבה, אות האונייה נעלם ונקלט מחדש כ-23 שעות לאחר מכן, 230 מייל צפונית לנקודה שבה נעלמה – בנסיבות המצביעות על מעבר במים הכלכליים של מדינת ישראל. אות האמרלד אינו נקלט החל מתאריך זה, כ-50 מייל מהנקודה שבה אותר כתם הנפט.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, חזרה גם היום על דבריה שמדובר בפעולה במזיד: "נפט גולמי בים הוא נשק שפועל נגד הסביבה ובריאות הציבור, נגד בעלי החיים ונגד החופים שלנו. אסור להקל ראש בנושא, כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום. יש כאן מקום לדיון חירום של כלל הגופים הממשלתיים, כולל הגופים הבטחוניים, להבנה רחבה יותר של האיומים במים הכלכליים של ישראל שהם לא רק סביבתיים"