3 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל
פרקליטות המדינה הגישה לבג"ץ הבוקר (שלישי) בקשה לקיים דיון נוסף בהקדם האפשרי בהחלטה בעניין הריסת בית המחבל שהרג את לוחם צה"ל סמ"ר עמית בן יגאל. הבקשה הוגשה לבקשתם של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ, ועל דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בג"ץ ביטל לפני שבועיים את צו ההריסה שהוצא לבית המחבל.
כעת מבקשת המדינה לערוך דיון נוסף ולאמץ את דעת המיעוט של השופטת יעל וילנר. הפרקליטות טוענת כי פסק דינם של שופטי הרוב סוטה מההלכה הפסוקה המושרשת של בית המשפט העליון, אשר קבעה כי מודעות או מעורבות של בני המשפחה בפיגוע אינן תנאי להפעלת סמכות הריסת מבנה. כמו כן נטען שגם במקרים אחרים שנידונו בשנים האחרונות בנסיבות דומות לא התערב בית המשפט בהוצאות צווי הריסה לבתי מחבלים, שבהם מתגוררים בני משפחותיהם שלא היו מעורבים בפיגוע.

הבקשה הוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות, ענר הלמן, ועורכי הדין יונתן ברמן ושרון אבירם.
בפרקליטות הבהירו כי הבקשה לדיון הנוסף תהיה מוגבלת רק לעניין קביעת פסק הדין ביחס לצורך במודעות בני המשפחה המתגוררים בבית המחבל, ולא תעסוק בהלכה הכללית ביחס לשימוש בכלי של הריסת בתי מחבלים לצורכי הרתעה.
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
ידונו מחדש בהחלטה? שופטי בג"ץ באולם ביהמ"ש העליון
(צילום: אורן בן חקון)
בפסיקתו מלפני שבועיים ביטל בג"ץ את צו ההריסה לבית המחבל נזמי אבו בכר בכפר יעבד שליד ג'נין, שממנו זרק את הבלוק שהרג את בן יגאל בחודש מאי. השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא התחשבו בכך שבבניין גרים רעייתו של אבו בכר ושמונת ילדיו, והורו לאטום רק את אחד החדרים, זה שבו התגורר. השופטת יעל וילנר כתבה בדעת מיעוט כי יש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים.
את העתירה הגיש המוקד להגנת הפרט, בשם אחד עשר בני משפחתו של המחבל. העותרים דרשו לבטל את צו ההריסה של הקומה השלישית בבניין המשפחה המורחבת.
3 צפייה בגלריה
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל נזמי אבו בכר אחרי שנעצר
(צילום: דובר צה"ל )
השופט מזוז טען כי הריסת בתים מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, וכי הריסת הבית תפגע במשפחתו של המחבל, החפה מפשע. לדבריו "המפגע עומד לדין, ואם יורשע הוא צפוי למאסר ממושך. הסנקציה מושא העתירה פוגעת בעיקר בבני המשפחה, אשתו ושמונת ילדיו, ששבעה מהם קטינים, ומכאן הקושי".
השופטת וילנר סברה מנגד: "גלי הטרור הפוקדים את מדינת ישראל בשנים האחרונות מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצועם של פיגועים נוספים בעתיד. על רקע זה, הפעלת הסמכות לשם הרתעה היא משום הכרח בל יגונה, וזאת חרף הקושי הטמון כמובן בפגיעה ברכושם של בני משפחה אשר לא היו מעורבים במעשיו הנפשעים של בן משפחתם, המפגע".
בני משפחתו של החלל התקשו לקבל את פסיקת בג"ץ. "שופטי בג"ץ טעו, זו החלטה לא נכונה ולא צודקת", אמר ברוך בן יגאל, אביו של עמית. "אני לא מחפש נקמה כי אני לא צריך נקמה, אלא הרתעה. ואין בהחלטה הזו הרתעה".